OBČANSKÁ NAUKA STÁTOVĚDA POLITICKÉ IDEOLOGIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Advertisements

P OLITICKÉ IDEOLOGIE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
DUM - Digitální Učební Materiál
POLITICKÉ STRANY Mgr. Michal Oblouk.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
socialismus komunismus feminismus
Člověk a společnost Dějepis Světové války Nové ideologie VY_32_INOVACE_11 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
Politologie jako věda Politika moc
Klíčová slova: extrémismus, komunismus, fašismus, nacismus.
TEST 1 VY_32_INOVACE_  a. KLIDNÉMU SPOLEČENSKÉMU VÝVOJI  b. PŘEKOTNÉMU VÝVOJI, REVOLUCÍM  c. PROTI JAKÉKOLIV ZMĚNĚ.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
příprava na 2. světovou válku
Politické ideologie Roman Annenkov, VII. B.
Socialismus Průmyslová revoluce a převratné změny ve společnosti
Osvícenství.
POLITICKÝ EXTREMISMUS
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
VY_32_INOVACE_51_15 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Politický extremismus a radikalismus
Politické strany Jsou dobrovolné organizace občanů, které usilují o získání účasti na státní moci.
Politické ideologie a jejich základní proudy
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Petr Machala. předem se rozhodla pro určité způsoby myšlení a řešení problémů ideologie má své jistoty, filozofie pochyby …soubor myšlenek, které tvoří.
Věra Zlevorová a Natálie Kachlíková
Teorie státu - pokračování
Demokracie a její hodnoty
POLITICKÉ IDEOLOGIE A JEJICH ZÁKLADNÍ PROUDY
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
POLITOLOGIE TEST 12.
R. E. H. & Česká republika II. Nesehnutí /jaké bylo a jaké je, splňuje charakteristiku agresivního dogmatismu, splňuje charakteristiku radikálního zeleného.
Principy demokracie Petr Machala.
Politika Pavel Šuranský.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Nedemokratické státní režimy OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Ročník 8 Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Dějepis Téma – název učebního.
Obsah přednášky: Hlavní tradice americké zahraniční politiky.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Státověda.
Politologie a mezinárodní vztahy
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Stát Definice, funkce, typy.
E. O. & Česká republika II. Nesehnutí
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
Komunismus a fašismus.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6. -9
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
FAŠISMUS V ITÁLII.
Politické strany VY_32_INOVACE_03-57 Ročník: 9. Vzdělávací oblast:
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Politické ideologie a jejich základní proudy
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
TOTALITNÍ STÁTY; FAŠISMUS
Vybrané kapitoly ze sociologie 7
POLITICKÝ PLURALISMUS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

OBČANSKÁ NAUKA STÁTOVĚDA POLITICKÉ IDEOLOGIE

IDEOLOGIE Soustava teorií a názorů soustřeďujících se na problematiku společnosti, jejich cílů a konfliktů Prezentace politických cílů a směrů jimiž by se měla společnost ubírat, aby všichni uspokojili své potřeby a dosáhli štěstí Státní ideologie – ideologie přijatá státem za svou Stát se chová vystupuje v souladu s danou ideologií

LIBERALIZMUS Demokratický, pravicový směr Ústřední hodnoty liberalizmu Svoboda jednotlivce Společnost svobodných individuí Omezení státní moci a regulace, stát plní pouze funkci ochránce svobody a majetku občanů a dbá na zachování právního řádu Odstranění bariér a regulací Volná ruka trhu Rovnost příležitostí

KONZERVATIZMUS Demokratická pravo-středová ideologie Hodnoty a principy konzervatizmu Zachování přítomného stavu společnosti ve všech oblastech Tradiční hodnoty Pozvolný vývoj bez prudkých obratů Sociální tržní hospodářství

SOCIALISMUS Levicová ideologie Ústřední hodnoty socialismu Podřízení individua společnosti Zaměstnanost a sociální jistoty Sociální spravedlnost a rovnost Ideál spravedlnosti a bratrství Odmítá soukromé vlastnictví výrobních prostředků Ke změnám ve společnosti má dojít nenásilnou cestou

SOCIÁLNÍ DEMOKRACIE Levicová demokratická ideologie Ústřední hodnoty sociální demokracie Umírněná verze socialismu Respektuje soukromé vlastnictví Soc. dem. získala vliv díky prohlubujícím se sociálním rozdílům, garantovala sociální jistoty Ve 20. století působí jako silná strana => reformy => dosáhli zlepšení postavení a soc. jistot pro nižší vrstvy společnosti Klade důraz na demokracii a od konce 2.WW se definitivně odpoutává od Marxistické tradice

KOMUNISMUS Levicová ideologie Ústřední hodnoty socialismu Beztřídní společnost sociální rovnosti, jež nepotřebuje stát jako utlačovatelskou instituci Jeho budování je možné až po vybudování socialismu Odsuzuje kapitalismus Hlásá rovnost a sociální spravedlnost Ke změně má dojít revolucí vedenou komunisty, po revoluci má být zničena veškerá opozice Centrální řízení společnosti a ekonomiky

NACIONALISMUS Ideologie hlásající výjimečnost vlastního národa Ústřední hodnoty nacionalismu Upřednostňování vlastního národa Národní hrdost a sebevědomí Přeroste-li do extrémních rozměrů může být nebezpečný Vede k netoleranci vůči jiným národům či menšinám Podporuje rasistické a xenofobní předsudky Extrémní forma dává vzniknout nacismu

NACISMUS Nacionální Socialismus Ústřední hodnoty nacismu Vychází z vypjatého nacionalismu a rasismu Má prvky socialismu – kolektivismus Absolutizace moci státu a vůdce Odmítá demokracii, likviduje lidská práva a svobody Důraz na psychologii davu Jedinec musí přinášet oběti pro úspěch a štěstí národa Vytváří národní stát a národní vědomí

RASISMUS Ideologie ,,vyšší rasy“ Ústřední hodnoty Rasismu Poukazuje na biologické nerovnosti mezi lidmi Snaží se dosáhnout společenského a právního zvýhodnění jedné rasy ,,Nižší rasa“ je znevýhodněna před zákonem, nemá hlasovací právo, nižší mzdy za stejnou práci Příklady: USA – potlačování práv černošského obyvatelstva JAR – Apartheidy Antisemitismus za 2. světové války 21.3. den boje proti rasismu

FAŠISMUS Extrémně pravicová ideologie Ústřední hodnoty fašismu Nacionálně rasistické hnutí Diktátorská forma vlády Vyústil v agresivní politiku, útočné války a genocidu Celek je důležitější než část Přísná hierarchizace společnosti

ANARCHISMUS Ideologie bezvládí Ústřední hodnoty anarchismu Odmítá jakoukoli politickou autoritu, státní moc či právní řád Hlásá neomezenou svobodu jednotlivce a dobrovolné rozhodování Spravedlivé dělení hmotných statků K dosažení svých cílů používá i násilné prostředky – terorismus, atentáty

ENVIROMENTALISMUS Ideologie založená na vztahu člověka a jeho životního prostředí Ústřední hodnoty enviromentalismu Usiluje o změnu politických, společenských a ekonomických mechanizmů, které brání ochraně životního prostředí Je zastřešující filozofií ekologických hnutí, včetně radikálních ekoteroristů Řeší vztahy mezi přírodou a společností Snaha o vzdělávání a zvýšení informovanosti široké veřejnosti

FEMINISMUS Ideologie ženského hnutí Ústřední hodnoty feminismu Zrovnoprávnění žen s muži v oblasti společenské, politické a ekonomické Kritika vžitých sexuálních stereotypů Organizace kampaní na ochranu práv žen v současné společnosti Řeší problematiku stejných mezd, rovných příležitostí, potraty, domácí násilí atd.

NÁMĚTY K DISKUZI Kterou z uvedených politických ideologií považujete za svou? A proč? Které z těchto politických ideologií naopak rezolutně odmítáte a z jakých důvodů? Měl by být podle Vás enviromentalismu v budoucnu přikládán větší význam? Rozdělte probrané politické ideologie na demokratické a nedemokratické? Myslíte si, že je naše politické spektrum dostatečně pestré? Pokud ne jaké strany Vám v něm chybí?