VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_PSYPS14760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Advertisements

VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
11 orgánových soustav Soustava kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, kožní, vylučovací, pohlavní, endokrinní, nervová, smyslová.
Mozek Aleš Jůn, Dominik Šíba.
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava.
VY_32_INOVACE_PSYM23260ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
Centrální nervová soustava- mozek
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
VY_32_INOVACE_PSYPS10160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
VY_32_INOVACE_PSYPS13860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS11560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS10560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
VY_32_INOVACE_PSYPS11960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Řízení organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Centrální nervový systém
VY_32_INOVACE_PSYPS10660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS11660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Žlázy s vnitřní sekrecí
Řízení organismu Filip Bordovský.
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM23160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
VY_32_INOVACE_PSYM22160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS12660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Homeostáza a termoregulace
VY_32_INOVACE_PSYPS12960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM23060ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS13560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS12460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
VY_32_INOVACE_PSYM22560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_PSYM22460ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS13660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS12160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
VY_32_INOVACE_PSYM25060ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM22760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
VY_32_INOVACE_PSYPS11760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM25160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Nervová soustava 2 Mozek.
VY_32_INOVACE_PSYPS10960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Mozek. Co je to mozek? - je řídící integrační orgán nervové soustavy člověka -kontroluje veškeré tělesné funkce - činnost srdce - trávení - pohyb - řeč.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
NERVOVÁ SOUSTAVA III Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor: Mgr. Pavel Zapletal Určeno pro předmět: Psychologie Tematická oblast: Psychologie osobnosti Obor vzdělání: Podnikání (64-41-L/51) 1. ročník Název výukového materiálu: Centrální nervová soustava – učební materiál s úkoly Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 20 minut

Centrální nervová soustava Integruje nervové i hormonální funkce Integruje nervové i hormonální funkce Nejvyšší úroveň integrace a regulace reprezentuje mozek Nejvyšší úroveň integrace a regulace reprezentuje mozek Z psychologického hlediska nás v rámci mozku bude zajímat: Z psychologického hlediska nás v rámci mozku bude zajímat: Mozkový kmen Mozkový kmen Limbický systém Limbický systém Velký mozek Velký mozek

Mozkový kmen Z psychologického hlediska nás bude zajímat: Z psychologického hlediska nás bude zajímat: prodloužená mícha – podílí se na řízení trávení, sání, žvýkání, polykání, je centrem řízení některých obranných reflexů ( kašel, kýchání ), rohovkového reflexu a zvracení prodloužená mícha – podílí se na řízení trávení, sání, žvýkání, polykání, je centrem řízení některých obranných reflexů ( kašel, kýchání ), rohovkového reflexu a zvracení mozeček – zajišťuje kontrolu rovnováhy, svalového tonusu a koordinaci záměrných pohybů mozeček – zajišťuje kontrolu rovnováhy, svalového tonusu a koordinaci záměrných pohybů talamus – vyhodnocují se zde informace směřující z jednotlivých orgánů do mozku talamus – vyhodnocují se zde informace směřující z jednotlivých orgánů do mozku hypotalamus – zprostředkovává kontrolu hormonální regulace hypotalamus – zprostředkovává kontrolu hormonální regulace

Domácí úkol Rozdělte se do trojic a s pomocí odborné literatury a internetu dokumentujte, na řízení jakých funkcí se hypotalamus podílí: Rozdělte se do trojic a s pomocí odborné literatury a internetu dokumentujte, na řízení jakých funkcí se hypotalamus podílí:

Řešení úkolu – Hypotalamus se podílí na řízení těchto funkcí 1. Hlad a příjem potravy - ovlivňují dvě hypothalamická centra – centrum sytosti a centrum potravové. Mezi centry existuje funkční spojení. Signalizuje-li centrum sytosti nedostatek cukru, aktivuje potravové centrum, a touhu po jídle, ale také hladové projevy – tj. hladové stahy 1. Hlad a příjem potravy - ovlivňují dvě hypothalamická centra – centrum sytosti a centrum potravové. Mezi centry existuje funkční spojení. Signalizuje-li centrum sytosti nedostatek cukru, aktivuje potravové centrum, a touhu po jídle, ale také hladové projevy – tj. hladové stahy 2. Žízeň - mechanizmus spočívá v přítomnosti osmoreceptorů v těchto oblastech hypothalamu, které reagují na změny osmotického v mimobuněčné tekutině. 2. Žízeň - mechanizmus spočívá v přítomnosti osmoreceptorů v těchto oblastech hypothalamu, které reagují na změny osmotického v mimobuněčné tekutině. 3. Sexuální funkce - při poškození zadního hypothalamu dochází k potlačení jednotlivých fází estrogenálního cyklu u ženy. Poškození v tuberální části má za následek znemožnění uvolnění vajíčka z vaječníku.Tato část je také nezbytná pro vznik ženského sexuálního chování, přičemž preoptická část naopak zabezpečuje mužské sexuální chování. 3. Sexuální funkce - při poškození zadního hypothalamu dochází k potlačení jednotlivých fází estrogenálního cyklu u ženy. Poškození v tuberální části má za následek znemožnění uvolnění vajíčka z vaječníku.Tato část je také nezbytná pro vznik ženského sexuálního chování, přičemž preoptická část naopak zabezpečuje mužské sexuální chování. 4. Poškození supraoptické oblasti - znamená vznik žíznivky a nadměrného pití, kvůli neschopnosti udržet vodu v organismu. 4. Poškození supraoptické oblasti - znamená vznik žíznivky a nadměrného pití, kvůli neschopnosti udržet vodu v organismu. 5. Řízení funkcí vegetativního nervstva - stimulací předních jader hypothalamu navodíme tzv. parasympatický efekt – zrychlené dýchání, pocení apod.Stimulace zadních jader hypothalamu naopak vede k tzv. sympatickému efektu – svalové chvění, bušení srdce apod. 5. Řízení funkcí vegetativního nervstva - stimulací předních jader hypothalamu navodíme tzv. parasympatický efekt – zrychlené dýchání, pocení apod.Stimulace zadních jader hypothalamu naopak vede k tzv. sympatickému efektu – svalové chvění, bušení srdce apod. 6. Termoregulace- Zadní hypothalamus řídí celkové reakce na chlad, přední pak na teplo. 6. Termoregulace- Zadní hypothalamus řídí celkové reakce na chlad, přední pak na teplo. 7. Funkční změny - Stimulací posterolaterálního jádra hypothalamu vede ke změnám emotivity, např. k tzv. reakci zdánlivé zuřivosti (sham-rage) apod. 7. Funkční změny - Stimulací posterolaterálního jádra hypothalamu vede ke změnám emotivity, např. k tzv. reakci zdánlivé zuřivosti (sham-rage) apod.

Limbický systém Zajišťuje zejména realizaci vzorců chování kontrolovaného hypotalamem. Podílí se na regulaci jejich časového průběhu a zaměření k cíli. Podráždění nebo poškození tohoto systému má za následek zesílení některých emočních reakcí – prudký hněv, agrese, silný strach apod.

Jednotlivé pojmy přiřaďte do tabulky – kontrola rovnováhy, hormonální regulace, zesílení emočních reakcí, koordinace záměrných pohybů, integrace regulačních systémů, kontrola dýchání, Prodloužená mícha Mozeček Talamus Hypotalamus Limbický systém