PŘÍSLOVCE (adverbium) je neohebný slovní druh, který vyjadřuje bližší okolnosti dějů a vlastností. V češtině se mezi slovními druhy řadí na šesté místo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Příslovce a příslovečné spřežky
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
Opakování.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle.
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.07 Název pro školu:
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁJMENA (pronomina).
Slovní druhy přehled.
Hrátky s češtinou.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Slovní druhy 6. ročník.
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
P ř íslove č né ur č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37 Téma: ČESKÝ JAZYK – skladba VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Mgr. Michal Oblouk. rozvíjející větný člen blíže určuje různé okolnosti dějů závisí na SLOVESE, PŘÍDAVNÉM JMÉNĚ nebo PŘÍSLOVCI ptáme se na něj různými.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Každé slovo můžeme přiřadit k jednomu z deseti slovních druhů.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková Příslovečné určení PU Veronika = lyžuje dobře v lese v zimě rychle.
S LOVNÍ DRUHY – 6. ROČ. Mgr. Jablečníková J. - ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_83_SLOVNÍ DRUHY.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.13. vyjadřují okolnosti děje nebo vlastností slova neohebná ve větě mají zpravidla platnost příslovečného určení.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eliška Kopečná VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_12_Český jazyk_31_Protiklady,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.4 příslovce Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
 Jsou to neohebné slovní druhy.  Vyjadřují bližší vlastnosti dějů.  Ptáme se na ně otázkami: Jak? Kdy? Kde? Kam? Odkud?  Příslovce vznikají nejčastěji.
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Základní škola Bylany, okres Kolín
3.Prezentace 9.tř..
Název materiálu: VY_12_INOVACE_ CJ.7.Vc.07_Prislovce Datum:
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 14 – slova neohebná
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-25 Ročník:
VY_32_INOVACE_13_SLOVNÍ DRUHY_PŘÍSLOVCE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Elektronická učebnice - I
SLOVNÍ DRUHY číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

PŘÍSLOVCE (adverbium) je neohebný slovní druh, který vyjadřuje bližší okolnosti dějů a vlastností. V češtině se mezi slovními druhy řadí na šesté místo. Nejčastěji má ve větě funkci příslovečného určení, které je závislé na přísudku.

DRUHY

-vyjadřuje čas, ve kterém probíhá děj. Příslovce času -vyjadřuje čas, ve kterém probíhá děj. -odpovídá na otázky : kdy? dokdy? odkdy? (ráno, večer, dnes, zítra, teď ) PŘ: JIRKA SEDĚL VEČER VENKU.

Příslovce místa vyjadřuje místo, ve kterém probíhá děj. Odpovídá na otázky: kde? kam? odkud? (nahoře, nahoru, shora) PŘ: MARTIN SEDĚL NAHOŘE.

Příslovce způsobu vyjadřuje způsob, kterým děj probíhá. Odpovídá na otázku jak? (špatně, dobře, pomalu) PŘ: MÍŠA SE MÁ DOBŘE.

Příslovce příčiny (důvodu) vyjadřuje příčinu (důvod), kvůli které děj probíhá. Odpovídá na otázku proč? (úmyslně, náhodou) PŘ: NÁHODOU TAM NEPŘIŠEL.

Příslovce míry vyjadřuje míru, ve které děj probíhá. Odpovídá na otázky: jak mnoho? jak málo? (málo, hodně, velmi, úplně ) PŘ: MÁM MÁLO PENĚZ.

Zájmenná příslovce Naznačují okolnost situace (mají k první skupině vztah jako zájmena ke jménům): ukazovací - zde, tam, tudy tázací - kde, kam, kudy vztažná - jak, proč neurčitá - někde, někam, někdy záporná - nikde, nikam, nikdy

Příslovce mohou být také sponou přísudku (je mu smutno) nebo přívlastkem neshodným (kotoul letmo). Příslovce je nejčastěji odvozováno od přídavných jmen (malý - málo, rychlý - rychle, častý - často).

Od přídavných jmen utvořte příslovce: Slabý _______ Soukromý ______ Hloupý ________ Hrubý ________ Tvrdohlavý ______ Žíznivý _______ Slepý ______ Nevědomý ______ Tajemný ________ Rozumný ______

Řešení: Slabý - slabě Soukromý - soukromě Hloupý - hloupě Hrubý - hrubě Tvrdohlavý - tvrdohlavě Žíznivý - žíznivě Slepý - slepě Nevědomý - nevědomě Tajemný - tajemně Rozumný - rozumně

1. opačné slovo ke slovu nalevo 2. od přídavných jmen tvoř příslovce: drobný 3. mazlivý 4. hrozný 5. důrazný 6. Jakou řečí mluví Fin? 7. zběsilý

Řešení tajenky N A P R V O D B Ě M Z L I H Ů F S K Y E

Najdi příslovce: Včera jsem byla u babičky. Už můžete dát ruce dolů. Musíte být potichu! Odpověz hlasitě a zřetelně. Dnes píšeme důležitou písemku. Teď si zrovna nemohu vzpomenout. Určitě se ti bude ten film líbit. Opět u nás byla odpoledne návštěva.

Řešení: Včera, už, dolů, potichu, hlasitě, zřetelně, dnes, teď, určitě, opět, odpoledne

Urči druhy příslovcí: Seděl nahoře. Představení se mi velmi líbilo. Přijď brzy! Udělej to pořádně! Náhodou tam nepřišel.

Řešení: nahoře – místa velmi – míry brzy – času pořádně – způsobu náhodou – příčiny

Utvoř příslovce: krásný – mládí – horkost – chladit – výška – světlo – jasný – modrý -

Řešení: krásný – krásně mládí – mladě horkost – horce chladit – chladně výška – vysoko světlo – světle jasný – jasně modrý - modře