Interpretace místního dědictví Hledání zajímavých příběhů „obyčejných“ věcí, míst, lidí… Ladislav Ptáček23. července 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Právě v době recese či krize je to velmi aktuální otázka. Jak to poznat? Ti, kdo řídí podnik, některé typy znají. Většina manažerů však přivítá mít špičkového.
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Český systém kvality služeb Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Jak na to, aniž bychom se zničili
Hodnotová orientace svobodné generace
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Jak na úspěšné projekty Ivana Brabcová
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Seminář v rámci soutěže MUP Praha o nejlepší studentský podnikatelský nápad pro studenty středních škol více informací na: Osobní business.
INTERPRETACE místního dědictví aneb jak objevit, pečovat a „provozovat / užívat si“ Genius Loci místa.
ZÁKON PŘITAŽLIVOSTI A VZTAHY
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Integrace na pilotních školách Zkušenosti z Gymnázia v Rumburku Gymnázia Jana Keplera v Praze.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Název firmy/nápadu Jméno a příjmení všech spolumajitelů firmy/nápadu
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Elevator pitch/speach
Kulturní dědictví, péče o krajinu a komunitní práce v globalizovaném světě Pokročilá komunitní práce, KSP FF UK Praha PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
KDO CO je PR OČ KDO CO je PR OČ. Roman Šebrle Změlík Robert.
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
TÝDEN PROGRAMU COMENIUS COMENIUS WEEK 2009 V rámci celoevropské akce Týdne programu Comenius se můžete zapojit do vytváření a hraní geohry a poměřit tak.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Seminář: Moc peněz (Cashflow). Peníze stále protékají životem každého z nás…
Komunitní a otevřená škola
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Žák. Osobnost určitý člověk, individuum odlišné od ostatních ve vlastnostech, zkušenostech atd.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o Jak efektivně vést porady Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o. Mobil
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Kateřina Dytrtová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky
Manager nebo leader? Management je pozice
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
KOUČOVACÍ PŘÍSTUP Mgr. Jana Kazíková Mgr. Andrea Baumannová.
MA-G 21 Konference pro podnikatelský sektor Náměšť nad Oslavou 15. října 2012 Petr Holý.
Jak se dělá firemní image Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Základní informace Celý název: Erebos- hra, která zabíjí Autor: Ursula Poznanski Nakladatelství: Fragment Počet stran: 320.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Strategický plán města Vodňany Setkání představitelů partnerských měst na téma plánování rozvoje Vodňany
Srdečně vás vítáme Kdo jsme a co nabízíme? Jsme křesťanský sbor církve adventistů sedmého dne v Karlových Varech Chceme naplnit potřeby lidí žijících v.
Psát není tak složité, aneb pojďte s námi tvořit Metodický portál.
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
PREZENTACE.  Základní principy prezentace  Příprava prezentace  Struktura prezentace  Závěr.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Co se rozumí kvalitou vzdělávacích služeb Mgr. Pavel Říha
ÚVODNÍ SETKÁNÍ SE STAROSTY
Námitky proti filozofické reflexi či diskusi a odpovědi na ně
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
, Pedagogická fakulta MU
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Psychologické působení propagace
MARKETING V NEZISKOVÉM SEKTORU
Den otevřených dveří Název školy Datum.
Volnočasová pedagogika
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Interpretace místního dědictví Hledání zajímavých příběhů „obyčejných“ věcí, míst, lidí… Ladislav Ptáček23. července 2009

Co znamená interpretace?

“... odhalování návštěvníkům, kteří si to přejí, něco z krásy a kouzla, inspirace a duchovního významu (místa) přesahující to, co sami mohou vnímat svými smysly." (Freeman Tilden, Interpretace našeho dědictví,1957)

“…umění vysvětlování důležitosti místa návštěvníkům s cílem upozornit je na význam jeho ochrany.” (Don Aldridge, “Principy Interpretativního plánování”,1975) “Vysvětlování významu místa či objektu lidem s cílem zlepšení kvality života a lepšího pochopení historie a svého okolí stejně jako vytváření pozitivního pohledu na jeho ochranu” (Sdružení pro interpretaci místního dědictví, Velká Británie)

Je to vše, co se odehrává mezi návštěvníkem a daným místem a to způsobem, že si návštěvník místa váží a chápe potřebu jeho ochrany.

K čemu může interpretace posloužit?

PROČ – JAKÉ JSOU VAŠE POTŘEBY? Vzbudit v nich zvědavost a zájem o vaši věc Postarat se o jejich zábavu / zážitek Rozšířit jejich vědomosti / porozumění Přesvědčit je o něčem Ovlivnit chování návštěvníků ( Nasměrovat je správným směrem) ‏

PROČ – JAKÉ JSOU VAŠE POTŘEBY? Zvýšit místní hrdost a zájem Propagovat rozvoj komunity Zlepšit image místa Zlepšit image organizace Navázat dobré vztahy s medii a zajistit pozitivní informovanost o Vaší organizaci

PROČ – ZÁKLADNÍ OTÁZKY Proč chceme interpretovat? Co tím chceme dosáhnout / vyřešit? Je interpetace tou správnou cestou? Jaký prospěch přinese prostředí, návštěvníkům a organizaci?

Efektivní interpretace:

Nebojí se provokovat (zájem; akci nebo reakci; diskusi... ) ‏ Vytváří vztah (ke zkušenostem či obavám publika) = je smysluplná Odhaluje (nesděluje jednoduše fakta, ale odkrývá významy obecnější platnosti – rozdíl TV dokument x zprávy) ‏ nepoučuje, ale předpokládá omezenou znalost

Je příjemná Je dobře organizovaná a má jasnou strukturu Má jasné téma (je jasné o čem je, co vše propojuje) ‏ není jednotvárná, zapojuje

TEORIE UČENÍ Motivace Rychlost myšlení Věk čtenáře Lidé se učí po kouskách Lidé se učí lépe myšlenky než fakta Nejsnadněji se lidé učí prostřednictvím příběhů než pomocí nepropojených myšlenek a faktů

Téma

Dobré téma by mělo: ▫ být snadno formulovatelné ▫ obsahovat jen jednu základní myšlenku ▫ být co nejzajímavější ▫ být co nejvíc specifické

Co lze interpretovat?

Interpretovat lze: ▫ zajímavé věci, které lze vidět, ohmatat, slyšet, cítit, ochutnat ▫ Věci, které budou zajímat návštěvníky! Nelze interpretovat úplně vše!

CO – ZÁKLADNÍ OTÁZKY Co je významné na vašem místě? Jaké jsou jeho hodnoty (kulturní / přírodní)? Co místo fyzicky nabízí? Jak je dostupné? Jaká jsou jeho fyzická omezení? Jak je území využitelné během roku? Jak se prezentují další místa v okolí? Existují další překážky, např. přílišná nákladnost?

Kdo jsou Vaši návštěvníci?

PRO KOHO? – ZÁKLADNÍ OTÁZKY Co očekávají od Vaší expozice / místa? Jak často k Vám chodí? Kdy? Odkud jsou a co doopravdy vědí o Vašem místě? Jak dlouho zůstávají? S kým přijíždějí? Jak se s nimi můžete spojit? Co budou ještě dělat v okolí Vašeho muzea, expozice, místa?

PRO KOHO – ZÁKLADNÍ OTÁZKY Kolik lidí již navštěvuje dané místo / území? Kolik návštěvníků očekáváte či chcete získat? Proč?

Jakými prostředky interpretovat?

Osobní interpretace - nejlepší Venkovní panely Publikace Multimediální prezentace Návštěvnická centra a expozice

Práce s komunitními skupinami

Vysvětlete, čeho chcete svým projektem dosáhnout tak, aby to druzí lidé skutečně pochopili! Přesvědčete lidi, aby se zúčastnili projektu Přesvědčete se, že každý, kdo je do projektu zapojen, rozumí svoji úloze v projektu Ulehčete lidem jejich zapojení do projektu

Nezapomeňte na existující vazby v komunitě Nezapomeňte na důležité skupiny v komunitě! Informujte lidi průběžně Buďte trpěliví!

Vyhodnocování interpretace Kvantitativní Sčítání různých ukazatelů Pozorování – strávený čas … Dotazníky před a po prohlídce Změny „prostředí“ Kvalitativní Pozorování – obecné reakce, připomínky, hra těla Změna přístupů Změna chování

ZÁVĚREM Pro každé místo existuje mnoho možností jak je interpretovat. Buďte selektivní a struční Ujasněte si, ke komu hovoříte Používejte běžný jazyk, používejte příběhy,citace, metafory a přirovnání z každodenního života

ZÁVĚREM Veškeré směrovky, instrukce a upozornění musí být jasné Maximálně testujte své nápady