Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_ L
Segmentace trhu Jméno autora (vč. titulu): Škola – adresa: Ročník: Předmět: Anotace: 3. ročník Management a marketing Ing. Iva Kučerová OA a VOŠE Tábor, Jiráskova 1615 Výklad pojmu segmentace trhu, hlediska a kritéria segmentace trhu v návaznosti na marketingový průzkum, na praktickém příkladu procvičeno vyhledání a posouzení relevantních informací na internetu Tematická oblast: Marketingový výzkum a analýza zákazníka
Segmentace trhu je rozdělení trhu (zákazníků) na větší či menší skupiny (segmenty) z těchto segmentů si firma vybere jeden či více segmentů (skupin zákazníků), na které se zaměří – cílový trh
Hlediska segmentace trhu jednotlivé segmenty (skupiny zákazníků) musí být vzájemně co nejvíce odlišné (vnější heterogenita), ale uvnitř by měly být co nejvíc podobné (vnitřní homogenita) – hlavně v nákupním chování či odezvě na marketingové podněty každý segment by měl být dostatečně velký (aby se pro něj vyplatilo vytvořit vlastní marketingový mix – produkt, cenu, propagaci a distribuci)
Provedení segmentace trhu fáze průzkumu – viz. marketingový průzkum fáze analytická – na základě průzkumu se stanoví vhodná kritéria pro rozdělení zákazníků na segmenty pomocí statistických metod profilování – jednotlivé segmenty se charakterizují (stanoví se jejich vlastnosti) a pojmenují se zpravidla podle nejdůležitější vlastnosti
Kritéria segmentace trhu obvykle charakteristiky spotřebitele demografická (věk, pohlaví…) geografická (oblast, ve které žije, velké město či malá obec…) ekonomická (příjem, úspory…) psychografická (životní styl, osobnost, povědomí o značce, četnost užívání produktu…)
Segmentace trhu - úkol na vyhledejte v sekci výrobky a akce jednotlivé značky čokolád pod značkou Orion a určete, pro jaké cílové trhy jsou tyto čokolády určeny (vezměte v úvahu i aktuální reklamy na příslušné produkty).
Segmentace trhu - řešení na vyhledejte v sekci výrobky a akce jednotlivé značky čokolád pod značkou Orion a určete, pro jaké cílové trhy jsou tyto čokolády určeny. Orion pro dospělé Orion pro děti Orion Studentská pečeť – spíše pro dospělé Modré z nebe – spíše pro dospělé, jako dárek ……
Zdroje Kotler, P. Marketing management. Praha : Grada Publishing, Horáková, H. Marketing v současné světové praxi. Praha : Grada, 1992 obrázky – kliparty sady Microsoft Office