Přebytek finančních prostředků www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Investování II (podílové fondy) Základy ekonomiky a účetnictví – 9
ZŠ a MŠ L.Kuby 48 České Budějovice Mgr. Libuše Jandová Počet hodin: 1.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Spoření a investování Spoření = pravidelné odkládání menší částí příjmu a jeho ukládání na bankovní účet Nízké riziko Nízký výnos Investování = poskytování.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.4.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Předpisy na ochranu spotřebitele Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_62_INOVACE_1_2_14 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Přebytkový rozpočet spoření.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Ekonomika 3.ročník denní studium 2. ročník nástavbové studium
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 26.srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_
Investice Kudy vlastně putují peníze FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Přebytek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Finanční plánování Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace.
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Obsah smluv Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_05 Název materiálu: SPOŘENÍ NA STÁŘÍ Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace vysvětluje.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Výpočet čisté mzdy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Rozpočet domácnosti Název školy
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_POJISTOVNICTVI.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Příjmy a výdaje domácnosti
Majetek a závazky domácnosti
Nedostatek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Rozvaha domácnosti Název školy
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Typy rozpočtů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_94 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Finanční trh. finanční trh nabídka a poptávka peněz, cenných papírů a dalších forem kapitálu nabídka a poptávka peněz, cenných papírů a dalších forem.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Finanční gramotnost v praxi Ing. Ludmila Tkáčová CZ.1.07/3.1.00/
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
1 Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0206 Název vzdělávacího materiálu: Vkladové služby bank Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_40 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Kapitálový trh – charakteristika CP
Struktura finančního trhu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kolektivní investování
Transkript prezentace:

Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUMPřebytek finančních prostředků Označení DUMVY_62_INOVACE_01_1_06 AutorIng. Jana Starobová Datum Vzdělávací oblastFinanční gramotnost Vzdělávací oborFinanční gramotnost Tematický okruhFinanční produkty Ročník4. ročník gymnázia

Přebytkový rozpočet u přebytkového rozpočtu jsou příjmy domácnosti vyšší než její výdaje výsledkem přebytkového rozpočtu jsou disponibilní (volné) peněžní prostředky využití těchto disponibilních peněz: a) vytváření rezervy – kdykoliv je možné ji použít; tzv. peníze na viděnou b) investování z celkového disponibilního příjmu by měla domácnost odkládat na rezervu a investice alespoň 15 %

Rezervy jedná se o peníze, které může domácnost kdykoliv použít, jsou to například peníze uložené na běžném účtu v bance peníze jsou zde minimálně zhodnocovány, proto by částka neměla být příliš vysoká rezerva by měla pokrýt nečekané výdaje například pokažený sporák, neplánovaná oprava automobilu apod. vytvořená rezerva by se měla pohybovat alespoň okolo 20 tis. Kč (při současných cenách)

Investování investování je dlouhodobé spoření s cílem zajistit dobrou životní úroveň nejen v současnosti, ale i v budoucnosti a zejména v důchodovém věku tyto peníze je nutné našetřit během produktivního věku při investování je nutné zvážit: výnos (ochrana před inflací), riziko (jeho diverzifikace), likviditu (v souvislosti s výnosem) a časový horizont.

vyšší výnosy zajistí investice do: a) cenných papírů b) finančních produktů podporovaných státem (stavební spoření, spoření na penzi, některé formy životního pojištění) s cennými papíry se obchoduje především na kapitálovém trhu a organizací trhu se zabývají burzy (v ČR je to Burza cenných papírů Praha, a.s.) cenné papíry kapitálového trhu jsou akcie, podílové listy, dluhopisy ap.

Majetkové cenné papíry majetkovými cennými papíry jsou akcie a podílové listy 1) akcie je cenný papír, který představuje podíl na majetku akciové společnosti, a jeho majitel (akcionář) má právo hlasovat na valné hromadě, podílet se na zisku akciové společnosti (dividenda) a na jejím likvidačním zůstatku. Výnos i riziko jsou zde velké. Akcie jsou likvidní, lze je kdykoliv prodat.

2) podílové listy jsou cenné papíry vydané investiční společností. Majitel se podílí na zisku fondu a na jeho majetku. Jedná se o kolektivní investování, kdy za klienta investují odborníci. Výnos a riziko se odvíjí od typu fondu (existují fondy s nejvyšším rizikem, přes střední až po nejnižší riziko). Čím je riziko vyšší, tím by měla být doba uložení delší. Likvidita je poměrně vysoká.

Úvěrové cenné papíry obligace jsou cenné papíry, které vydávají banky, podniky, stát ap. jedná se zde o klasický vztah dlužník a věřitel výnos u nich bývá větší než u podílových listů a s dobou uložení roste riziko je zpravidla menší než u akcií jsou likvidní

Finanční produkty podporované státem podpora státu směřuje zejména do těchto finančních produktů: a) stavební spoření b) spoření na penzi c) soukromé životní pojištění

Stavební spoření klient si po určitou dobu spoří (min. 6 let) a stát mu přispívá podle výše úložky (je dána max. výše státního příspěvku) výnos je dán úrokem a výší státního příspěvku riziko je malé (vklady jsou pojištěny) likvidita je velmi malá (daná dobou spoření a výplatou v řádech měsíců) je to vhodný produkt pro financování dlouhodobých cílů (bydlení ap.)

Spoření na penzi smyslem tohoto finančního produktu je naspořit si peníze na stáří v době produktivního věku od roku 2013 existuje systém tří pilířů penzijního systému: I. pilíř – průběžný systém II. pilíř – individuální účty III. pilíř – doplňkové penzijní spoření výnos se odvíjí od úspěšnosti fondu, který zhodnocuje úložky a státní příspěvek likvidita je velmi malá a omezená stát kromě příspěvku zvýhodňuje klienta odpočtem části úložky od základu daně

Soukromé životní pojištění cílem tohoto produktu je zabezpečení klienta pro případ úrazu a smrti současně umožňuje i spořit výnos se odvíjí podle typu pojištění (kapitálové nebo investiční) riziko podle zvolené pojišťovny likvidita je velmi malá (doba uložení a termíny výplat) klient si může v daňovém přiznání odečíst od základu daně určitou částku (pokud splní určité podmínky)

Ostatní investice kromě investic do finančních produktů je možné investovat i do majetku: –nemovitostí –zlata –uměleckých děl –starožitností ap. výnos se odvíjí podle typu investice riziko bývá značné, neboť investice vyžaduje odbornou znalost likvidita je malá

Úkol č. 1 Domácnost má měsíční disponibilní příjem 20 tis. Kč. Na rezervu a investice si odkládá 15 %, třetinu na rezervu a dvě třetiny na investice. Kolik měsíců musí šetřit na rezervu, aby měla částku na novou pračku, pokud by se jim pokazila? Cena nové pračky je 10 tis. Kč.

č. 2 Vyplácely se vždy starobní penze? Jak je tomu dnes, z čeho jsou financovány? č. 3 Může klient za ušetřené peníze ze stavebního spoření jet s rodinou na dovolenou?

Řešení č. 1 Domácnost by musela šetřit (vytvářet rezervu) deset měsíců, pak by byla připravena řešit porouchanou pračku. č. 2 Starobní penze (i sociální zabezpečení) souvisí až s rozvojem moderních států. Penze se vyplácejí z odvedených peněz lidí, kteří jsou v produktivním věku. Demografická krize jasně ukazuje blížící se problémy s tímto průběžným systémem financování. č. 3 Ano, může, ač je to velmi nerozumné rozhodnutí. Pokud klient nečerpá úvěr ze stavebního spoření, může naspořené peníze použít na cokoliv.

Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., ISBN