Management - plánování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Vize, Strategie, Cíle.
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Facility management ČSN EN
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Plánování Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Personální management
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
Podniková ekonomika Personální činnost.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Předmět: Řízení podniku 1
Ludvík Eger, FEK ZČU v Plzni1 Metoda logického rámce Ludvík Eger Cheb, 2006.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
Prosperita organizace
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Členění nákladů v nákladovém účetnictví
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Plánovací proces a druhy plánování
Postavení rozpočtu nákladů v systému plánů a rozpočtů
1 Předmět: M anagement 1 Téma 3: PLÁNOVÁNÍ VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. školící středisko Kladno k atedra řízení podniku a podnikové ekonomiky.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Projektový management Přednáška č. 1 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Plánování a rozhodování v organizaci
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
MANAGEMENT 6 Kontrolování. Poslání 5. manažerské funkce Včasné a hospodárné zjištění, rozbor a přijetí závěrů k odchylkám, které v řízeném procesu charakterizují.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluFunkce.
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  Podstata plánování  Hlavní úkoly plánování  Požadavky na obsah plánu  Členění plánů.
Management řízení organizací. složky řízení plánování plánování organizování organizování vedení lidí a motivace vedení lidí a motivace kontrola kontrola.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Zpracoval Ing. Jan Weiser
Ekonomika malých a středních podniků
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Ing. Veronika Dostálková MBA
Předmět: Podnikový a personální management 1
Management a řízení hotelu
Plánování a rozhodování v podniku
Ekonomika malých a středních podniků
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Management - plánování

Plánování jako manažerská funkce Plánování je jednou z hlavních činností manažera Smyslem plánování je stanovení cílů organizace v čase a vymezení postupů jak těchto cílů dosáhnout. Plánování plní následující úkoly: Nástroj rozvoje organizace – realizace rozhodujících změn v organizaci a jejich složkách Prostředkem zabezpečujícím koordinaci a proporcionalitu uvnitř organizace. Nutná je časová návaznost plánů:

Návaznost plánů Z časového hlediska: propojení strategických, taktických i operativních plánů Z věcného hlediska: provázanost plánů obchodních, výrobních, personálních, technického rozvoje, investic, finančních atd. Z hlediska organizačních úrovní: od celoplošných plánů až po plány jednotlivých útvarů Každý plán by měl odpovědět na otázky: co, kdo, kdy, jak udělá. Při určování cílů plánu je třeba brát v úvahu následující požadavky: priorita, měřitelnost, přiměřenost, aktivity, zdroje, termíny a odpovědnost

Priorita V obsahu plánu se musí přednostně objevit cíle, které mají rozhodující vliv pro daný objekt plánování: Žádoucí výsledky podnikání fy., zpravidla měřitelné ekonomickými ukazateli (rentabilita, zhodnocení kapitálu, akcií atd..) Cíle orientované na předmět podnikání s důrazem na: Charakteristiku podílu rozhodujících výrobků na trhu Zavedení nových výrobků do vývoje či výroby Indexy spokojenosti zákazníků Cíle odrážející účinnost podnikatelských aktivit – efektivnost provozu v podobě hospodárnosti, produktivity apod.

Měřitelnost a přiměřenost Měřitelnost - specifikace cílů by měla být co nejsrozumitelnější, vhodné je využití kvantifikovaných veličin. Použití kvantifikace umožňuje snadné pochopení úkolu, dovoluje průběžně hodnotit jeho plnění Přiměřenost musí být brána v úvahu při určování dílčích cílů - čím bude vyšší počet dílčích cílů, tím pravděpodobněji dojde k situaci, že splnění jedněch cílů bude v rozporu s jinými. Cíle musí být přiměřené s ohledem na okolní vývoj a musí korespondovat s možnostmi organizace

Aktivity Představují obecný pojem pro opatření, činnosti, procesy, jejichž uskutečněním se dosahuje požadovaných změn, cílů. (rutinní, opakující se, jedinečné) Aktivity, jimiž mají být zabezpečeny nové cíle, musí být vymezeny přesněji Pro splnění cílů je třeba zvolit správné, nejvýhodnější aktivity

Zdroje Materiální i nemateriální prvky, které jsou nutné k naplnění plánovaných záměrů: Finanční prostředky Personální zabezpečení v požadované kvlifikační struktuře Kapacity výrobní, skladové, prostorové a jiné Materiální zabezpečení Informační zabezpečení Know-how Infrastruktura Zdroje jsou často limitujícím faktorem stanovení cíle, aktivity, termínů apod.

Termíny a odpovědnost V závislosti na charakteru cílů může být v plánu uveden pouze konečný termín a celková odpovědnost S ohledem na strukturu aktivit, které vedou k realizaci plánu, mohou být pro každou aktivitu určeny samostatné termíny a dílčí odpovědnost

Postup při sestavování plánů Odvíjí se zpravidla od obecného ke konkrétnímu – v těchto krocích Uvědomění si příležitosti – příležitost využít schopnosti organizace k nabídce něčeho, co na trhu chybí Stanovení cílů (stanovení dlouhodobé i střednědobé cíle a z nich odvozené cíle jednotlivých oddělení – vývoj, výroba, marketing, pracovní kázeň, odměňování)

Postup při sestavování plánů 3. Vývoj předpokladů, omezujících podmínek –zde je třeba stanovit: Prognózu vývoje trhu Vývoje vlastní výrobní základny Personální otázky Vývoj mzdových nákladů Vývoj technických inovací Určení alternativních postupů – brát v úvahu nespolehlivost některých prognóz Výběr postupů

Postup při sestavování plánů Důležitým prvkem řízení je koordinace krátkodobých a dlouhodobých plánů (udržovat schéma provázanosti plánů) Postupy a techniky tvorby plánu se budou lišit v závislosti na druhu a charakteru plánu Nutno přihlédnout k nadřazeným záměrům Mít vypracováno několik variant návrhu plánu

Obecný postup tvorby plánu Konkretizace záměrů Zabezpečení nezbytných inf. zdrojů Vypracování návrhu plánu Seznámení dotčených útvarů organizace s návrhem plánu Stanovisko dotčených útvarů organizace s návrhem plánu Korekce návrhu plánu podle připomínek dotčených útvarů Schválení a vydání definitivní podoby plánu

Členění plánů Plány se dají členit podle různých hledisek: Časového hlediska Úrovně rozhodovacího procesu Věcné náplně plánu Účelu, kterému plány slouží …

Časový horizont Pro řadu výrobních org. Je určen cykly rekonstrukcí či investiční obnovy výrobního parku, dalším faktroem může být doba potřebná na vývoj výrobku, životní cyklus výrobku na trhu. Rozlišujeme tři zákl. úrovně: Dlouhodobé, většinou prováděné na více než pětileté období, často s horizontem deseti i dvaceti let Střednědobé – 1-5 let Krátkodobé – roční i kratší období

Úroveň rozhodovacího procesu S ohledem na charakter RP můžeme rozdělit: Strategické plány Taktické plány Operativní plány

Strategické plány Konkretizovány strategické záměry organizace Vypracovává top management Na delší časový horizont komplexně určuje vývoj organizace

Taktické plány Směřují k uskutečňování plánů strategických Specifikují úkoly vyplývající ze strategických plánů pro konkrétní období (zpravidla 1 rok) Jejich příprava je náplní činnosti středního managementu Schvaluje ho top management

Operativní plány Jsou sestavovány např. na čtvrtletí, měsíce i kratší dobu Při jejich sestavování se vychází z konkrétních podmínek, známých informací o zdrojích a je přesně určena odpovědnost pracovníků realizujících plány Vypracování je záležitostí středního managementu V případě denních či směnových plánů pak management první linie

Věcná náplň plánu Souvisí do značné míry s předmětem činnosti organizace Finanční, personální, investiční, marketing, vývoj, výzkum Plány související s náplní činnosti organizace (plán odbytu, výroby, zásobování …)

Účel, kterému plány slouží Řídící články organizace využívají plán jako přímý Jako podklad pro získání úvěru Roční taktický plán Operativní plány výroby