(snímek 5): Ujasněte si pojmy, které nejsou přesně definovány.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Advertisements

Operace s vektory.
VEKTOR A POČETNÍ OPERACE S VEKTORY
Síla - opakování Síla je vektorová veličina, její jednotka je Newton (kg.m.s-2). Síla má pohybové a deformační účinky. Pokud na těleso působí nenulová.
Znázornění síly Protože účinky síly závisí na: velikosti, směru a působišti Znázorňujeme sílu orientovanou úsečkou F = 3 N.
FD ČVUT - Ústav mechaniky a materiálů
Lineární algebra.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.1 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Vektorová grafika – výplň, pero Typ: DUM - kombinovaný.
T.A. Edison Tajemství úspěchu v životě není v tom, že děláme, co se nám líbí, ale, že nacházíme zalíbení v tom, co děláme.
VY_32_INOVACE_04 - SÍLA, SKLÁDÁNÍ SIL
Vektory v geometrii a ve fyzice
Práce s bodem a vektorem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
3. KINEMATIKA (hmotný bod, vztažná soustava, polohový vektor, trajektorie, rychlost, zrychlení, druhy pohybů těles, pohyby rovnoměrné a rovnoměrně proměnné,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, BRNO, KAMÍNKY BRNO – Nový Lískovec, Kamínky 5 Šablona III/2 Ročník5. Vzdělávací oblastMatematika a její aplikace Vzdělávací oborMatematika.
Analytická geometrie pro gymnázia
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Konstrukce trojúhelníku
Zobrazení síly.
Analýza 1 J.Hendl. Reálná funkce reálné proměnné Def: Nulový bod funkce je x takové, že: Def: Monotonie Funkce je rostoucí, jestliže Funkce je klesající,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Užití Thaletovy kružnice
Člověk a příroda Fyzika Člověk a příroda Znázornění síly VY_52_INOVACE_13 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: 8 - 9
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Síla.
polohový vektor, posunutí, rychlost
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Číselné posloupnosti.
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Shodné zobrazení Obrazem libovolné úsečky AB
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Matematická olympiáda 2009/10
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Posunutí.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
22..
Operace s vektory Autor: RNDr. Jiří Kocourek.
Vektor Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu vektor Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace: Interaktivní prezentace.
VEKTORY.
24..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Repetitorium z fyziky I
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Parametrická rovnice přímky
Třeťáci a matematika XI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová. ZOPAKUJME SI… SÍLA JE VEKTOROVÁ VELIČINA, PROTOŽE MÁ VELIKOST A SMĚR Znázorňujeme ji pomocí orientovaných.
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová.
Zoner Callisto – křivky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Komenského 234
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
1 Lineární (vektorová) algebra
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL ELEKTRICKÉ NAPĚTÍ.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
INTENZITA ELEKTRICKÉHO POLE.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE Analytická geometrie je část geometrie, která v euklidovské geometrii zkoumá geometrické útvary pomocí algebraických a analytických.
Transkript prezentace:

(snímek 5): Ujasněte si pojmy, které nejsou přesně definovány. Metodický list:   Doporučuji před použitím pozvolna vyzkoušet animaci objektů na snímcích. (snímek 5): Ujasněte si pojmy, které nejsou přesně definovány. (snímek 13): Zvážit, jestli studentům zadat 3. úlohu. Anotace: (čeho se týká:) Definice vektoru pomocí orientované úsečky. (pro koho je určena:) 5. r. (6leté), 3. r. (4leté) (v čem je inovativní:) Dynamicky zavádí pojem vektor (viz klíčová slova) a procvičuje základní operace. Klíčová slova: vektor orientovaná úsečka součet vektorů rozdíl vektorů násobení vektoru reálným číslem Jazyk: český Délka užití: 30 minut Datum vzniku: 12. 09. 2012

Pomocný pojem: Orientovaná úsečka AB 2. Koncový bod A 3. Směr 1. Počáteční bod

Definice: Vektor AB (jeden) Vektor AB je množina všech orientovaných úseček stejně velkých a stejného směru jako orientovaná úsečka AB. Označení: Vektor AB = = (= nevhodně AB) B A různá umístění jednoho vektoru

Historický vývoj definice (shody množiny orientovaných úseček): (Poznámka k definici vektoru pomocí orientovaných úseček) Historický vývoj definice (shody množiny orientovaných úseček): Dříve: Velikost úsečky Směr (rovnoběžnost) Orientace (šipka) Nyní: Velikost úsečky Směr

Definice: Velikost vektoru je délka orientované úsečky. Definice: Nulový vektor má velikost 0. označení nulového vektoru (malé o) počáteční a koncový bod splývají nulový vektor „nemá“ orientaci A=B

Definice: Sčítání dvou vektorů (graficky) B A Vhodný způsob: Nevhodný způsob (někdy nelze použít): Rovnoběžník

Úloha: graficky sečtěte 1. 2. 3.

Definice: Opačný vektor k vektoru AB je vektor BA. Označujeme: A

Definice: Rozdíl vektoru a vektoru . Poznámka:

Úloha: graficky odečtěte 1. 2. 3.

Definice: Násobení vektoru reálným číslem k. Př. Násobkem vektoru reálným číslem k je vektor pro který platí: jestliže k=0, pak , jestliže k>0, pak 1. 2. orientace jsou shodné, jestliže k<0, pak 1. 2. orientace jsou opačné.

Úloha: Je dán vektor . Určete vektor .

Zdroje: ČSAV, Česká terminologická komise pro matematiku při. Názvy a značky školské matematiky. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, n. p. v Praze, 1988. Konec