AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: zdraví, porucha, úzkost, fobie MÉNĚ ZÁVAŽNÉ EMOČNÍ PORUCHY V DĚTSKÉM VĚKU A DOSPÍVÁNÍ VY-32-INOVACE-PSY-215
duševní zdraví = normalita (optimální stav) porucha = dojde k vybočení od normálu především se jedná o emoční poruchy dříve neurózy, poruchy adaptace týkají se hlavně strachu úzkost i strach jsou běžné reakce úzkost je nevyhraněná, nedefinovaná vůči určitému elementu strach je z konkrétní věci, osoby, děje jde o varující faktory, když riziko pomine ustupují, pokud přetrvávají i po vymizení příčiny, jde o poruchu
Příčiny oslabení CNS ranně získané (v době porodu, ihned po porodu) příčiny v rodině (nedostatečné přijetí a bezpečí do 3 let) infekce, zranění nerovnoměrný vývoj (ADHD)
DRUHY Patologická úzkost nepřiměřená situaci, brzdí a omezuje vývoj příznaky: stažení se do sebe omezení aktivit x hyperaktivita, neklid (častá záměna za LMD, ale tady to není od raného dětství) nepřiměřené reakce (ne všude), někdy zlozvyky
Generalizovaná úzkostná porucha přetrvává do školního věku příznaky: trvalé napětí, nemizí objevují se psychosomatické potíže celková nejistota, strach z chyby malá sebedůvěra, perfekcionismus tendence odkládat úkoly = stresy se kupí v pozadí často výkonná rodina
Vyhýbavá porucha patologický strach z lidí, hlavně neznámých, normální do 3 let někdy se omezuje jen na neznámé dospělé (elektivní mutismus) znak nezralosti upravuje se během 1. stupně školní docházky, maximálně do 13 let problém nastává, když nevymizí
Sociální fobie postihuje i dospělé často až panické záchvaty, ztráta sebekontroly nutná terapie, úprava je možná jen zřídka problém se spíše stupňuje Separační úzkost nadměrná obava z odloučení od rodiny průběh varíruje od mírných forem až po těžké, jde o rizikový stav u šestiletého dítěte vhodný odklad školní docházky (do 3 let normální)
Školní fobie příbuzná porucha, úzkost ze školy nutno rozlišit, zda jde o obecný strach ze školy nebo konkrétní věci (učitel, známky, šikana) hysterie do chvíle, než přijde do školy a usedne do lavice důvod strachu dítě nezná, často porucha z nezralosti, po delším pobytu doma dítě je nutno dostat do školy za každou cenu (i násilím), jinak se porucha fixuje
vhodný je doprovod osobou, kterou dítě tolik nezná = nedovolí si scény hlavně neustupovat pokud je dítě jen líné, nebývá odpor tak silný
POUŽITÉ ZDROJE: NAKONEČNÝ, Milan: Lidské emoce. 1.vyd. Praha: Academia, s. ISBN NAKONEČNÝ, Milan: Psychologie osobnosti. 2.vyd. Praha: Academia, s. ISBN NAKONEČNÝ, Milan: Motivace lidského chování. 1.vyd. Praha: Academia, s. ISBN Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003