Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Ing. Marek Bumbálek Krnov
POPIS PROJEKTU Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Zkrácený název: E-learning v DVPP Rozpočet: ,2 Kč Zdroj financování:OP VK, Grantové schéma Moravskoslezského kraje – 1. kolo výzvy GP Oblast podpory:1.3 - Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení Realizující subjekt:Slezská univerzita v Opavě – Vzdělávácí centrum v Krnově Partneři projektu:Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola v Krnově Obchodní akademie a Střední zemědělská škola, Bruntál Základní škola Krnov (Smetanův okruh, Krnov) Základní škola Dvořákův okruh Krnov Trvání projektu:26,5 měsíce ( – )
CÍLE PROJEKTU Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Hlavním cílem projektu bylo vytvoření a využití nového systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků Dílčí cíle: analýza vzdělávacích potřeb pedag. pracovníků ZŠ a SŠ v MSK vytvoření 20 nových e-learningových kurzů akreditovaných MŠMT pilotní ověření nově vytvořených e-kurzů Podstatou projektu bylo: zvýšení nabídky e-learningového vzdělávání jako prostředku pro odstranění nejčastějších překážek v přístupu pedagogů k dalšímu vzdělávání (zejm. omezení osobní účasti při vzdělávací akci, problém zastupitelnosti pedagogů při výuce ve škole apod.) vytvoření e-kurzů zaměřených na aktuální potřeby pedagogů, zavádění nových poznatků do výuky zvýšení nabídky vzdělávacích kurzů v oblasti ICT, životního prostředí, jazykového vzdělávání a v oblasti práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
KLÍČOVÉ AKTIVITY Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Příprava projektu, organizace jednotlivých aktivit 2.Analýza vzdělávacích potřeb a jejich vyhodnocení 3.Tvorba e-learningových kurzů – I. etapa 4.Oslovení cílové skupiny a výběr posluchačů e-kurzů 5.Tvorba e-learningových kurzů – II. etapa 6.Pilotní ověření vytvořených e-learningových kurzů 7.Příprava a realizace závěrečné konference 8.Závěrečné vyhodnocení projektu
HARMONOGRAM PROJEKTU Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/
ORGANIZACE PROJEKTU Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Úspěšnou organizaci projektu zajišťoval: administrativní tým složený ze 4 pracovníků Slezské univerzity odborný tým složený ze specialisty na e-learning, metodika e-kurzů a autorů studijních opor (17 autorů/lektorů) členové pracovní skupiny projektu (zástupci 4 partnerů projektu) další pracovníci partnerů projektu
VÝSTUPY Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/
VÝSTUPY PROJEKTU Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Stanovené monitorovací indikátory byly dosaženy, v řadě případů překročeny Všechny vytvářené e-kurzy byly úspěšně akreditovány ze strany MŠMT na dobu 3 let Bylo vytvořeno 23 e-kurzů, tj. o 3 více oproti plánu V rámci pilotního ověřování se ukázalo, že očekávaný odhad nižšího zájmu ze strany pedagogů – mužů byl v porovnání se skutečností příliš optimistický (52 podpořených oproti 80 plánovaným)
PODPOŘENÉ OSOBY I. ETAPA Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/
PODPOŘENÉ OSOBY Ii. ETAPA Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/
PROBLÉMY PŘI REALIZACI Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Jako v každém projektu, se i v projektu objevily „drobné provozní problémy“, včetně personální změny na pozici projektového manažera Hlavním problémem při realizaci projektu se ukázal nízký zájem o e-kurzy ze strany pedagogů v rámci II. etapy pilotního ověřování (červen – říjen 2010). Důvodem nižšího zájmu bylo: - zpoždění při akreditaci některých e-kurzů (část kurzů vrácena z MŠMT k přepracování, opravy studijních opor, požadavek na navyšování podílu prezenční výuky) - navyšování počtu hodin tutoriálů – týkalo se zejména kurzů: Použití asertivity v komunikaci s problémovými žáky, Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol, Řešení šikany u dětí a studentů. V tomto případě MŠMT požadovalo velmi výrazné navýšení počtu hodin tutoriálu na téměř 50 % časové dotace - účastníky bylo toto hodnoceno negativně, protože šlo svým způsobem proti hlavnímu principu e-learningového studia - méně šťastné načasování běhu kurzů na prázdniny a začátek školního roku - kumulace s jinými akcemi (zejména školení ke státním maturitám), určitá přesycenost cílové skupiny nabídkou vzdělávání Při zajišťování cílové skupiny sehrály partneři velmi významnou roli
ZHODNOCENÍ PROJEKTU Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ V závěrečné fázi projektu ještě ve spolupráci s partnery proběhne celková evaluace průběhu a dopadu projektu Průběžně jsou zpracovávány připomínky a poznatky účastníků k jednotlivým e-kurzů, které budou využity v rámci další výuky lektorů Vytvořené e-kurzy budou zařazeny do standardní nabídky vzdělávacích akcí v rámci nabídky Vzdělávacího centra v Krnově Většina zúčastněných pedagogů hodnotí přínosy a kvalitu absolvovaných kurzů pozitivně
METODIKA KURZŮ Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Velké poděkování za vznik a realizaci projektu patří bývalé vedoucí VCK a projektové manažerce – paní Ing. Monice Sedláčkové Prostor pro diskuzi Děkuji za pozornost