Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Ego cogito – člověk jako myslící subjekt Jana Skácelová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

K novověké filosofii 16.–17. století
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Hodnotová orientace svobodné generace
Integrita bezúhonnost
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ETIKA ODPOVĚDNOSTI Karolina Krajcová C4B.
Ježíš – jméno, nad každé jméno!
ROVERING co nabízí a přináší
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
Etika autenticity-Charles Taylor Zpracoval : J.Lang.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
z pohledu pedagogiky a katechetiky
2. neděle adventní/část 2: Modlitba proroků a obrácení srdce.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Východní náboženství Petr Machala.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Poutníci v Mladé Boleslavi –
Filosofie úvod do problému....
POVOLÁNÍ K MODLITBĚ Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Výchova jako součást duševního života Zuzana Svobodová.
Erich Fromm Pavla Jiráková C4A.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Krása Jen skrze Krásu si člověk hledá cestu ke Svobodě.
Filozofické otázky výchovy 1
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
Postavení pedagogiky mezi vědami
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Předchůdkyně I. vlny ženského hnutí
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Pedagogická díla J. A. Komenského - kromě Velké didaktiky a Informatoria školy mateřské 4.část.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
„Barokní filosofie“ Racionalismus.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Stát Definice, funkce, typy.
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Šťastný, úspěšný, zdárný život x morálka, povinnost
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Ego cogito – člověk jako myslící subjekt Jana Skácelová

„Mohu říci, že myslím. Tu shledávám, že myšlení patří k mé podstatě „Mohu říci, že myslím? Tu shledávám, že myšlení patří k mé podstatě. To jediné nemůže být ode mne být odloučeno. Já jsem , já existuji, to je jisté.“ Descartes, R.:Úvahy o první filozofii „U předchůdců či zakladatelů moderní přírodní vědy je jejich dílo plod ratio, která podle kartesiánských formulí je pojímána jako vlastnictví člověka, jako jeho majetek. Tato ratio je nadřazena věci, při setkání s věcí nenaráží na nic cizího, nýbrž jen na rozvoj sebe samé. Tato ratio může být uzavřenou duší uplatněna jako základní argument pro její pojetí světa.“ Jana Patočka

Descartes hledá jistotu v poznání, o kterou se může opřít Jisté je to, že myslím nebo také v jiných překladech, že pochybuji Z pojetí subjektu se rodí základní subjekt-objektový vztah světa Věda dává hlavní impulsy tomuto období

Z pojetí subjektu se rodí základní subjekt-objektový vztah světa. Významnou činností je věda, která dává hlavní impulsy tomuto období. Svět není již kosmos nebo živoucí organismus - , ale MECHANISMUS – skoro jako fungující stroj. Svět je také označován jako labyrint , ve kterém můžeme zabloudit (představa Descartese, Bacona i Komenského).

Abychom mohli poznávat, musíme mít odstup – distanci a to umožní přehlédnout celek. René Descartes –dualista a rozděluje svět na dvě základní substance – res cogitans a res extenza – věc myslící a věc rozprostraněná Subjekt je oddělen od objektu, který může nezávisle na sobě pozorovat, zkoumat a poznávat

Pravda je důležitý požadavek novověku a je jinak pojata než předtím, kde by se hodilo říci, že pravda nás vlastní nebo, že žijeme v pravdě Novověký koncept připisuje pravdu poznávajícímu člověku a považuje ji za výsledek lidské poznávací aktivity Pro člověka je také typické, že je si vědom sebe sama , jako toho, kdo je schopen reflexe.

Baconův názor :vědění je moc Lidské myšlení je tedy předmětné a vztahuje se k vnějšímu světu, který je chápan jako souhrn předmětů Latinské ob-iaceo – znamená přemítám, stavím před sebe. Když to přeženu jde o vztržení věcí a vystavení před člověka, aby je mohl prozkoumat.

Mnohé nebezpečí - vše tak může být degradováno jako surovinový zdroj, je tu jen jako objekt pro člověka Důležité je vědomí sama sebe – sebevědomí Toto může vést k pragmatismu, manipulaci. Často je zmiňován problém panství člověka nad světem – jako suveréna a velkým nástrojem je mu věda.

V politické sféře je novověký koncept spojen s myšlenkou politických svobod a s tím souvisí výchova – výchova je rozvojem mohutností člověka Výchova směřuje k praktickému pozemskému životu Výchova dobrého občana, gentlemana, uhlazeného obchodníka,spravedlivého a odpovědného a zbožného rodiče

Praktické cíle mohou být i cestou spásy. Dílo významného sociologa Maxe Webera: Protestantská etika a duch kapitalismu Podle Webera duch protestantismu a jeho myšlenky podpořily rozvoj kapitalismu. Weberův buržoazní étos povolání Heslo: Přičiň se a Bůh ti požehná, Bůh pomáhá tomu, kdo sám si pomáhá

Principy novověkého paradigmatu: Individualismus – jistota je člověk sám, jeho vnitřní identita Cíl výchovy není v pokračování , ale v dosažení něčeho nového , vyššího. Cílem je společenský pokrok Individuální úspěch Akcent na sebevýchovu a vlastní disciplínu.

Vychovatel (i vychovávaný) má rozpoznat talent a naplnit ho, ale ještě k tomu „zabudovat“ do vychovávaného jakousi vnitřní hnací sílu K tomu Riesmann (Osamělý dav) říká: „ za takových podmínek jsou děti jenom vychovávány místo toho, aby vyrůstaly v lásce“ Prestižně pojatá výchova Cíl – vzestup na společenském žebříčku

J. A. Komenský a jeho Labyrint světa a ráj srdce Symbolika labyrintu Symbol labyrintu se objevuje v kulturách celého světa a to nezávisle , je mu připisován archetypický význam bludnosti, složitosti a zároveň smysluplnosti související s obrazem životních cest.

Symbol labyrintu se vykládá různě jako návrat do středu, znovuzískání ráje nebo dosažení poznání po zkouškách. Labyrint jako alegorie. Svět viděný očima hledajícího poutníka - člověka a zkreslovaného jeho průvodci. Vševěd-Všudybud a Mámení Symboly brýle mámení, volná uzda

Komenského labyrint – je labyrintem zkomoleného lidství (Patočka) Odcizené lidství, jemuž vládne královna Marnost, která si ovšem říká moudrost. Výzva : „Vrať se k sobě a zavři dveře“ Průvodci – vyhánějí každý záchvat autentičnosti, opravdovosti.

Úpadková možnost člověka – zapletení se do sebe, soustředění se na sebe, lhostejnost a nenávist ke všemu, čím je toto uzavření rušeno (Patočka) Opačná možnost: poutníkova cesta labyrintem jako proces spějící k bodu obratu, k „sebezachycení otevřené duše“ Cesta z roztříštěnosti, částečnosti,povrchnosti a uhoněnosti ke klidu a rozvaze Patočka i Komenský vidí řešení v přijetí lásky. Příjme-li člověk lásku, ta ho pak může vyvést z labyrintu

Svět jest kolo, Jež se točí, Prudce chvěje, hlučí, zvučí. Kdo mu v centrum neusedne, Zamotá se a vypadne. Všichni na jednom velikého světa stojíme a cokoliv se tu koná, všech se týče. J. A. Komenský

Otázky: Co favorizuje člověka v řádu bytí? Co je vaším osobním labyrintem? Jak vysvětlíte výzvu: „Vrať se k sobě a zavři dveře“? Jaký je labyrint současného světa?