AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: identita, výkon, socializace, intimita, vrstevnická skupina, sexualita ADOLESCENCE VY-32-INOVACE-PSY-210
doba od 15 do 20 let (individuální) pohlavní dozrání Identita adolescenta 1)Tělo vlastní tělo je posuzováno ve vztahu k aktuálnímu standardu atraktivity narcistní zaměření – sebevědomí, jistota apod. atraktivita je předpokladem k dosažení dobré pozice v sociální skupině výška postavy mění opticky vztah s autoritou
2) Výkon a kompetence dotváří se vztah k výkonu (hodnoty, s nimiž se ztotožňuje) flexibilita a schopnost používat nové způsoby řešení adolescent se dovede nadchnout pro nějakou činnost, která má pro něj větší subjektivní význam než škola preferuje jednoznačná, zásadní a rychlá řešení, která vedou k jistotě kompromis je chápán jako méně kvalitní a nepříliš žádoucí řešení
3) Identita proces osamostatňování a rozvoje identity pokračuje a)fáze postupné stabilizace – postupné vyrovnání vztahů s rodiči b)fáze psychického osamostatnění – vytvoření takové identity, která potvrzuje jedinečnost osobnosti a je alespoň přibližně realistická dívky se více definují prostřednictvím vztahů k lidem, chlapci výkonem a dosaženou sociální pozicí adolescenti velmi často přijímají pouze svobodu, ale nestojí o zodpovědnost
pro identitu adolescenta jsou významné partnerské vztahy adolescent se definuje i svou příslušností k nějaké sociální skupině (obvykle přechodná fáze) ??? Jaké znáte rizikové sociální skupiny??? ??? V čem jsou nebezpečné náboženské sekty??? ??? Co bývá impulzem k začlenění do rizikové skupiny???
Socializace adolescent je čím dál víc akceptován jako dospělý a čímž se od něho očekává odpovídající chování Normy a pravidla chování tendence vyžadovat dodržování uznávaných principů (někdy až v absolutní a nekompromisní míře) tendence uvažovat o morálních principech a zaujímat k nim vlastní stanovisko tendence k absolutizujícím a akcentovaným závěrům
morálka závisí na vnitřních normativních principech komunikační styl se začíná přibližovat běžnému projevu v rodině se adolescent zbavuje subjektivně degradující role dítěte významnou proměnou procházejí i role směřující k profesnímu uplatnění rodiče představují pro adolescenta model určitého způsobu života a dospělosti často neberou v úvahu potřeby svých rodičů (adolescenční egocentrismus)
Vrstevnické vztahy potřeba stimulace orientace a smysluplného učení citové jistoty a bezpečí naplnění partnerského vztahu, zahrnujícího i sexualitu sexualita nabývá na významu, tvoří důležitou součást partnerského vztahu adolescence je definována jako polygamní stadium sexuálního vývoje první pohlavní styk symbolizuje jednoznačný přechod do dospělosti
POUŽITÉ ZDROJE: VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie - Dětství a dospívání. 2.vyd. Praha: Karolinum, s. ISBN Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003