Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková Fyzika na ZŠ Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Kompetence k učení Žák: používá správnou fyzikální terminologii a symboliku – značky, vzorce, jednotky samostatně vyhledává a získává informace o nových poznatcích v oblasti fyziky
Kompetence k učení pozoruje vlastnosti těles a látek a jejich změny ve škole i v běžném životě řeší fyzikální úlohy na základě předchozích znalostí a dovedností samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky experimentů porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
Kompetence k řešení problémů samostatně řeší a vyhledává fyzikální problémy, volí vhodné způsoby řešení a užívá při nich logické, matematické a empirické postupy
Kompetence k řešení problémů při řešení fyzikálních problémů využívá znalosti a dovednosti získané v jiných přírodovědných předmětech pozoruje a chápe souvislost mezi platnými fyzikálními zákony a praktickým životem aplikuje a hodnotí různé postupy práce při fyzikálních pokusech, odhaduje rizika s nimi spojená
Kompetence komunikativní stručně a jednoznačně formuluje výsledky svých měření, experimentů i řešení problémů dokáže obhájit výsledky své práce i svůj názor při řešení fyzikálních problémů
Kompetence komunikativní vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí přijímá názor a kritiku jiných, umí se z nich poučit při řešení fyzikálních problémů využívá informační a komunikační prostředky a technologie
Kompetence sociální a personální chápe vliv různých fyzikálních jevů v okolním prostředí na zdraví své i ostatních lidí a živočichů při řešení problémů respektuje předem daná pravidla, pravidla chování
Kompetence sociální a personální podílí se na pozitivní pracovní atmosféře při práci ve skupině využívá zkušeností získaných při výuce i zkušeností získaných z praktického života toleruje názory a chování jiných, kriticky se staví ke svému chování i k chování jiných efektivně spolupracuje ve skupině při řešení daného úkolu
Kompetence občanské Žák : respektuje pravidla při práci s fyzikálními pomůckami, řád učebny a laboratorní řád vysvětlí vliv vybraných fyzikálních jevů na životní prostředí, vyvodí závěry
Kompetence občanské umí se chovat zodpovědně v krizových situacích – požár, úraz elektrickým proudem, mechanické zranění – které mohou vzniknout ve fyzikálních laboratořích dokáže poskytnout první pomoc při zasažení elektrickým proudem nebo při jiném mechanickým zraněním a přivolat odbornou pomoc
Kompetence pracovní Žák : plánuje postup laboratorních prací, přemýšlí o způsobech práce dodržuje pravidla z hlediska ochrany svého zdraví, zdraví ostatních spolužáků, ochrany životního prostředí získané teoretické poznatky využívá při řešení praktických úloh správně pojmenovává a používá laboratorní pomůcky přemýšlí o způsobech práce
Zdroje: ZŠ A MŠ TĚRLICKO. ŠVP „S přírodou k moudrosti“, Horní Těrlicko: ZŠ A MŠ Těrlicko, 2007. 305 s. JEŘÁBEK, J; LISNEROVÁ R.; SMEJKALOVÁ A.; TUPÝ J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. 126 s. ISBN 80-87000-02-1.