(snímek 5): Ujasněte si pojmy, které nejsou přesně definovány. Metodický list: Doporučuji před použitím pozvolna vyzkoušet animaci objektů na snímcích. (snímek 5): Ujasněte si pojmy, které nejsou přesně definovány. (snímek 13): Zvážit, jestli studentům zadat 3. úlohu. Anotace: (čeho se týká:) Definice vektoru pomocí orientované úsečky. (pro koho je určena:) 5. r. (6leté), 3. r. (4leté) (v čem je inovativní:) Dynamicky zavádí pojem vektor (viz klíčová slova) a procvičuje základní operace. Klíčová slova: vektor orientovaná úsečka součet vektorů rozdíl vektorů násobení vektoru reálným číslem Jazyk: český Délka užití: 30 minut Datum vzniku: 12. 09. 2012
Pomocný pojem: Orientovaná úsečka AB 2. Koncový bod A 3. Směr 1. Počáteční bod
Definice: Vektor AB (jeden) Vektor AB je množina všech orientovaných úseček stejně velkých a stejného směru jako orientovaná úsečka AB. Označení: Vektor AB = = (= nevhodně AB) B A různá umístění jednoho vektoru
Historický vývoj definice (shody množiny orientovaných úseček): (Poznámka k definici vektoru pomocí orientovaných úseček) Historický vývoj definice (shody množiny orientovaných úseček): Dříve: Velikost úsečky Směr (rovnoběžnost) Orientace (šipka) Nyní: Velikost úsečky Směr
Definice: Velikost vektoru je délka orientované úsečky. Definice: Nulový vektor má velikost 0. označení nulového vektoru (malé o) počáteční a koncový bod splývají nulový vektor „nemá“ orientaci A=B
Definice: Sčítání dvou vektorů (graficky) B A Vhodný způsob: Nevhodný způsob (někdy nelze použít): Rovnoběžník
Úloha: graficky sečtěte 1. 2. 3.
Definice: Opačný vektor k vektoru AB je vektor BA. Označujeme: A
Definice: Rozdíl vektoru a vektoru . Poznámka:
Úloha: graficky odečtěte 1. 2. 3.
Definice: Násobení vektoru reálným číslem k. Př. Násobkem vektoru reálným číslem k je vektor pro který platí: jestliže k=0, pak , jestliže k>0, pak 1. 2. orientace jsou shodné, jestliže k<0, pak 1. 2. orientace jsou opačné.
Úloha: Je dán vektor . Určete vektor .
Zdroje: ČSAV, Česká terminologická komise pro matematiku při. Názvy a značky školské matematiky. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, n. p. v Praze, 1988. Konec