FY_077_Elektrický proud v kovech_ Elektrické napětí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Advertisements

Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda – Slunce
Autor: Mgr. Libor Sovadina
NÁRODNÍ PARKY ČR - opakování
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Rašplování, pilování a broušení dřeva
Fy_104_Elektromagnetické jevy_Vznik střídavého proudu
Autor: Mgr. Helena Nováková
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Autor: Mgr. Libor Sovadina
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
FY_076_Elektrický proud v kovech_ Elektrický proud
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Fy_102_Elektrické jevy_Elektromotor
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce
Savci – řád hlodavci (úvod)
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
FY_079_ Elektrický proud v kovech_Elektrický odpor
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
FY_098_ Elektrický proud v kovech_Reostat
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
FY_069_Vesmír_Souhvězdí Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Měření a měřidla v technické praxi
Elektrické napětí Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Opakování – vesmír, sluneční soustava
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
FY_074_Síla, Skládání sil_Skládání sil
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Rovnovážná poloha tělesa
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Magnetické vlastnosti látek
Fy_105_ Elektromagnetické jevy_Transformátor
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Zdroje elektrického napětí
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
FY_080_ Elektrický proud v kovech_Stejnosměrný a střídavý el. proud
PČ_137_Kovy_Nástroje pro ruční zpracování kovů
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
Autor: Mgr. Libor Sovadina
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Fy_104_Elektromagnetické jevy_Vznik střídavého proudu
Elektrický proud Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
PČ_135_Dřevo_Spojování dřeva hřebíky
Autor: Mgr. Libor Sovadina
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Transkript prezentace:

FY_077_Elektrický proud v kovech_ Elektrické napětí Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. FY_077_Elektrický proud v kovech_ Elektrické napětí Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování učiva Materiál rozvíjí poznatky získané v hodinách fyziky Je určen pro předmět Fyzika a ročník 9.

Elektrické napětí Elektrické napětí je definováno jako práce vykonaná elektrickými silami při přemístění elektrického náboje mezi dvěma body ve vodiči. Elektrické napětí lze také vyjádřit jako rozdíl elektrických potenciálů v dvou bodech ve vodiči.

Elektrické napětí jako fyzikální veličina Značka fyzikální veličiny: U Jednotka je odvozena z jednotek soustavy SI: značka jednotky V(volt), na počest fyzika Alessandro Volta. Napětí 1 V je takové napětí, které je mezi konci vodiče, kterým prochází konstantní proud 1 A dodává výkon 1 W. V takovém případě má vodič elektrický odpor 1 Ω.

Zdroj elektrického napětí Charakteristickou vlastností zdroje elektrického napětí je elektromotorické napětí. Je definováno jako elektrická energie přenesená jednotkovým elektrickým nábojem, kterou je schopen zdroj dodávat Tato energie vzniká přesouváním částic s elektrickým nábojem (elektronů) uvnitř zdroje proti směru vnitřního elektrického pole.

Měření elektrického napětí Elektrický proud se měří VOLTMETREM

Princip voltmetru Voltmetr funguje na principu elektromagnetické indukce, kdy průchodem elektrického proudu cívkou dochází ke vzniku magnetického pole v okolí cívky. Magnetické pole v okolí cívky reaguje na magnetické pole permanentních magnetů. Výsledkem působení těchto dvou polí je vychýlení ručičky voltmetru. Čím větší je rozdíl intenzity magnetických pólů, tím větší je výchylka ručičky.

Měření el. napětí v praxi Multimetr je elektronický měřicí přístroj, který v sobě kombinuje několik funkcí. Nejzákladnější varianty přístroje obsahují ampérmetr, voltmetr a ohmmetr. Multimetr může být malé přenosné zařízení, které je užitečné pro rychlé měření el. proudu v běžném životě. Multimetry se liší přesností měření, rozsahy měření, nabízenými funkcemi a dalšími vlastnostmi.

MULTIMETR

při měření el. proudu dodržuj zásady bezpečnosti ! – možnost úrazu ! POZOR ! při měření el. proudu dodržuj zásady bezpečnosti ! – možnost úrazu ! Před připojením měřícího přístroje zkontroluj nastavení jeho měřícího rozsahu. Nastav největší měřící rozsah a postupně jej snižuj ať nedojde ke zničení měřidla !

Alessandro Giuseppe Antonio Anastasio Volta Alessandro Volta Alessandro Giuseppe Antonio Anastasio Volta Italský fyzik, který žil v letech 1745 až 1872. Je proslulý svými objevy v oboru elektřiny. Vynalezl například třecí elektriku, elektrický článek nebo kondenzátor. Narodil se jako sedmé dítě ve šlechtické rodině. Do sedmi let nemluvil, a přesto zvládl vystudovat jezuitskou kolej. Poté místo dráhy duchovního přestoupil na královský seminář, kde se začal zajímat o výzkum elektřiny a magnetismu. V dalších letech sestavil a zdokonalil mnoho přístrojů pro své pokusy. Stal se ředitelem lycea a profesorem fyziky na gymnáziu v Comu. Zkoumal složení vzduchu a na základě pokusů formuloval hypotézu o jeho složení ze dvou různých plynů. V roce 1779 nastoupil na univerzitu v Pavii, kde se vrátil k pokusům s elektřinou. Vynalezl kondenzátor a elektrometr a zajímal se o principech vzniku bouřek.

Alessandro Volta

Otázky k opakování Jak je definováno elektrické napětí ? Jak se značí fyzikální veličina elektrické napětí a jakou má jednotku ? Jak velké napětí je v zásuvce v domácnosti ? Je to bezpečné napětí ? Jakým přístrojem se měř elektrické napětí ? Co je to multimetr ? Na jakém principu funguje voltmetr ? Co musíš zjistit před měřením elektrického napětí voltmetrem ?

Použité zdroje: www.wikipedie.org Electronic multi meter.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 11.9.2006 [cit. 2012-12-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Electronic_multi_meter.jpg Alessandro Volta.jpeg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 15.2.2007 [cit. 2012-12-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Alessandro_Volta.jpeg