Mravní výchova dětí školního věku a otázky jejího rozvíjení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Teorie Lawrence Kohlberga
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
(komentovaný přehled)
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
Zdravá škola.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mravní výchova.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Průřezová témata.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Jak se děti učí 5 Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Mravní výchova dětí školního věku a otázky jejího rozvíjení
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA
Mravní výchova dětí školního věku a otázky jejího rozvíjení
Konflikt, koření života
Psychologie výchovy a vzdělávání
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Mravní výchova dětí školního věku a otázky jejího rozvíjení
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Etická výchova jako součást života školy
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Transkript prezentace:

Mravní výchova dětí školního věku a otázky jejího rozvíjení Teorie výchovy, podzim 2012 Katedra pedagogiky PdF MU, Hana Filová

Vstupní otázky: Jakou roli má mravní výchova v celkové vychovanosti člověka? Co je její podstatou? Kam směřuje, jaké má cíle? Jaké výchovné strategie jsou při ní funkční? Jak lze ověřovat její výsledky?

Mravní výchova = výchova v užším smyslu, jádro „vychovanosti“, předpoklad důvěryhodného sociálního zakotvení člověka jedna ze složek výchovy (5), která prolíná a usměrňuje všechny ostatní výchovné vlivy (RV, PrV, EV, TV), V RVP ZV (2005) zasahuje v teorii i praxi do „průřezových témat“ - OSV, VDO, EvrGV, MKV, EkV, MedV (RVP ZV 2005); formálně má těžiště v osobnostní a sociální výchově Rozumová výchova Pracovní výchova Estetická výchova Tělesná výchova všechny složky tvoří jednotu (souvisí a ovlivňují se) OSV = osobnostní a sociální výchova VDO = výchova demokratického občana Environmentální výchova (globální souvislosti) Multikulturní výchova Mediální výchova *) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání

Co je morálka (mravnost). (z lat Co je morálka (mravnost)? (z lat. slova „mos“ neboli mrav, zvyk, obyčej) soubor hodnot, uznávaných mravních norem, pravidel a principů (toho, co je správné nebo naopak nepřípustné), podle nějž se má lidské jednání a rozhodování řídit a hodnotit; Plní funkci poznávací, regulativní a humanizační. 2. praktická filozofie (Anzerbacher): mravnost člověka se odráží v jeho CHOVÁNÍ. Chováme se tak, jak to máme zakotveno ve svém osobním schématu (zkušenost, výchova, postoje, okamžitá nálada)

Co víme o mravní výchově Co víme o mravní výchově? (obecné předpoklady pro pochopení problematiky): Jejím cílem je morální osobnost = autonomní, vnitřně integrovaná, svobodná a zodpovědná osobnost, která uvědoměle mravně jedná na základě svého vnitřního přesvědčení a v souladu se společensky přijatými mravními normami (za účasti svědomí jako vnitřního regulátora jednání a chování) Tedy nikoli člověk, který se dobře orientuje v morálních požadavcích a dokáže dobře komunikovat ve svůj prospěch, ale člověk, který je morálně autentický – věrohodný, jeho skutky jsou ve shodě s tím, co říká, uplatňuje morálku jako praktickou filozofii Souvisí s výchovou vůle a charakteru a s rozvojem hodnotového systému osobnosti

Cílovou kvalitu MV si můžeme představit jako dosažení tzv Cílovou kvalitu MV si můžeme představit jako dosažení tzv. ”morální kompetence osobnosti”: integrují se v ní: znalosti mravních norem (dítě - člověk ví, co je správné a nesprávné, dobré a špatné, co se má a co se nemá), chování ve shodě s nimi (dítě – člověk se rozhoduje o určitém způsobu jednání a přejímá za jeho důsledky odpovědnost) a to vše v souladu s  vnitřními motivy osobnosti - postoji, potřebami, zájmy a hodnotovou hierarchií, příp. svědomím (to, jak se chová, vyplývá z  přirozenosti a autentičnosti člověka; chová se např. ”správně”, i když ví, že tímto činem nic nezíská, ba naopak ”tratí”; důležitý je ”dobrý pocit”, osobní přesvědčení, klidné svědomí). Tuto osobnostní charakteristiku označujeme jako morální autonomie (jednání na základě vlastního svobodného rozhodnutí); jejím opakem je pak morální heteronomie (jednání na základě vnějších tlaků či rozhodnutí.

Podmínka úspěšnosti mravní výchovy: respektování zvláštností morálního vývoje Psychologická východiska- teorie J. Piageta a L. Kohlberga: 1. J. Piaget: 2 stádia mravního vývoje osobnosti 1. stádium heteronomní morálky – zhruba do konce mladšího školního věku (podle zralosti dětí) do 7-9-10 let (podle zralosti dětí): dítě vnímá vnější vedení, předkládané normy a pravidla, odměnu a trest a autoritu dospělého jako zcela legitimní. V tomto období se zdůrazňuje význam ”osvíceného autoritářství”; stádium autonomní morálky – zhruba střední a starší školní věk a výše: dítě (člověk) vnímá mravní normy a vedení skrze vlastní zvnitřněný systém mravních norem a hodnot, při posuzování dobra a zla, správného a špatného zvažuje jejich priority a význam, samostatně se rozhoduje a v ideálním případě postupně přijímá odpovědnost za svá rozhodnutí a činy (za účasti svědomí).

L. Kohlberg - 3 stádia mravního vývoje 1. stádium prekonvenční (předškolní věk) Amorální stádium (egocentrismus: dobré je to, co je dobré pro mne), Individualismus - hledání osobního prospěchu – odměna a trest (“tržní” přístup, dobrý čin se musí vyplatit) 2. stádium konvenční (mladší a střední školní věk, 7-11 let) – mravní jednání i hodnocení se podřizuje skupině (správný chlapec, hodná dívka); autorita a sociální pořádek jsou přijímány jako přirozená povinnost. Plnění požadavků autority a konformita (“hodné dítě”) – 1.-2. třída Řád a zákon (respekt k společenskému uspořádání a dodržování pravidel a zákonů, funguje svědomí) – 3. tř. a výše 3. stádium postkonvenční (12 let a výše) – jednání směřuje k nalezení “společné úmluvy” ve vztahu k platným pravidlům (užitečnost a právo jednotlivce) a smysl pro povinnost a zákonnost (pravidla je žádoucí měnit, pokud pro to existují morální argumenty - nakonec (v nejvyšším stádiu, tj. jen u malé části populace) dospívá k univerzálním etickým zásadám (kategorický imperativ - Kant) “vyšší princip mravní“. Společenská úmluva, smysl pro spravedlnost a zákonnost Univerzální etické zásady jednání směřuje k nalezení “společné úmluvy” - (Kant) “vyšší princip mravní”

Pedagogická charakteristika procesu MV podle vývojových etap v ped Pedagogická charakteristika procesu MV podle vývojových etap v ped. smyslu: 1) předškolní věk: Dominantní výchovný úkol – rozvoj elementárního mravního jednání na návykovém základě (základy společenského chování – poprosit, poděkovat, chovat se slušně, mluvit pravdu, neskákat dospělým do řeči, přiměřeně respektovat autoritu,…) a pěstování schopnosti empatie Hlavní výchovné prostředky: odměna, pochvala (posilování správného chování), trest (eliminace nežádoucího chování), správný vzor, pravidla a pozitivní vedení

2) mladší školní věk (6 – 10,12 let): Dominantní výchovný úkol – rozvoj mravního vědomí (senzitivní období v oblasti rozumového rozvoje po 6. roce věku), tj. osvojení základních mravních norem: co je dobré a zlé, správné a nesprávné a proč (pochopení) Hlavní výchovné prostředky: srozumitelná a přirozená pravidla, mravní poučování a vysvětlování, komentovaná a sociálně sdílená zkušenost, dobrý (ale i negativní) vzor (i literární hrdina), vedení, pochvala, trest, pozitivní uplatňování autority,

3) starší školní věk (10,12 – 16,18 let): Dominantní výchovný úkol - rozvoj mravního přesvědčení na základě interiorizace osvojených mravních norem za účasti citů a vůle (rozvoj funkce svědomí jako vnitřního regulátora jednání a chování) – mravní seberegulace a sebekontrola. Hlavní výchovné prostředky: pravidla - pevný řád a režim výchovné vedení (autorita, spravedlnost, důslednost) sociálně sdílená zkušenost - diskuse o etických problémech, sociální vzory pochvala (odměna) a adekvátní trest (nejlépe přirozené následky) Význam pozitivní stimulace.

2) raná dospělost (adolescence): Dominantní výchovný úkol – rozvoj uvědomělého mravního jednání na základě přesvědčení – autonomní morálka – sebevýchova Hlavní výchovné prostředky: indirektivní výchovné metody – režim, pochopená a přijatá pravidla (uvědomělá kázeň), dobré vzory, sebereflexe, sebevýchova.

Metody mravní výchovy: 1 Metody mravní výchovy: 1. přímé (direktivní) (stádium heteronomní morálky) mravní vysvětlování a poučování kladení požadavků, vymezování pravidel vedení - přinucování, donucování cvičení přesvědčování příklad kontrola (dozor) hodnocení – odměna a trest.

Metody nepřímé (indirektivní) (stádium autonomní morálky) vzor režim a řád tvorba a dodržování pravidel a norem pozitivní vých. prostředí (klima, veřejné mínění) diskuse (řešení etických dilemat) získávání vyvolávání a tlumení citů sebekontrola, peer – spolupráce samospráva sebereflexe, sebevýchova

Podle Kotáskové (Vacek 2000, s Podle Kotáskové (Vacek 2000, s. 73) mohou vychovatelé (především rodiče a učitelé) zajistit dosažení morální zralosti dětí těmito podmínkami výchovy: bohaté rodinné prostředí, kde se děti mohou ztotožnit s dospělými jako sociálními vzory (demokratické vedení, bezkonfliktnost, přátelskost k dítěti, bezproblémové zvládání role matky, otce); uplatňování takových výchovných strategií, které mobilizují u dítěte vnitřní síly k vyhovění požadavkům (z pozice lásky, ocenění, empatie); v konfliktních situacích je dítě vedeno k pochopení problému a jeho řešení se zdůvodňuje humánními potřebami a konsensem, nikoli nutností vyhovět autoritě; to rozvíjí u dítěte schopnost předvídání důsledků svých činů a umožňuje přijímat odpovědnost za vlastní rozhodnutí; přestupek má dítě vždy šanci napravit; dětem jsou poskytovány příležitosti a zkušenosti s různorodými interakcemi v různých situacích a rolích; děti mají možnost získávat zkušenosti s příslušností k různým skupinám s odlišnými pravidly chování.

Trest v mravní výchově: K úvaze: NEEXISTUJÍ VLASTNĚ ŽÁDNÉ SPRÁVNÉ, PŘIMĚŘENÉ ČI NUTNÉ TRESTY; učí nás v podstatě, že mít moc nad druhým je důležitější, než chovat se správně (Kopřiva) Proč trestáme??? Z výchovných důvodů (vštípit morální principy; chceme, aby děti dodržovaly pravidla a dohody; pocit zodpovědnosti; …pro ponaučení, pro výstrahu ostatním; prevence: zabránit dalšímu nežádoucímu chování) Tradice, převzatý sociální model – zvyk, model převzatý z rodiny; sociální tlak – aby nás jiní dospělí neodsoudili, že dítě netrestáme; snaha dosáhnout poslušnosti apod. Emoce: nezvládnutí vlastních emocí, vybití vzteku, špatné nálady, strachu o dítě Potvrzení moci: prosadit svou pravdu, potvrdit si autoritu, udržet si svou moc; msta, odplata, pocit nadřazenosti; uspokojení z utrpení druhého Nevědomost, pohodlnost: bezradnost, neznalost alternativ, pocit bezmoci; mít klid, Osobní problémy, časový stres; náladovost, podrážděnost, zklamání, problémy v komunikaci; odreagování vlastních problémů; rychlé řešení TREST JE VÝRAZEM MOCENSKÉHO MODELU VÝCHOVY A NEVEDE K UPEVNĚNÍ MORÁLKY A HODNOT. Je třeba vědomě usilovat o partnerský výchovný model!!!

T. Lickona publikoval v roce 1992 v USA komplexní projekt s názvem Výchova charakteru aneb Jak naše školy mají učit respektu a odpovědnosti (Vacek 2000, s. 83). Navrhuje 12 strategií, které vedou k naplnění tohoto záměru (9 se uplatňuje v rámci třídy, 3 v rámci školy): Učitel jako ochránce / pečovatel, model chování a rádce. Třída jako morální společenství (respekt, pomoc, sounáležitost, plnohodnotnost členů). Třídní normy a pravidla (jako základ uvědomělé kázně). Demokratické prostředí třídy (spolurozhodování, společná zodpovědnost, ”dobře se nám zde žije”). Hodnoty vyučované v rámci kurikula (provázanost výchovy s obsahem vyučování). Kooperativní učení (spolupráce, práce v týmu). Potřeba ”dobře vykonané práce”(odpovědnost za vlastní výkon, vysoké nasazení, osobní maximum, posilování vztahu k hodnotě lidské práce). Morální reflexe (prostřednictvím diskusí, čtení, psaní, nácvik ”správných rozhodnutí” a argumentace) Řešení morálních konfliktů (nacházet spravedlivá a nenásilná východiska).

Základ mravní výchovy = prosociálnost Prosociálnost = schopnost konat dobro pro druhého člověka bez očekávání odměny nebo protislužby. Prosociální chování = chování, které je zaměřeno na pomoc nebo prospěch jiných osob, skupin nebo dosahování společenských cílů bez aktuálního očekávání odměny. Altruismus.

Smysl výchovy k prosociálnosti: rozvoj občanských ctností výchova ke komunikaci, kooperaci a proti násilí rozvoj sociálních dovedností dětí prevence dětské agresivity a delikvence Pozn.: „Dobrý občan „ (podle P. Piťhy) = dobrý soused laskavý rodič spolehlivý pracovník

Projekt “Etická výchova” V USA - v 70. letech Projekt “Etická výchova” - intenzivně řeší, jak eliminovat ve společnosti “odcizení” mezi lidmi, nezájem a agresivitu; Do výchovných programů škol se dostávají pokusy psychologů o systematický rozvoj sociálně žádoucího chování dětí (Wyne, Ryan aj.). V Evropě - prof. R. Roche Olivar z Nezávislé univerzity v Barceloně je autorem dnes již známého projektu “Etická výchova”, (80. léta), jehož modifikace se realizuje asi od r. 1995 na Slovensku (jako volitelný předmět na ZŠ) a od r. 1999 i u nás.

Cíl projektu Etická výchova: prosociální chování 1. poskytnou fyzickou pomoc 2. poskytnout fyzickou službu 3. darovat, půjčit, rozdělit se 4. poradit, vysvětlit 5. potěšit a povzbudit smutné lidi 6. vyjádřit pozitivní hodnocení druhého s cílem podpořit jeho sebeúctu, sebedůvěru (pochvala, uznání, 7. se zájmem naslouchat druhým 8. snažit se je pochopit, vcítit se do nich (empatie) 9. solidárnost – aktivní účast s druhými v jejich obtížích 10. vytvářet atmosféru pokoje a svornosti ve skupině; snažit se zmírňovat protiklady, dosáhnout porozumění a dohody, hledat, co nás spojuje s ostatními.

Obsah projektu – témata: 1. Komunikace (umět navazovat pozitivní kontakty s druhými v zájmu „dobrého života“) 2. Důstojnost lidské osoby, úcta k sobě (vztah k sobě samému – základ pro další vztahy) 3. Pozitivní hodnocení druhých (hledat na druhých to dobré) 4. Tvořivost a iniciativa (věřit si a být aktivní v životě, zkoušet nové věci) 5. Vyjádření a komunikace citů (nebát se říkat druhým „jsi fajn“) 6. Empatie (umět a chtít se vciťovat do druhých, chápat jejich pohnutky) 7. Asertivita (hájit vlastní pocit důstojnosti a nezávislost, ale neomezovat druhé) 8. Reálné a zobrazené vzory (prosociální výchova nápodobou) 9. Pomoc, přátelství, spolupráce (aktivní pozitivní účast na životě komunity) 10. Komplexní prosociálnost (hájit zájmy potřebných ve společnosti; vztahy typu jedinec - skupina a skupina – skupina).

Dílčí témata projektu EV: Škola jako společenský systém, ostatní společenské systémy. Solidarita s potřebnými (osobami, společenskými skupinami, národy). Jak se vyrovnat se sociálními problémy. Boj proti sociální nespravedlnosti (sociální kritika, občanská neposlušnost, nenásilí jako politický nástroj). Vztah mezi společenskými skupinami a národy. Jednota lidské rodiny.

Důležitou podmínkou účinnosti etické výchovy je výchovný styl vychovatele, který má tyto zásady: 1. vytvořit z třídy výchovné společenství (všichni společně a navzájem) 2. přijímat druhého takového, jaký je, vyjádřit mu sympatie 3. atribuce prosociálnosti (apriorní předpoklad, že se dítě chová prosociálně) 4. stanovit jasná pravidla 5. induktivní disciplína (vycházet z empatie, konflikty řešit neagresivně, vést k sebekontrole) 6. vybízet k prosociálnosti 7. odměny a tresty používat přiměřeně 8. do výchovného procesu zapojit rodiče 9. vytvářet radostnou atmosféru pro soužití, pozitivní klima ve třídě.

Podmínka školní výchovy: vytvořit z  třídy výchovné společenství (všichni společně a navzájem) více než soutěživost zdůrazňovat spolupráci dbát na dodržování pravidel zapojit do vytváření pravidel děti vytvořit podmínky, aby každý žák mohl zažít úspěch nedovolit, aby se žáci soustředili sami na sebe – pomoc ostatním, slabším hovořit se žáky jako se sobě rovnými (partnerství) být otevřený vůči názorům, potřebám a návrhům dětí svěřovat jim odpovědnost přiměřenou věku pracovat s jejich individualitou (osobní pozornost, v den jejich narozenin gratulovat, vzájemné obdarování,...)

ZÁVĚREM: Etická výchova ve škole může být cestou, jak řešit dlouhodobou „krizi“ ve výchově (ve společnosti). Podmínka: učitelé si musí problém uvědomovat musí ho chtít řešit musí vědět jak Např. úkol: „VYMYSLETE SI ZPŮSOB, JAK ZMĚNIT SVĚT, A ZAČNĚTE TU MYŠLENKU USKUTEČŇOVAT.“ HYDEOVÁ, C. R. Pošli to dál. Praha : Ikar 2003.

Literatura: ANZENBACHER, A. Úvod do filozofie. Praha : SPN, 1990. Etická výchova – program a osnovy vyučovacího předmětu. Praha: MŠMT, 1999. EYRE, L. a R. Jak vychovávat děti k hodnotám. Praha : Portál, 2000. HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2005. KUČEROVÁ, S. Pedagogická antropologie a axiologie. Brno: PdF MU 1992 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VUP 2005 ROCHE OLIVAR, R. Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana 1992. STŘELEC, S. a kol. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy II. Brno : PdF MU 2005. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové, Gaudeamus, 2000. VYSKOČILOVÁ, E. Příručka pro učitele. Praha : Portál, 1995.