R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Advertisements

Žaneta Hrubá Jana Dušková
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
LINEÁRNÍ ROVNICE.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Sada: 1 Číslo: VY_42_INOVACE_32.
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Mgr. Šimon Chládek ZŠ Křížanská 80
Stereometrie Řezy hranolu I VY_32_INOVACE_M3r0108 Mgr. Jakub Němec.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
UŽITÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Soustavy nerovnic o jedné neznámé
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Řešení rovnic Lineární rovnice
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení II. – Diskriminant VY_32_INOVACE_M1r0109 Mgr. Jakub Němec.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
ROVNICE KOŘENY ROVNICE EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec.
Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice s absolutní hodnotou I. VY_32_INOVACE_M1r0106 Mgr. Jakub Němec.
Rovnice s neznámou pod odmocninou
Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení III. – Viètovy vzorce
4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková.
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Nerovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0118 Mgr. Jakub Němec.
Lineární rovnice a jejich soustavy
Jednoduché rovnice, užití druhé ekvivalentní úpravy
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
IV. Násobení lomených výrazů
Nerovnice v součinovém tvaru
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Řešení rovnic Lineární rovnice 1
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Soustavy lineárních rovnic
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Transkript prezentace:

R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec

R OVNICE V PODÍLOVÉM TVARU V minulé lekci jsme se naučili, jak vyřešit rovnice, které nejsou lineární, pomocí úpravy rovnice na součin lineárních členů. Obdobně existují také postupy, které lze aplikovat na rovnici, která je v podílovém tvaru, tzn. v rovnici se vyskytuje lomený výraz, v němž je neznámá ve jmenovateli. Abychom se s tímto druhem rovnic vypořádali, je nutné si uvědomit dvě pravidla: 1) Celý lomený výraz se rovná nule v případě, že se jeho čitatel rovná nule. 2) Ekvivalentní úpravou je vynásobení obou stran rovnice výrazem obsahujícím neznámou. Výraz musí být pro všechny kořeny různý od nuly (je nutné určit podmínky řešení).

Řešte rovnici a získané kořeny ověřte zkouškou. Nejdříve určíme podmínky tak, aby mělo řešení rovnice smysl. Poté si stačí uvědomit, že lomený výraz se rovná nule v případě, že čitatel je roven nule. Získáme tak jednoduchou lineární rovnici. Zkontrolujeme, zda nalezený kořen odpovídá i podmínce a můžeme určit množinu kořenů rovnice. Tento způsob řešení se často využívá i při řešení nerovnic. Provedeme zkoušku.

Řešte rovnici a ověřte správnost řešení zkouškou. Určíme podmínky, kdy má lomený výraz smysl. První způsob řešení spočívá v tom, že si převedeme všechny výrazy na jednu stranu rovnice. Poté upravíme v našem případě levou stranu tak, abychom získali pouze jeden lomený výraz. Díky tomu můžeme položit čitatel roven nule, čímž jsme získali jednoduchou lineární rovnici. Následuje diskuze nad získaným kořenem a podmínkou. Poté můžeme napsat množinu kořenů dané rovnice. Provedeme zkoušku.

Druhý způsob, jak řešit danou rovnici spočívá v tom, že vynásobíme obě strany rovnice stejným výrazem. Je zřejmé, že tento výraz zvolíme tak, abychom se zbavili zlomku v rovnici. Je ovšem nutné určit podmínky řešení! Získáme jednoduchou lineární rovnici, kterou upravíme, čímž získáme kořen rovnice. Provedeme diskuzi nad kořenem rovnice a podmínkami řešení, po níž můžeme zapsat množinu kořenů rovnice. Zkouška je stejná, jako na předchozím snímku.

Řešte rovnici a ověřte správnost řešení zkouškou. Vždy, když máme v rovnici neznámou ve jmenovateli alespoň jednoho lomeného výrazu, je nutné určit podmínky řešení. První způsob spočívá v převedení všech výrazů na jednu stranu rovnice, kde se výrazy upraví tak, abychom získali pouze jeden lomený výraz. Čitatel tohoto lomeného výrazu položíme roven nule a máme jednoduchou lineární rovnici, z níž určíme kořen. Porovnáme podmínky řešení se získaným kořenem a určíme množinu kořenů rovnice. Zkouška je na dalším snímku.

Druhé řešení spočívá ve vynásobení obou stran vhodnými výrazy tak, abychom se zbavili zlomků. Předtím je však nutné určit podmínky řešení. Úpravou získáme rovnici, u níž již není problém určit kořen rovnice. Provedeme diskuzi nad podmínkami řešení a získaným kořenem a určíme množinu kořenů rovnice. Provedeme zkoušku.

Určete kořeny rovnice a ověřte jejich správnost zkouškou. Na tomto snímku je předvedeno řešení pomocí prvního způsobu, který byl již několikrát popsán. Nezapomeňte na porovnání podmínek s kořenem rovnice před určením množiny kořenů. Zkouška je na dalším snímku.

Druhý způsob řešení byl také popsán dříve, takže nechám na řešiteli, ať si postup zopakuje. Nakonec nezapomeňte na zkoušku.

Určete kořen rovnice a svůj výpočet ověřte zkouškou. Rovnice se v tomto případě dá řešit třemi způsoby, z nichž první dva známe (podmínky pro řešení jsou u všech samozřejmě stejné): 1) Převedení na jednu stranu rovnice 2) Vynásobení vhodným výrazem 3) V tomto případě lze využít vytknutí a následné zkrácení celého výrazu. Na závěr je nutné přihlédnout k podmínce při určování množiny kořenů rovnice. Zkouška je banální cvičení.

Určete kořen rovnice a svůj výpočet ověřte zkouškou. Rovnice se v tomto případě dá řešit třemi způsoby, z nichž první dva známe (podmínky pro řešení jsou u všech samozřejmě stejné): 1) Převedení na jednu stranu rovnice 2) Vynásobení vhodným výrazem 3) V tomto případě lze využít vytknutí a následné zkrácení celého výrazu. Z diskuze nad získaným kořenem a podmínkou pro řešení je zřejmé, že tato rovnice nemá žádný reálný kořen, jak dokazuje třetí postup přímo.

Ú KOL ZÁVĚREM

Z DROJE Literatura: CHARVÁT, Jura; ZHOUF, Jaroslav; BOČEK, Leo. Matematika pro gymnázia: Rovnice a nerovnice. 4. vydání. Praha: Prometheus, 2010, 223 s. ISBN