Potraviny rostlinného původu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_ZBP1_3364VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Advertisements

VY_32_INOVACE_ 19_ Rozmanitost přírody Zelenina (SADA ČÍSLO 2)
ZELENINA.
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Název školy Střední odborná škola Luhačovice Číslo projektu
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_10
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Potraviny rostlinného původu
Použití obilovin v kuchyni
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Trvanlivost, skladování a tepelná úprava potravin
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: první
Ovoce a zelenina Svět kolem nás
Rozdělení zeleniny Střední odborná škola Otrokovice
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_09
Název školy Střední odborná škola Luhačovice Číslo projektu
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
SPIŽNÍ SKŘÍNĚ Ivana Paletová TĚSTOVINY - celozrnné - bezvaječné - semolinové - kuskus RÝŽE - jasmínová - natural - basmati - parboiled - divoká.
VY_52_INOVACE_ZBP1_3464VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Makrobiotika, vegetariánství, dieta batolat a dětí předškolního věku
GASTRONOMIE V EVROPSKÉM KONTEXTU
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Koření.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Stránská Alena NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_Př - výživa a zdraví TEMA:
BRAMBORY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: charakteristika, brambory, význam, složení, výrobky, choroby.
Význam zeleniny ve výživě  Zelenina je soubor různých rostlin a jejich částí, které se zasyrova nebo vhodně upravené významně uplatňují ve výživě lidského.
Zelenina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětPotraviny a výživa Tematický okruhPotraviny.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Ekosystém okolí lidských obydlí Rostliny Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
RÝŽE Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: rýže, charakteristika, rozlišení, dělení, výrobky Bc. Jana Tvrdíková.
BOBULOVÉ OVOCE Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: Klíčová slova: bobulové, ovoce,rybíz,angrešt, maliny, ostružiny,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc.Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
OBILOVINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: obiloviny, charakteristika, složení, pšenice, žito, ječmen,
VÝROBKY Z OVOCE Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: Klíčová slova: výrobky, ovoce,kompot, džem, kandované,
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potravinářské zbožíznalství
Zelenina Vypracoval: Lukáš Karlík
Potraviny a výživa - Zelenina
Název projektu: Moderní škola
Potravinářské zbožíznalství
DOCHUCOVACÍ PROSTŘEDKY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
PLODY TROPŮ A SUBTROPŮ Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: plody,tropů,subtropů,ovoce, exotické,citrusové,skořápkové.
Potravinářské zbožíznalství
SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Předmět Potraviny a výživa
Název projektu: Moderní škola
Testy Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
HOSPODÁŘSKY DŮLEŽITÉ PLODINY
HOSPODÁŘSKY DŮLEŽITÉ PLODINY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec Anotace: ZELENINY2
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potravinářské zbožíznalství
Potravinářské zbožíznalství
Transkript prezentace:

Potraviny rostlinného původu Ovoce Složení ovoce • voda až 90 % - dle druhu • sacharidy 5 – 15 % (převážně glukóza, fruktóza, celulóza) • lipidy – jsou tuky a vosky – v malém množství, tvoří voskový   kryt slupky • vitamíny – C, skupiny B • minerální látky – K, Na, Mg, Ca, S, P • stopové prvky – Cu, Mn, B • kyseliny – ovlivňují chuť ovoce Charakteristika • jsou plody různých rostlin • konzumuje se většinou v syrovém stavu • může být užíváno k přípravě pokrmů a nápojů • po zelenině obsahuje nejvíce vitamínů a minerálních látek Bc. Daniel Vančura

Rozdělení ovoce 1. Domácí 2. Importované Jádrové hrušky, jablka, kdoule, mišpule Peckové třešně, višně, broskve, meruňky, švestky, ryngle Bobulové rybíz, angrešt, jahody, borůvky, hroznové víno, šípky, brusinky, ostružiny Skořápkové vlašské a lískové ořechy 2.   Importované Citrusové  citróny, pomeranče, mandarinky, lunetky, grapefruity Ostatní ananas, banány, datle, fíky, kiwi, papája Skořápkové buráky, kokos, para ořechy, pistácie

• před skladováním ovoce přebereme a roztřídíme Skladování ovoce • před skladováním ovoce přebereme a roztřídíme • skladujeme pouze nepoškozené, zdravé ovoce • ovoce soustavně kontrolujeme a nahnilé kusy vyřazujeme • jádrové ovoce – skladujeme na lískách, rozložené    v chladných, větratelných sklepích se stálou teplotou • skořápkové ovoce – skladujeme zavěšené ve lněných   pytlích Konzervování ovoce 1.   Sušení -  nejčastěji sušíme jablka a hrušky, švestky,   ananas, banány, Sušené ovoce je zbaveno vody. 2.   Mražení - mrazíme hlavně jahody, švestky, višně, meruňky, šípky. Zmrazuje se při teplotě 45°C  a uchovává při teplotě – 18°C. 3.   Sterilování - tj. zaváření v páře, nejčastější způsob konzervování 4.   Nakládání do konzervačních látek – do cukru, lihu

Výrobky z ovoce 1.   Ovocné protlaky – jsou rozvařené, přes síto protlačené, oslazené, někdy vitaminizované a nakonec sterilované. 2.   Povidla – vyrábějí se z ovocné dřeně (rozvařené ovoce bez pecek). Voda se odpařuje při vaření, až dřeň zhoustne tak, že v ní nemohou vegetovat plísně. Nejznámější jsou švestková a hrušková povidla. 3.   Marmelády – vyrábějí se stejně jako povidla z jednoho nebo více druhů ovocných dření. Přidává se cukr. K výrobě marmelád se hodí jablka, meruňky, rybíz, jahody, atd. 4.   Džemy – obsahují více cukru než marmelády a kousky ovoce. 5.   Rosoly – na jejich výrobu se používá ovoce bohaté na pektinové látky – mají želírovací účinky. Nejvíce je jich obsaženo v jablcích, malinách, rybízu a šípcích. 6.   Kandované ovoce – vyrábí se prosypáváním ovoce cukrem. Cukr má konzervační účinky. 7.   Ovocné mošty – vyrábějí se z čerstvého ovoce drcením a lisováním bez přídavku cukru a vody. Jsou čistě přírodní: - filtrované, čiré, s kousíčky dužiny. 8.   Ovocné sirupy – jsou zahuštěné a přislazené. Obsahují až 60% cukru. Nápoje se připravují ředěním. 9.   Ovocná vína – nejčastěji se vyrábějí z jablek, rybízu, ostružin. Označují se „ovocná vína“.

Jakost ovoce Posuzujeme: a)   senzoricky – velikost, barva, struktura na řezu, chuť, charakteristické znaky odrůdy, apod. b)    chemicky – v laboratořích (cizí příměsi, škodliviny).

Zelenina Charakteristika: -       Zeleninou označujeme celý soubor rostlin, ze kterých  používáme různé části. -       Používáme je v syrovém stavu nebo tepelně upravené. -       Zeleninu řadíme mezi ochranné potraviny pro obsah vitamínů a nerostných látek. Složení zeleniny: • Voda až 90% • Sacharidy  - pouze malé množství; výjimkou je: mrkev, meloun, hrášek – větší množství • Bílkoviny a tuky – malé množství • Vitamíny – podle druhu zeleniny – C, skupiny B, provitamín A • Minerální látky – Ca, Mg, P a Fe • Kyseliny – na rozdíl od ovoce pouze malé množství (jablečná, citrónová, šťavelová) • Fenoly – tvoří zbarvení zeleniny • Těkavé a aromatické látky – v česneku a cibuli

Dělení zeleniny Zeleninu dělíme podle toho, které části z ní konzumujeme. 1.   Kořenová: mrkev, petržel, celer, křen, červená řepa,  ředkvička, ředkev, černý kořen, vodnice 2.   Košťálová: zelí, čínské zelí, kapusta – hlávková a růžičková, kadeřávek, květák, brokolice, kedlubna

3.   Listová zelenina: hlávkový salát, polníček, štěrbák zahradní, čekanka salátová, špenát, mangold (druh řepy), lebeda zahradní, kopřiva dvoudomá 4.   Cibulová: cibule, šalotka, česnek, pór, pažitka

5.   Plodová: a) tykvovitá – okurky, tykev, meloun c) lusková – zelený hrášek, fazolka b) lilková – rajčata, paprika, lilek

6. Lahůdková – artyčok, fenykl, bambus, chřest, rebarbora,kukuřice, kardy Skladování zeleniny Při skladování zeleniny přihlížíme k druhu zeleniny. Skladuje se krátkodobě a dlouhodobě. 1.   Krátkodobě – salát, okurky, rajčata, květák. 2.   Dlouhodobě – vhodná je zelenina kořenová, cibulová a některé druhy košťálové zeleniny. • Před skladováním zeleninu přebereme, oddělíme poškozené a kazící se plody. • Skladujeme zeleninu v nízkých vrstvách. • Skladujeme v suchých, chladných, tmavých a dobře větratelných skladech se stálou teplotou.

Konzervování zeleniny Pro mimosezónní spotřebu se zelenina konzervuje. Konzervováním  prodlužujeme použitelnost některých druhů zeleniny, ale snižujeme její biologickou hodnotu. Druhy konzervací: 1.   Sterilace – působení teploty 100°C - mrkev, hrášek, kukuřice. 2. Sušení – téměř všechny druhy zeleniny, výhodou je zachování biologické hodnoty. 3.   Mražení – krájená i v celku, zmrazujeme při – 45°C, uchováváme při – 18°C. 4.   Nakládání do soli – česnek, kořenová zelenina, natě. 5.   Mléčné kysání – zelí,okurky. 6.   Zahušťování a vaření – rozdrcené a propasírované výrobky (kečupy, protlaky). Květiny • Mnoho květů rostlin je jedlých, ale v kuchyni jsou málo využívány. • Můžeme je používat jako doplněk salátů, ke zdobení zeleninových i ovocných mís, některé druhy k plnění, do džemů. Dobře doplňují dary moře, sýry, dezerty a moučníky. • Druhy: růže, jahodový květ, květ pomerančovníku, frézie, maceška, sedmikrásky,… Byliny • Používají se čerstvé do salátů, ke zdobení a k ochucování. • Druhy: Máta peprná, meduňka, tymián, bazalka, kopřiva, šafrán,saturejka, rozmarýn …

Brambory Charakteristika • Brambory jsou oddenkové podzemní hlízy – okopaniny. • Brambory patří v naší zemi k nejpoužívanějším plodinám, čemuž odpovídá     jejich časté a všestranné užívání. • Kryjí více než čtvrtinu naší celkové spotřeby. Složení • 75 – 78 % vody • 12 – 22 % sacharidů – škrob, z toho 1 % celulózy • 2 % dusíkatých látek • Bílkoviny – malé množství • Minerální látky -  K, P, Mg, Ca, Fe • Vitamíny – karoten (provitamín A), B1, B2, PP, C – pod      slupkou

V naklíčených bramborách v okolí oček vzniká jedovatá látka – solanin. Dělení a) podle použití: - salátové - konzumní - průmyslové – pro použití ve škrobárnách   Salátové a konzumní dělíme: b) podle doby sklizně - rané - pozdní Skladování V menším množství se skladují na lískách ve slabé vrstvě, ve větším množství na laťových roštech, v temném sklepě. Teplota se udržuje mezi jedním až pěti stupni. Při poklesu teploty pod jeden stupeň se škrob mění na cukr a brambory sládnou. V naklíčených bramborách v okolí oček vzniká jedovatá látka – solanin.

Houby Charakteristika • Houby řadíme do pochutin. • Jsou to plodnice podhoubí, které rostou v lesní půdě, na  loukách. • Nemají žádnou energetickou hodnotu. • Ocenění mají pro svou aromatické a chuťové látky. • Čerstvé houby se mají prodávat v celku, tedy nenakrájené. • Nepříjemnou vlastností hub je, že velmi snadno přejímají škodlivé látky – kovy, rtuť, olovo, kadmium (žampióny). Druhy hub 1.   Jedlé: pravák, žampión 2.   Nejedlé: hořké, pálivé – obsahují látky netoxické, ale pro nějakou vlastnost se nedají konzumovat 3.   Jedovaté: po jedné až dvou hodinách se projeví křeče a krvavý průjem 4.   Smrtelně jedovaté: muchomůrka zelená Složení • 90 % vody • 4 % bílkovin • 4% sacharidů • 0,5 % tuků • 1 % minerálních látek • Vitamín - D

Houby konzervujeme různými způsoby: - sušením Konzervace Houby konzervujeme různými způsoby: -         sušením -         nakládáním do octového či solného nálevu -         sterilací -         olejem -         mrazením -         mléčným kysáním -         houbové extrakty se připravují rozvařením, konzervují se solí a chemickými konzervačními látkami  

Obiloviny Obiloviny jsou semena jednoletých ušlechtilých travin. Dodávají nám sacharidy. Složení zrna 1. Zárodek – klíček 2. Obal 3. Moučné jádro Složení jádra • voda 15 – 18 % • škrob 60 – 66 % • bílkoviny – lepek 10 – 11 % • tuk 1 – 2 % • celulóza 2 – 3 % • minerální látky 2 – 3 % • vitamíny – skupiny B

Druhy 1.   Pšenice – světlé pečivo -         nejdůležitější plodina -         zrno se zpracovává na:  • hrubou, jemnou, dehydrovanou krupici  • hrubou, polohrubou, hladkou mouku

2.   Žito – tmavé pečivo -         výroba celozrnné mouky -         výroba lihu, škrobu a kávy - Melta 3.   Ječmen -   získávají se kroupy - perličky, mouka a vločky -         dále ječná káva, slad a sladové výtažky 4.   Oves -         výrobky pro dětskou výživu – ovesné vločky 5.   Proso -         po odstranění nestravitelných plev se používá k přípravě     různých pokrmů – jáhly 6.   Pohanka -         se mele na jemnou mouku a krupici, která se hodí k přípravě kaše

7.   Kukuřice -         po rozemletí se používá k přípravě kaší – polenta, na trhu je kukuřičný škrob Maizena   8.   Rýže -         pěstuje se v Asii, Africe, Jižní Amerika -         před dodáním na trh se rýže loupe, hladí a leští -         z rýže se získává rýžový škrob, mouka, alkoholické nápoje - pálenka (arak), víno (saké), Druhy rýže: • Bílá – dlouhozrnná, parboiled, kulatá, jasmínová, basmati • Divoká – Wild rice – černá rýže, která se podává buď samostatně nebo ve směsi s bílou dlouhozrnou rýží. Má ořechovou příchuť. Hodí se k rybám, zvěřině a drůbeži. • Natural – přírodní neleštěná se zbytky slupek. Má zajímavou chuť a vyšší obsah minerálů a vitamínů (pod slupkou). Je doporučována jako surovina zdravé kuchyně.

Mlýnské výrobky Sortiment mouky Charakteristika -         je výrobek získaný semletím obilných zrn pšenice, žita, ječmene, ovsa nebo kukuřice -         v naší kuchyni se používá převážně mouka pšeničná -         mouka žitná slouží k pečení chleba nebo perníků Složení • Bílkoviny • Tuky • Sacharidy • Vláknina • Minerální látky – Ca, Fe, Mg • Vitamíny B1, B2 Podle stupně vymletí rozeznáváme: 1.   Vysokovymleté - obsahují více povrchových částí zrna - jsou tmavší - hůře stravitelné - méně trvanlivé - mají nahořklou a trpčí chuť - vyšší biologickou hodnotu

2.   Nízkovymleté -         mají odstraněny povrchové části zrna -         jsou světlejší -         lépe stravitelné -         trvanlivější -         lahodné chuti -         nižší biologickou hodnotu

Druhy 1.   Hrubá mouka – používá se k vaření – knedlíky, noky, těstoviny. 2.   Polohrubá mouka – je vhodná k pečení. 3.   Hladká mouka – je nejjemnější, používá se na některé moučníky, obalování, zásmažky. 4.   Celozrnná mouka – je semletá z celého zrna, je biologicky hodnotná, ale pro vyšší obsah vlákniny hůře stravitelná. 5.   Celozrnná mouka graham – jemnost mletí odpovídá přechodu mezi hrubou moukou a krupicí. Označení mouky -         podle druhu mouky -         podle zrnitosti -         podle množství popela Příklad: Žitná mouka má označení T 930 – to znamená, že ze 100 g zůstává po spálení 0,930 g popela.

• Mouku skladujeme v suchých a tmavých sklepech. Skladování • Mouku  skladujeme v suchých a tmavých sklepech. • Snadno přijímá vlhkost a cizí pachy. • Při skladování můžou nastat žádoucí změny, které se nazývají dozrávání mouky – dozrávání ovlivňuje teplota a vlhkost vzduchu. • Chráníme ji před škůdci – myši, moli, roztoči. Krupařské výrobky a vločky Z ječmene se vyrábějí kroupy, krupky a perličky, určené jako zavářka do polévek, k výrobě jelítek a uzenářských výrobků. Z ovsa se vyrábějí ovesné vločky, vhodné k úpravě dietních pokrmů. Jakost Mouka se hodnotí pomocí laboratorních zkoušek a smyslově. Posuzujeme vzhled, barvu, zrnitost, vlhkost, chuť a vůni.