Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ - Mgr. Marie Šimková.
Advertisements

Opakování – dýchací soustava
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DÝCHACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Dýchací soustava.
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dýchací soustava člověka
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Dýchací soustava.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Dýchací soustava.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Dýchací soustava II.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Dýchání Filip Bordovský.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_333 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Dýchací soustava 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
46.1 Člověk – dýchací soustava
DÝCHACÍ SYSTÉM.
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce:
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dýchací soustava člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava.
Dýchací soustava
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
3. Plíce.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Obr. 1 Dýchací soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Houšková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Dýchací soustava
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Transkript prezentace:

Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Člověk Téma: Dýchací soustava Anotace: Prezentace slouží žákům jako přehledný průvodce daným tématem. Obsahuje motivační otázky a odkazy (červeně) a odpovědi a zajímavosti (modře). Text psaný černě slouží žákům jako „zápis“. Pro lepší názornost jsou součástí prezentace odkazy na obrázky. Tato PowerPointová prezentace je využitelná i v učebnách bez interaktivní tabule. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Denisa Dosoudilová. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

DÝCHACÍ SOUSTAVA

Co vdechujeme? vdechovaný vzduch: 21% O 2, 78% N 2, 0,03% CO 2 str. 92 – „Víš, že…“ (1) Proč dýcháme? Potřebujeme dopravit kyslík ke všem buňkám, aby měly energii pro svou funkci. O 2 + živiny → CO 2 + H 2 O + energie opak fotosyntézy Jaké DS už známe? celý povrch těla, žábry, vzdušnice, plicní vaky Vyjmenuj části dýchací soustavy.

zevní (vnější) dýchání: - výměna plynů v plicích vnitřní dýchání: - výměna plynů v buňkách (v tkáních) Jaký je rozdíl mezi tkání a pletivem? Uveď příklady.

horní cesty dýchací: obr. str. 92 nosní dutina str „Víš, že…“ (1) - vzduch se zde zvlhčí, oteplí a pročistí - obsahuje čichové buňky - vedlejší dutiny nosní - záněty, bolesti hlavy obr. str. 92, 77 nosohltan - horní část hltanu - Eustachovou trubicí spojen se středním uchem → → záněty středního ucha obr. str. 115

dolní cesty dýchací: obr. str. 92, 94 hrtan - je před jícnem - stěna je vyztužena chrupavkami - největší je štítná chrupavka (ohryzek) - hlasové ústrojí: -vydechovaný vzduch rozechvívá hlasivkové vazy obr. str. 93; str „Víš, že…“ (3) -na tvorbě řeči se podílí: rty, jazyk, patro, zuby … mluvidla Čím je způsobena mutace? Růstem hrtanu a hlasových vazů v dospívání.

hrtanová příklopka brání vniknutí potravy do hrtanu (DS) - průdušnice (1) - vyztužena chrupavkami - průdušky (2) - v plicích se rozvětvují až na průdušinky, které vedou do plicních váčků Kmitající řasinky v dýchacích cestách posunují vylučovaný hlen, na který se zachycují prachové částice s mikroorganismy, směrem od plic do hrtanu a hltanu, kde jsou polknuty.

Stěna plicního váčku vytváří plicní sklípky: obr. str opředeny vlásečnicemi - výměna plynů: O 2 : sklípky → krev CO 2 : krev → sklípky Proč stěna plicních váčků vytváří plicní sklípky? - velikost: 0,25 mm 3 - celkový povrch sklípků (dýchací povrch) (40x víc než povrch těla) 80 m 2 V plicích je asi 0,5 miliardy sklípků.

plíce Jsou obě plíce stejné? Pravá má 3 laloky, levá 2 + otisk srdeční - poplicnice - jemná blána na plicích - pohrudnice - blána, která vystýlá hrudní dutinu - pohrudniční dutina: - mezi poplicnicí a pohrudnicí - vyplněna tekutinou - podtlak (drží plíce roztažené)

dýchací svaly - mezižeberní - bránice obr. str. 95 Kýchání a kašlání - obranné reflexy při podráždění nahromaděným hlenem s nečistotami Kolikrát se nadechneme za minutu? Vyzkoušej. v klidu asi 16 dechů/min u malých dětí víc (až 37) Při každém vdechu se vymění asi 0,5 l vzduchu. vitální kapacita plic: 2,5 - 6 l vzduchu max. výdech po hlubokém vdechu

Vysvětli, případně vyhledej, co je kyslíkový dluh str při velké svalové práci potřebují tkáně víc O 2, než je možné přivést - svaly získávají energii štěpením glykogenu na kyselinu mléčnou (bez O 2 ) - po skončení práce se vyrovnává zrychleným dýcháním Tento O 2 je třeba doplnit v krvinkách a k oxidaci - „spálení“ kyseliny mléčné.

Vady a onemocnění Co je „kapénková infekce“ ? Jaká onemocnění DS znáš ? - rýma, záněty nosohltanu, vedlejších dutin, středního ucha - angína - zánět mandlí antibiotika - chřipka - virové - horečky, bolesti svalů, kloubů, - zápal (zánět) plic - TBC - tuberkulóza očk ování, antibiotika

- rakovina plic - alergie - astma (záchvaty) - pneumotorax - smrštění plíce (protržením pohrudniční dutiny)

Plíce kuřáka

Umělé dýchání - zkontrolovat, že nedýchá (poslech, zrcátko, zvedání hrudníku) - na záda - vyčistit ústa - zaklonit hlavu - ucpat nos - vdech (kontrola zvedání hrudníku) - uvolnit nos Dokud nezačne dýchat nebo nepřijede lékař!

Umělé dýchání

Zdroje: Novotný I., Hruška M.: Biologie člověka, Fortuna, Praha, 1995, ISBN Dobroruka L., Vacková B., Králová R., Bartoš P.: Přírodopis III, Scientia, Praha, 1999, ISBN