Protikorupční opatření v oblasti zadávání veřejných zakázek realizovaná v resortu Ministerstva vnitra.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Advertisements

Změna legislativy při zadávaní veřejných zakázek
Veřejné zakázky v IT Ing. Jiří Fridrich Skupina Informatiky MF Jiri
Veřejné zakázky Antonín Polický. Úvod • Máme dvě možnosti, jak systém veřejných zakázek (VZ) koncipovat: 1.Jako systém proti „gaunerům“ 2.Jako systém.
Boj proti korupci a lichvě
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Mgr. David Mlíčko odbor veřejného investování
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejný zadavatel a vnitřní předpisy aneb kontrola předcházejí kontrole ÚOHS Brno, 27. listopadu 2007 Mgr.
Východiska Klíčové téma - problematika podvodů obecně a korupce.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Konference INMED a 11. listopad Pardubice CEJIZA, s.r.o. – CEntrální JIhomoravský ZAdavatel.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Zákon č. 137/2006 Sb.,o veřejných zakázkách platí pro v š e c h n y dotované zadavatele.
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Protikorupční opatření při zadávání veřejných zakázek v rezortu Ministerstva vnitra Radek John ministr vnitra.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP a OP LZZ zvláštní část Závazná postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Elektronický nástroj vortalGOV © All rights are reserved Ing. Lukáš Zazvonil.
Administrace veřejných zakázek elektronicky.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Zastoupení zadavatele – ano - ne Konference: Elektronizace veřejných zakázek Pořadatel QCM s.r.o. Hotel Barcelo, Praha, Ing. Miroslav Jeništa.
Pokyn NKM k VZMR financovaných z EHP a Norských fondů Česko-norský výzkumný program CZ09 Czech-Norwegian research programme CZ09 Ministerstvo.
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Centralizované zadávání - národní strategie ISSS Hradec Králové 2012 Ing. Jan Novotný Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor veřejného investování.
Analýza možností využití institutu centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů Přednášející: Ing. Pavel Brož.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Seminář pro žadatele IROP „Administrace projektů ve fázi realizace"
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Veřejné zakázky vybrané kapitoly
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe)
Transkript prezentace:

Protikorupční opatření v oblasti zadávání veřejných zakázek realizovaná v resortu Ministerstva vnitra

Obsah prezentace 1. Úvod 2. Pojem „KORUPCE“ 3. Vládní strategie boje s korupcí 4. Interní akty řízení 5. Trvalý monitorovací a kontrolní systém 6. Nejdůležitější opatření ke snížení rizika korupce 7. Závěr

Úvod Bod č. 13 Korupce postihuje: Korupce postihuje: politiku, hospodářství i společnost politiku, hospodářství i společnost 1. Politická korupce - veřejná moc se nevykonává v zájmu občanů, ale v zájmu nositelů veřejné moci (politiků a úředníků) 2. Ekonomická korupce – rozšířená tam, kde se rozhoduje o rozdělování veřejných (státních) prostředků 3. Korupce = úplatkářství 4. Musí být dva, jeden kdo dává a druhý kdo bere 5. Souvisí s osobní odpovědností každého jednotlivce

Bod č. 24 KORUPCE z latinského „corrumpere“ rumpere = rozbít, zlomit, rozlomit, přetrhnout Korupčním jednáním je porušení právní povinnosti v důsledku poskytnutí, nabídnutí nebo přislíbení úplatku v souvislosti se zadávacím řízením Pojem „KORUPCE“

Vládní strategie Usnesení vlády ČR č. 1199/2006 o Strategii vlády v boji proti korupci na období let 2006 až 2011 Ústřední orgány rozpracovávají do svých resortů s návrhy vlastních opatření Přijatá opatření se pravidelně vyhodnocují

- V resortu Ministerstva vnitra je zpracován tzv. „Interní protikorupční program“ - Program je zaměřen do všech oblastí působnosti Ministerstva vnitra - Mimo jiné i do oblasti zadávání veřejných zakázek Interní akty řízení

- Nařízení Ministerstva vnitra o zadávání veřejných zakázek - Organizační složky státu napojené svým rozpočtem na Ministerstvo vnitra (policie, hasiči) rozpracovávají toto nařízení na své podmínky - Přijatá opatření eliminují možnosti korupce

Interní akty řízení Ministerstvo vnitra vydalo pod záštitou „Protikorupční linky 199“ Ministerstvo vnitra vydalo pod záštitou „Protikorupční linky 199“ manuál manuál „SPOLEČNĚ PROTI KORUPCI“, „SPOLEČNĚ PROTI KORUPCI“, se kterým byli seznámení všichni zaměstnanci se kterým byli seznámení všichni zaměstnanci

Trvalý monitorovací systém Jedno z opatření vyplývajících z usnesení vlády ČR Umožňuje oprávněným osobám sledovat a vyhodnocovat postupy zadavatelů v průběhu zadávání veřejných zakázek - kdo zadával - předmět veřejné zakázky - hodnota veřejné zakázky

- kdo byl vybrán jako dodavatel - systém monitoruje celý průběh zadávacího procesu - zjišťuje opakované zadávání stejnému dodavateli - signalizuje provádění změn uzavřených smluvních vztahů (lhůty plnění, rozšiřování závazků, změny ceny atd.) Trvalý monitorovací systém

Nejdůležitější opatření - Centralizace zadávání veřejných zakázek - Méně osob, které se podílejí na zadávání veřejných zakázek - Soustředění zadávání veřejných zakázek do několika málo pracovišť - Ministerstvo - OEZ, policie, hasiči, centrální - Vysoká odbornost a specializace

Nejdůležitější opatření MINISTERSTVO VNITRA Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra Zabezpečuje chod ministerstva – běžné potřeby k životu Pracoviště veřejných zakázek Zajišťuje veřejné zakázky související s plněním úkolů vyplývajících z postavení jednotlivých pracovišť MV

Nejdůležitější opatření - Zadavatel veřejné zakázky - uplatňuje své požadavky, zajišťuje si finanční prostředky, schvaluje a rozhoduje - uplatňuje své požadavky, zajišťuje si finanční prostředky, schvaluje a rozhoduje - Pracoviště veřejných zakázek - připravuje, organizuje a administruje - připravuje, organizuje a administruje - Odborný útvar - poskytuje metodickou pomoc, vydává stanoviska ke zvláštním postupům - poskytuje metodickou pomoc, vydává stanoviska ke zvláštním postupům

Kontrolu zadávání veřejných zakázek provádí specializovaná kontrolní pracoviště Ministerstva vnitra Kontrolu zadávání veřejných zakázek provádí specializovaná kontrolní pracoviště Ministerstva vnitra Velký důraz je kladen na transparentnost - veškerá činnost související se zadávacím procesem musí být řádně zadokumentována Velký důraz je kladen na transparentnost - veškerá činnost související se zadávacím procesem musí být řádně zadokumentována Nejdůležitější opatření

Podmínkou zahájení zadávání veřejné zakázky je schválení „Rodného listu“ nadřízeným zadavatele, náměstkem ministra nebo ministrem vnitra Podmínkou zahájení zadávání veřejné zakázky je schválení „Rodného listu“ nadřízeným zadavatele, náměstkem ministra nebo ministrem vnitra - opatření k zabránění zadávat něco, co není nezbytné - opatření k zabránění zadávat něco, co není nezbytné Nejdůležitější opatření

Povinnost řídit se zákonem a nařízením Povinnost dodržovat základní zásady -transparentnost, rovné zacházení a zákaz diskriminace -transparentnost, rovné zacházení a zákaz diskriminace Vyloučení možnosti účasti dodavatelů na přípravě zadávacích podmínek Písemný záznam z každého jednání s dodavateli Nejdůležitější opatření

Nepřevzít vzorky neoznačené jako součást nabídky, tyto vzorky vracet Na zpracování podmínek zadání se musí podílet osoba s odbornou způsobilostí Obchodních jednání se musí vždy zúčastnit nejméně dva zástupci zadavatele (4 oči) Neuzavírat dodatky ke smlouvám, které by zadavatele znevýhodňovaly

Nejdůležitější opatření Průběžně vyhodnocovat rizika korupce Vyhodnocovat efektivnost smluvních vztahů Přijímat opatření k nápravě zjištěných nedostatků Stanovovat předpokládanou hodnotu veřejné zakázky, vytvořit písemný záznam Nakupovat za ceny v místě a čase obvyklé

Nejdůležitější opatření Veřejné zakázky malého rozsahu (do 1 mil. Kč) jsou rozděleny do 3 kategorií podle hodnoty, každá kategorie má svá pravidla Povinnost používat elektronické tržiště při nákupech informační a komunikační technologie

Nejdůležitější opatření Nestandardní zadávací řízení (zadání mimo režim zákona nebo výzvou jednomu dodavateli) lze jen se souhlasem odborného útvaru Hodnotící kritéria Omezit subjektivní názory Pokud to lze, upřednostňuje se nejnižší nabídková cena

Nejdůležitější opatření Při ekonomické výhodnosti musí mít hodnota nabídkové ceny váhu nejméně 60 % Změnu může povolit odborný útvar Uveřejňování dokumentace - výzva, zadávací dokumentace, protokoly, zpráva o hodnocení, uzavřená smlouva

Nejdůležitější opatření Centralizované zadávání Vybrané komodity (např. nábytek, osobní počítače, pneumatiky, pohonné hmoty, elektrická energie) se pro celý resortu MV zabezpečuje z jednoho centra K hodnocení nabídek se využívá elektronická aukce

Závěr Zákon o veřejných zakázkách ani interní akty řízení nejsou primárně protikorupčními normami, měly by však vytvářet podmínky pro férovou soutěž Zákon o veřejných zakázkách ani interní akty řízení nejsou primárně protikorupčními normami, měly by však vytvářet podmínky pro férovou soutěž Korupce mnohdy spočívá v samotné neúčelnosti, tedy ve vyhlášení VZ, která není nutná Korupce mnohdy spočívá v samotné neúčelnosti, tedy ve vyhlášení VZ, která není nutná

Závěr Přijatá opatření sami o sobě určitě nezamezí pokusům o manipulaci s veřejnými zakázkami. Nepochybně však budou taková jednání ztížena.

Děkujeme Vám za pozornost