INTEGRACE DÍTĚTE SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Sluchově postižené dítě ve slyšícím světě
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Diagnostika SPU.
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Zásady pozorování a vyjednávání
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Komunikace s dětským pacientem
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Výstupy z Úvodního semináře
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
INTEGRACE DĚTÍ S VÝCHOVNÝMI PROBLÉMY
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Logopedická třída MOTÝLCI
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Alternativní a augmentativní komunikace
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Diagnostika a reedukace
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Dítě se sluchovým postižením
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Podpora mateřských a základních škol formou šablon
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Vítejte v našem Speciálně pedagogickém centru..
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
9. Tvorba individuálního plánu
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Struktura poradenského procesu
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Pedie Co mají společné?.
Základní pojmy speciální pedagogiky
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Wroclaw 2. –
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

INTEGRACE DÍTĚTE SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM

SLUCHOVÉ POSTIŽENÍ sluchové postižení se běžně definuje podle stupně sluchové ztráty těchto stupnic existuje několik, nejčastěji se u nás uvádí klasifikace sluchové vady z hlediska ztráty v dB a frekvence z oblastech 500, 1000, 2000, 4000 MHz, tak jak je stanovila WHO

STUPNĚ SLUCHOVÉHO POSTIŽENÍ Stupeň postižení odpovídající hodnota v dB charakteristika doporučení, rady 0 – normální sluch 25dB nebo méně (lepší ucho) Žádné, či velice mírné sluchové problémy. Schopnost slyšet šepot. 1 – lehké postižení 26-40dB (lepší ucho) Schopnost slyšet a opakovat slova mluvená normálním hlasem z 1 metru. Poradenství, kompenzační pomůcky. 2 – střední postižení 41-60dB (lepší ucho) Schopnost slyšet a opakovat slova mluvená zvýšeným hlasem z 1 metru. Kompenzační pomůcky. 3 – těžké postižení 61-80dB (lepší ucho) Schopnost slyšet nějaká slova, která jsou říkána zvýšeným hlasem do lepšího ucha. Kompenzační pomůcky. Výuka odezírání, znakového jazyka. 4 – hluboké postižení včetně hluchoty 81dB nebo více (lepší ucho) Neschopnost slyšet a rozumět velmi silnému hlasu (křiku). Kompenzační pomůcky. Další rehabilitace- odezírání, zankový jazyk.

MOŽNOSTI VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM školy pro žáky se sluchovým postižením integrace školy pro žáky s komunikačními obtížemi základní školy

PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM včasná diagnostika diferenciální diagnostika ranná péče mateřské školy pro děti se sluchovým postižením mateřské školy pro dětí s komunikačními obtížemi mateřské školy

RANNÁ SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ INTERVENCE literatura reference rodičů pozorování výběr a zahájení vhodné komunikace komunikační slovníky vhodný výběr hraček – kompenzační pomůcky

KOMUNIKAČNÍ SLOVNÍK obchod

ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM základní školy pro děti se sluchovým postižením individuální integrace podmínky začlenění do jakékoliv ZŠ školní zralost využívání kompenzační pomůcky vyšetření a doporučení SPC

INTEGRACE Z POHLEDU ŠKOLY sluchově postižený žák by měl sedět ve 2. - 4. lavici, nejlépe v řadě u okna směrem do třídy, nebo v prostřední řadě učitel nikdy nesmí mít světlo v zádech chování učitele musí být klidné a jednoznačné vše důležité musí učitel psát na tabuli otázky učivo zapisovat do kontaktního notýsku pro rodiče možnost dítěte otáčet se v lavici na ostatní vyvolané spolužáky dovolit spolusedícímu příležitostnou pomoc v hodině umožnit prohlídku celé školní budovy koberec ve třídě užití světelné signalizace zvonku

INTEGRACE Z POHLEDU ŠKOLY možnost individuální práce před či po vyučování skupinové činnosti organizace výuky – čas pro všechny před sdělením důležité informace je třeba upozornit upozornit dítě na náhlou změnu tématu hodně psát na tabuli, používat názorné pomůcky, čím víc, tím lépe pozor na psaní na tabuli, nelze současně psát zády ke třídě a přitom mluvit při čtení ze sešitu či učebnice si učitel nesmí zakrývat textem své rty lépe se odezírá, když světlo dopadá na mluvčího, než když stojí u okna ve vlastním stínu ujistit učitele, že i když dítěti zprvu špatně rozumí, zlepší se to na jakékoli změny ve výuce upozornit i rodiče, ujistit se, že dítě rozumělo, nespoléhat se na jeho přikývnutí nedoporučuje se psát diktáty pozor na zmírněné známkování otázka osobního asistenta

INTEGRACE Z POHLEDU RODIČŮ komunikativnost a schopnost domluvit se s ostatními inteligence a velké znalosti v různých oblastech ctižádostivost, vstřícnost, otevřenou pozitivní povaha schopnost vytvořit si kamarádské vztahy postoj třídního kolektivu k dítěti vytvoření dobrých vztahů s učiteli spolupráci učitelů s rodiči

INTEGRACE Z POHLEDU DÍTĚTE sluchově postižené děti jsou velmi citlivé pocit osamělosti, nepřijetí a neporozumění celková úroveň schopností a školní úspěšnosti přes komunikační handicap znalosti a dovednosti sluchově postižených žáků vesměs převyšují běžný průměr ve třídách někteří mají pevný vztah k třídnímu učiteli, oblíbenost jednotlivých předmětů také závisí na osobě vyučujícího pro své znalosti se děti při některých předmětech dokonce nudí

DESATERO KONTAKTU Při rozhovoru se sluchově postiženým vyslovujte zřetelně, nezvyšujte hlas a neměňte rytmus řeči. Neoslovujte sluchově postiženého zezadu ani ze strany. Dbejte na to, aby Váš obličej dobře viděl zepředu. Jen tak může odezírat pohyb rtů a správně porozumí tomu, co chcete říci. Mnohdy ani dobře slyšící není schopen vnímat potřebné informace, mluví-li více lidí najednou nebo když rozhovor ruší hudba či hluk. Vnímat řeč pomocí sluchadla a přitom odezírat je značně namáhavé. Proto, pokud jeto možné, při jednáních se sluchově postiženými vypněte všechny zdroje hluku. Ujistěte se kontrolními otázkami, že Váš partner všemu dobře porozuměl. Potřebné informace opakujte bez nervozity, případně změňte stavbu věty nebo použijte jiných slov. Je-li sluchově postižený ve společnosti dalších osob, dbejte na to, aby se zúčastnil rozhovoru. Sdělte mu, o čem je řeč, a neváhejte použít i krátkého písemného sdělení. Na pracovišti nenechávejte sluchově postiženého bez pomoci. Postarejte se o to, aby obdržel všechny nezbytné informace a důležitá sdělení. Nezapomínejte ani v zápalu vzájemné diskuse na to, že rozhovor vyžaduje od sluchově postiženého plné soustředění, které vyvolává brzy únavu. Tzv. oddechový čas při vážných jednáních s povděkem přijímají i dobře slyšící. Záleží-li Vám alespoň trochu na mezilidských vztazích, povzbuzujte sluchově postiženého, aby využíval všech možných kompenzačních pomůcek a prostředků sociální rehabilitace (jde o různá signalizační zařízení – bytové zvonky, budíky apod., správné nastavení sluchadla, kontrolu zdrojů napětí, pravidelné návštěvy ušního lékaře foniatra, sluchový trénink, opakování kurzu odezírání, atd.). Indukční smyčky v konferenčních a společenských sálech, divadlech, kinech a kostelech usnadňují sluchově postižným vnímání pořádaných akcí. I Váš osobní zájem napomůže tomu, aby tato zařízení byla instalována a udržována v provozu. Pokuste se vmyslet do situace sluchově postiženého. Tak snáze porozumíte jeho potřebám, někdy třeba i jeho překvapivým reakcím.