Mezinárodní měnová politika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Platební podmínky.
Advertisements

Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Obchod DUMVY_32_INOVACE_EKU_328.
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Měnový kurz 9.
Mikroekonomie I Měnový kurz Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Platební bilance, zahraniční zadluženost
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Mezinárodní měnový systém Ing. Vojtěch Jindra
Měnový kurz Ing. Daniel Konczyna.
Hospodářský proces Potřeby, peníze
Agregátní poptávka a nabídka
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA A OSTATNÍ NÁSTROJE HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY – CVIČENÍ Autory materiálu a všech jeho č ástí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PENÍZE Historie peněz Hlavní funkce peněz Domácí a zahraniční měna
Peníze, měna a úloha bank
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Měnové kurzy devizového trhu a jejich vliv na podnikatelské prostředí Zlínského kraje Vývoj trhu Ing. Pavel Kochta
SVĚTOVÁ EKONOMIKA 7 Světová ekonomika SU OPF.
Podmínky provozování směnárny
VNĚJŠÍ MĚNOVÁ POLITIKA – 4. nástroj hospodářské politiky – 2. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Mikroekonomie I Platební bilance a obchodní bilance Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Mezinárodní trh peněz.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_131.
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Mezinárodní finance 5. Devizové operace:
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Hlavní druhy bank Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Peníze a měny.
Platební / obchodní bilance
4. MĚNOVÉ KURZY.
Základní pojmy v bankovnictví.
3. PLATEBNÍ BILANCE.
Ekonomie 1 Magistři Pátá přednáška Lidské jednání, spotřeba a produkce v otevřené ekonomice.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
Měnový kurz.
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_15 Název materiáluMěna a měnové.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Téma č. 5: Mezinárodní trh peněz, směnné kurzy Základy ekonomie II.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Charakteristika finančních účtů Členění finančních účtů 1)Aktivní účty 211 pokladna 213 ceniny 221 bankovní účet 251 majetkové cenné papíry k obchodování.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_10_02_měno vý kurz Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_16 Název materiáluKurzovní.
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_62_INOVACE_FG.9.r.09 EU OP VK Škola, adresaZŠ Smetanova 1509, Přelouč AutorMgr. Blanka Prokopová Období tvorby VMlistopad.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R18_Kurzovní lístek TEMA: Matematika.
BANKY A PENĚŽNÍ ÚSTAVY.
ZPŮSOBY PLACENÍ – platební styk
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Peníze a měnová politika
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA – 2. část Kursová politika
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

Mezinárodní měnová politika

Forma platidel Měna Zlato Zboží

Měna peněžní jednotka používaná danou zemí k finančním operacím.

Formy měny v ZOB Valuty – cizí měna v hotovosti Mince Bankovky Devize – cizí měna v bezhotovostní podobě Pohledávky v cizí měně Šeky Směnky Zůstatky na účtech

Kurz měny Poměr hodnoty tuzemské měny vůči hodnotě měny cizí

Změny kurzu – co ovlivňuje kurz Saldo obchodní a platební bilance při aktivním saldu se kurz stabilizuje nebo roste při pasivním saldu kurz klesá Výše úrokových sazeb při růstu úrokových sazeb kurz roste při poklesu úrokových sazeb klesá

Rozsáhlý nákup a prodej měn při nákupu roste poptávka, kurz roste při prodeji roste nabídka, kurz klesá Aktuální události v zemi politickými, ekonomickými, jako jsou vládní krize, stávky velkých podniků, výsledky voleb, občanské nepokoje, ekonomické výsledky státu

Domácí úkol Sledujte po dobu jednoho měsíce hodnoty kurzu (ČNB) Denní kurzy zapište do tabulky v Excelu Z tabulky vytvořte spojnicový graf Pošlete mailem Měny státu: Austrálie, Anglie, Dánsko, Euro, Chorvatsko, Japonsko, Kanada, Maďarsko, Nový Zéland, Polsko, Švýcarsko, USA

Metody stanovení kurzu Kurz měn se stanovuje při vzájemných obchodech bank a na burzách 2 metody Kotace Fixing

KOTACE = hodnota kurzu v okamžiku obchodu – dohodnutá cena měny mezi nakupujícím a prodávajícím. Další stanovení kurzu (další kotace) může přijít za den, za hodinu, za minutu.  FIXING = „zafixování“ kurzu pro stanovení hodnoty na kurzovním lístku. Kurz ČNB je zafixován v 18,00 hod a je platný pro danou měnu v následující den od 0,00 do 24,00 hod.

Kurzovní lístek ČNB Ke každé měně jeden (střední) kurz Slouží pro obchody emisní banky s ostatními bankami pro propočty cizích měn v účetnictví pro propočty cizích měn v celnictví pro státní statistiku

Kurzovní lístek ostatních bank Ke každé měně je více kurzů: Kurz prodej x kurz střed x kurz nákup Kurz deviz x kurz valut

Kurz prodej x kurz střed x kurz nákup kurz střed používá k mezibankovním operacím kurz nákup pro uskutečnění nákupu cizí měny kurz prodej pro uskutečnění prodeje cizí měny   Kurz nákup je nižší než kurz prodej rozdíl mezi oběma kurzy umožňuje bance hradit náklady spojené s obchodováním s cizími měnami

Kurz deviz x kurz valut kurz deviz pro bezhotovostní platby kurz valut pro hotovostní platby Kurz deviz je pro klienty příznivější než kurz valut Placení valutami vyvolává vyšší náklady při manipulaci (doprava, ochrana, pojištění).

Směnitelnost měn Z hlediska směnitelnosti dělíme měny na: Volně směnitelné Omezeně směnitelné Vázané Zúčtovací

Měna volně směnitelná použitelná ke směně a k placení v kterémkoliv státě Např.: USD, EUR

Měna omezeně směnitelná použitelná ke směně / placení v některých státech Banka není povinna přijmout cizí měnu, která není v jejím státě obvyklá, například česká koruna nebude obvyklá v Kanadě, ale bude bez problémů přijímána v Polsku Např.: CZK

Měna vázaná Obíhá jen uvnitř státu Není součástí burzovních operací Nedochází k jejich kotování Jejich směna je státem limitována, lze je směnit na základě schválené žádosti, výše směny stát limituje Např. KLDR, Tunisko, Egypt

Zúčtovací měna používá se na vyjádření pohledávek a závazků Např.: zlatý frank v mezinárodním poštovním styku

Domácí úkol V průběhu 14 dní sledujte ve dvojicích změny kurzů zadané měny u vámi zvolené banky. První z dvojice bude zaznamenávat kurzy deviz, druhý kurzy valut (nákup, prodej i střed). Výsledky zpracujte do tabulky, u každé měny určete pro sledované období nejnižší a nejvyšší kurz. Vypracujte graf, kde zaznamenáte časový vývoj jednotlivých kurzů.

Vliv kurzu na ekonomiku státu Při kotování a fixingu dochází ke změnám kurzů: Zhodnocení měny (revalvace) Znehodnocení měny (devalvace) Při pohybu kurzu dochází u bank a jiných institucích ke kurzovním ziskům a ztrátám.

Vypočítej Firma Intertex vyvezla do Francie koberce za 10.000 EUR. V den fakturace byl kurz EUR 1 = CZK 32,25. V den úhrady byl kurz EUR 1 = CZK 32,15 Jaký je kurzovní rozdíl?

Inflace a ZOB Definice pokles kupní síly peněz vede k nárůstu cen v oběhu více peněz než zboží a služeb. Omezuje vývoz – domácí zboží je příliš drahé, snižuje se jeho konkurenceschopnost na zahraničních trzích Podporuje dovoz – zahraniční zboží je možné prodat za vyšší cenu, dovozce má vyšší zisky

Deflace a ZOB Definice Opak inflace Na trhu je více zboží než peněz Nejčastěji jde o krátkodobý jev, kdy stát silně zabrzdil inflaci Podporuje vývoz – na domácím trhu je přebytek zboží, které výrobci musí prodat v zahraničí Omezuje dovoz – i bez dalšího dovozu je na trhu přebytek zboží, u zahraničního zboží se snižuje koupěschopnost

Devalvace a ZOB Definice Podpora vývozu Znehodnocení měny Pokles kurzu vůči některým nebo všem měnám Vliv dlouhodobější inflace nebo pasivního salda platební bilance Za jednotku domácí měny dostaneme méně jednotek měny cizí Vede ke zvýšení cen na domácím trhu Podpora vývozu Pro kupujícího - za zboží zaplatí v cizí měně méně Pro prodávajícího - při zachování ceny v tuzemské měně nabízí cenu v cizí měně nižší, je schopen prodat i méně kvalitní zboží, při zachování výše zahraniční měny, pak v přepočtu na tuzemskou měnu vydělá více. Omezení dovozu – zahraniční zboží se zdraží, v přepočtu na tuzemskou měnu je cena vyšší. Kurzovní rozdíly Pro vývozce kurzovní zisky Pro dovozce kurzovní ztráty

Příklad V roce 2000 činil kurz USD 1 = CZK 28,30 Cena 1 ks zboží je 100 CZK Jak bude reagovat ZOB?

řešení Za 1 USD zaplatím více CZK = devalvace Vývoz poroste Dovoz klesá

28,3 30,25 A. vývoz 1. zachování stejné ceny v CZK kurz 1 kurz 2 Prodávající (ČR) 100,00 Kč Kupující (zahraničí) 3,53 USD 3,31 USD výsledek pro prodávajícího stejná prodejní cena stejný HV pro kupujícího nižší nákupní cena větší poptávka toleruje i nižší kvalitu celkem obchod roste

vyšší prodejní cena vyšší HV A. vývoz 2. zachování stejné ceny v USD kurz 1 kurz 2 28,3 30,25 Prodávající (ČR) 100,00 Kč 106,78 Kč Kupující (Zahraničí) 3,53 USD výsledek pro prodávajícího vyšší prodejní cena vyšší HV pro kupujícího stejná nákupní cena celkem obchod roste

nižší prodejní cena nižší HV B. dovoz 1. zachování stejné ceny v CZK kurz 1 kurz 2 28,3 30,25 Kupující (ČR) 100,00 Kč Prodávající (zahraničí) 3,53 USD 3,31 USD výsledek pro kupujícího stejná nákupní cena pro prodávajícího nižší prodejní cena nižší HV celkem obchod klesá

Stejná prodejní cena stejný HV B. dovoz 2. zachování stejné ceny v USD kurz 1 kurz 2 28,3 30,25 Kupující (ČR) 100,00 Kč 106,78 Kč Prodávající (zahraničí) 3,53 USD výsledek pro kupujícího vyšší nákupní cena poptávka klesá pro prodávajícího Stejná prodejní cena stejný HV celkem obchod klesá

Vypočítej V lednu 2004 činil kurz EUR 1 = 32,15 V prosinci 2004 činil kurz EUR 1 = 35,05 Smluvní cena jednoho koberce činí 3000,- CZK Vyřeš vývoz Při zachování stejné ceny v Kč Při zachování stejné ceny v EUR Vyřeš dovoz

Revalvace a ZOB Definice Zhodnocení měny Zvýšení kurzu Nastává, pokud v domácí zemi je nižší inflace než v zemích okolních  Za jednotku domácí měny dostaneme více jednotek měny cizí Omezení vývozu – při nezměněné domácí měně se pro zahraničního kupce výrobek zdražuje Podpora dovozu – zahraniční zboží se zlevní Kurzovní rozdíly kurzovních ztrát pro vývozce kurzovní zisky pro dovozce

Příklad V roce 2004 činil kurz USD1 = CZK 32,30 Cena 1 ks zboží je 100 CZK

řešení Za 1 USD zaplatím méně CZK = revalvace Vývoz klesá Dovoz roste

32,3 31,75 A. vývoz 1. zachování stejné ceny v CZK kurz 1 kurz 2 Prodávající (ČR) 100,00 Kč Kupující (zahraničí) 3,09 USD 3,15 USD výsledek pro prodávajícího stejná prodejní cena stejný HV pro kupujícího Vyšší nákupní cena menší poptávka celkem obchod klesá

Nižší prodejní cena nižší HV A. vývoz 2. zachování stejné ceny v USD kurz 1 kurz 2 32,3 31,75 Prodávající (ČR) 100,00 Kč 98,11 Kč Kupující (Zahraničí) 3,09 USD výsledek pro prodávajícího Nižší prodejní cena nižší HV pro kupujícího stejná nákupní cena celkem obchod klesá

Vyšší prodejní cena vyšší HV B. dovoz 1. zachování stejné ceny v CZK kurz 1 kurz 2 32,3 31,75 Kupující (ČR) 100,00 Kč Prodávající (zahraničí) 3,09 USD 3,15 USD výsledek pro kupujícího stejná nákupní cena pro prodávajícího Vyšší prodejní cena vyšší HV celkem obchod roste

32,3 31,75 B. dovoz 2. zachování stejné ceny v USD kurz 1 kurz 2 Kupující (ČR) 100,00 Kč 98,11 Kč Prodávající (zahraničí) 3,09 USD výsledek pro kupujícího Nižší nákupní cena poptávka roste toleruje i nižší kvalitu pro prodávajícího Stejná prodejní cena stejný HV celkem obchod roste

Vypočítej V lednu 2004 činil kurz EUR 1 = 32,15 V červenci 2005 činil kurz EUR 1 = 32,05 Smluvní cena jednoho koberce činí 3000,- CZK Vyřeš vývoz Při zachování stejné ceny v Kč Při zachování stejné ceny v EUR Vyřeš dovoz

Pomůcka pro zapamatování Deflace a devalvace omezuje dovoz  

Písemka 

Možné otázky: Co je měna Jaké znáš formy měn Co je kurz Co kurz ovlivňuje Jak se kurz stanovuje Co je kotace Co je fixing Co je směnitelnost měn Co je měna volně směnitelná + příklad Co je měna omezeně směnitelná + příklad Co je měna vázaná + příklad Co je měna zúčtovací + příklad Co je devalvace Co je revalvace Co je inflace Co je deflace Jaký vliv na ZOB má revalvace Jaký vliv na ZOB má devalvace Jaký vliv na ZOB má inflace Jaký vliv na ZOB má deflace Početní příklady na změny kurzu