1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu 1.3 Postavení managera v organizaci 1.4 Úrovně managementu 1.5 Prostředí managementu 1.6 Management a podnikání 1.7.Podnikání 1.8 Vývoj managementu ve 20. století 1.9. Corporate governance
1.1 Základní pojmy Management Manažer vrcholový střední liniový
1.2 Pojetí managementu specifická aktivita skupina řídících pracovníků vědní disciplína manum agere
Specifická aktivita důraz na náplň managerské profese důraz na dosažení cílů důraz na činnosti spojené s rizikem metody managementu
1.3 Postavení manažera v organizaci vlastník manažer Zaměstnanec stakeholders
1.4. Úrovně managementu manažeři 1. linie střední manažeři vrcholoví manažeři
Obr. 1.1 typické činnosti managerů na jednotlivých úrovních řízení
1.5 Prostředí managementu vnitřní prostředí managementu tvrdé prvky měkké prvky vnější prostředí managementu PEST politické Ekonomické Sociální technické
Obr. 1.2 typické faktory vnějšího prostředí
1.6 management a podnikání Organizace podnikatelské neziskové Úkoly managementu : určit předmět podnikání - co získat zdroje - čím vymezit pravidla - jak
1.7 Podnikání • Obr. 1.3 schéma produktivní činnosti
podnikavost disponibilní zdroje
vztah efektu a rizika
Obr. 1.4. typy podnikatelů
Informace Racionální neznalost
Obr. 1.5 vztah informovanosti ke zdrojům informací
Úkoly: Drucker, P. F., Pražské poselství P.F.Druckera, in: Moderní řízení, 1997,č.12
1.8 Vývoj managementu ve 20. století klasické období managementu management 40. – 70. let 20. století management konce 20. století management na počátku 21. století
Klasické období americký proud evropský proud F.Taylor H. Ford • H.Gantt • evropský proud H. Fayol M. Weber T.Baťa
Management 40. – 70. let 20. století sociální přístupy V.-Pareto E. Mayo D. McGregor A. Maslow F. Herzberg D.Carnegie
procesní přístupy l. Urwick L. Gullick
Systémové přístupy v managementu Ch. Barnard
Kvantitativní metody rozhodování matematické programování strukturální analýza teorie her analýza projektů teorie hromadné obsluhy teorie zásob teorie obnovy
empirické přístupy A. Sloan P.Drucker
Management konce 20. století rysy japonského managementu
Management počátku 21. století časoprostorová komprese globalizace znalosti fluktuace
Nové pojmy v managementu Change management Time management Quality management Outsourcing Benchmarking