Kognitivní aspekty osobnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
Pozitivní hodnocení sebe
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
PSYCHICKÉ JEVY.
INTERPRETATIVNÍ STRUKTURY Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl určitým věcem, jak vytvářejí.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Sociální konstruktivismus
Vymezení, funkce, zdroje
Psychologie test.
Analytická psychologie
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
OSOBNOST.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ VII. přednáška
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Rozdíly mezi osobnostmi
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
(komentovaný přehled)
Humanistické a existenciální teorie v SP
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
VNÍMÁNÍ A POSUZOVÁNÍ DRUHÝCH LIDÍ
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Osobnost – situace – predikce chování
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Strategie osobnosti pro chápání světa a sebe sama Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Psychologie osobnosti
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Chyby při vnímání druhých lidí
Psychologické aspekty zdraví
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Modely mentální retardace
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Filozofie ošetřovatelství
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Psychologie adolescentů
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychologie v obezitologii
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Témata kognitivní psychologie
Transkript prezentace:

Kognitivní aspekty osobnosti II. Kognitivní styly. Teorie osobních konstruktů. Jáství.

Kognitivní styly Způsoby jak: přistupujeme ke zpracování info jak info interpretujeme jaký jim přisuzujeme význam k jakým závěrům docházíme

Kognitivní styly Závisí na: celkové kognitivní zdatnosti úrovni rozumových schopností osobnostních vlastnostech převažujícím emočním ladění

Kognitivní styly Reflektivnost – Vyostřování – Impulzivita Uhlazování- pomalá reakce, přesné řešení Vyostřování – přecenění i malé změny, orientace na aktuální situaci Impulzivita rychlá reakce, více chyb Uhlazování- ignorování změny, přecenění minulé zkušenosti

Kognitivní styly – 1. Závislost na kontextu Lidé nezávislí na kontextu – analytický postup, odhlížení od nepodstatných jevů většinou jsou autonomní,samostatní skórují jako introv., svědom., em.stabilní Lidé vysoce závislí na kontextu- ovlivnitelní, sklon ke globálnímu hodnocení, postupují spíše intuitivně skórují jako extrav., přívětiví, mají vyšší sociální kompetence

Kognitivní styly – 2. Integrovanost a komplexnost uvažování Komplexní přístup - diferencovat složitost, vnímat množství souvislostí a vztahů -otevřenost jiným názorům, těžko dochází k jednoznačným závěrům Holistický, zjednodušující přístup – podpořeno emoční potřebou jednoznačného názoru Objektivita a racionální přístup vs. subjektivita a emocionální přístup

Kognitivní styly – 3. Atribuční kognitivní styly způsob interpretovaní kauzálních souvislostí ovlivňuje emoční reakci na situaci i očekávání do budoucnosti rozdílná míra optimismu a představ, co zvládnu vlastními silami 3 dimenze – vnitřní či vnější příčina - stabilní či náhodný jev - generalizace PESIMISMUS vs. OPTIMISMUS

Teorie osobních konstruktů Strategie osobnosti pro chápání světa a sebe sama Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl určitým věcem, jak vytvářejí jejich význam v každodenním životě. Základní předpoklad = subjektivní zkušenosti jsou určitým způsobem uspořádávány; to umožňuje dotyčné osobě odhadovat, kontrolovat a interpretovat životní události.

Osobní konstrukty George Kelly kniha Psychologie osobních konstruktů (1955) – bouře v psychologii potřeba jednat, potřeba orientovat se ve světě každý z nás si pro orientaci vytváří osobní konstrukty – charakteristické cesty hledání odlišností a podobností jsou hierarchicky uspořádané liší se vzájemně rozsahem „vhodnosti“ popisu (např. přátelský/nepřátelský vs. liberální/konservativní)

Personální konstrukty George Kellyho nepotřebujeme další termíny např. nevědomí=konstrukty preverbální, skryté, odložené úzkost=událost mimo rozsah užívaných konstruktů podobnost konstruktů je pro sblížení lidí důležitější než podobnost jejich chování sdílení významu (smyslu) REP test (Role Repertory test)

REP test – pro zájemce v AJ 1. Mother 2. Father 3. Brother nearest clients age 4. Sister nearest client’s age 5. Teacher client liked 6. Teacher client disliked 7. Previous, most recent boy or girl friend 8. Wife or husband, or present boy or girl friend 9. Employer or supervisor 10. Close associate who dislikes client 11. Person met in last six months whom client would most like to know better 12. Person whom client would most like to be of help to, feels most sorry for 13. Most intelligent person client knows personally 14. Most successful person that client knows personally 15. Most interesting person client knows

„JÁSTVÍ“ – „JÁ“ KONCEPT - SEBEPOJETÍ Kognitivní systém – souhrn představ a hodnotících soudů, které o sobě člověk chová Zdrojem je sociální okolí a kultura, v nichž vyrůstáme jak sami sebe vnímáme jaké zkušenosti máme interakce s významnými druhými

Integrace osobnosti “Já” (jáství). W. James: self as I, self as me činné „Já“ – sebepojetí (sebeobraz) „Já“ v jednotě

Integrace osobnosti “Já” (jáství). sebepojetí (sebeobraz) „Já“ podle Jamese 3 oblasti materiální „Já“ (tělo, oblečení, „majetek“) sociální „Já“ (jak mne vidí ostatní) duchovní „Já“ (souhrn mých stavů vědomí, mých psychických zvláštností a dispozic – pochopení sebe sama: svých motivů, rysů, hodnot, přesvědčení…) Higgins – skutečné já, ideální já, „žádoucí“ já jsem chci být měl bych být

Integrace osobnosti “Já” (jáství). činné „Já“ G. Allport: proprium – jádro osobnosti, všechny aspekty, které tvoří vnitřní jednotu 1. rok - tělové Já 2. rok – sebeidentita 3. rok – sebehodnocení (jak zvládám svět) 4.-5. rok – seberozšíření (to co mám a nemám rád) ml.šk.věk – obraz o sobě (dobré Já, špatné Já) dospívání –racionální aktér (důležitá rozhodnutí jsou součástí Já) dospívání – vlastní usilování (cíle potřeby, pocity – jejich vlastnictví a zodpovědnost za ně) dospělost - já jako poznávající (uvědomění si a přijetí subjektivity, její průběžná reflexe)