BĚLOVÉ, JÁDROVÉ A VYZRÁLÉ DŘEVO

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DŘEVINY V ZIMĚ.
Advertisements

Obrázkový klíč k určování dřevin
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Stromy.
Listnaté stromy a keře 4. ročník
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
EKOSYSTÉM LES – stromy jehličnaté a listnaté
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Byliny a dřeviny.
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
STRUKTURA A VLASTNOSTI DŘEVA
Vliv makroskopické stavby dřeva na hustotu dřeva.
4.Vady struktury dřeva a nepravé jádro
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Lubomír Kacálek Název šablonyIII/2 – Inovace.
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Stavba dřeva Svět práce, 7. ročník VY_32_INOVACE_335, 17. sada, SP
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
MIKROSKOPICKÁ STAVBA DŘEVA – ROSTLINNÁ BUŇKA
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ochrana dřeva – impregnace
Co jste na předchozích obrázcích viděli? KRAJINU LES STROMY.
Památné stromy.
STAVBA DŘEVA, VLASTNOSTI, VADY
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Lesy mírného pásu Jan Dušek.
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Rozmnožují se pohlavně - semeny, ta jsou holá bez oplodí, oplození není závislé na vodě jako u výtrusných rostlin,rostliny mají pouze.
PŘÍRODOVĚDA.
Listnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.23
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
LISTNATÉ STROMY A KEŘE V OKOLÍ ŠKOLY
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Jehličnany.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Iveta Adamová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Iveta Adamová Název šablonyIII/2.
 Les lze vymezit jako životní společenství rostlinných a živočišných organismů, které žijí v určitých podmínkách lesního prostředí, s nímž tvoří určitý.
STONEK.
Zpracovala: Mgr. Z. Pavlů
Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Popularizace technických oborů a řemesel prostřednictvím interaktivní výuky žáků OP vzdělávání.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Dřevo, příčný řez jádrovým kmenem Vypracoval: Lukáš Karlík.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pila „KATR“. Řez kmenem stromu Dřívější pily – skanzen Veselý kopec.
Důležitou část přírody tvoří stromy a keře. Strom má tyto části:
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
vlastnosti a využití dřeva
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
STONEK ROSTLINY.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
VY_32_INOVACE_Sib_III_16 Dřeviny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
LISTNATÉ DŘEVINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_108_Stonek dřevin
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Dřeviny, nauka o dřevinách
TÉMA: Listnaté stromy (bez ovocných)
Transkript prezentace:

BĚLOVÉ, JÁDROVÉ A VYZRÁLÉ DŘEVO

Dřevo -je část od dřeně po kůru - je zbarveno buď stejně v celé šířce, nebo je blíže u kůry světlejší světlejší část – běl tmavší část – jádro Pokud je dřevo s jádrem, obsahuje jádro i běl Pokud není rozdíl v barvě ani v obsahu vody – bělové dřevo (vede vodu celou tloušťkou kmene) Pokud se liší množstvím vody a ne barvou, jde o vyzrálé dřevo

Dřeviny jádrové Jádro Tvoří se odumřením živých buněk dřeva Je tmavší část dřeva kolem dřeně. Vyskytuje se u některých dřevin, tzv. jádrové dřeviny (modřín, limba, tis, borovice, jalovec, dub, jasan, jilm, akát, platan, kaštan, topol, vrba, ořešák, jabloň) Má menší obsah vody, více konzervačních látek (pryskyřice, třísloviny), a je více trvanlivější než běl Zvětšuje se objem. Hmotnost, mechanické vlastnosti a odolnost proti hnilobě Je málo vodivé pro vodu a vzduch Běl Je část od jádra po kůru Obsahuje více vody Může být úzká – Db, Ak, či široká - Bo

Jádrové dřeviny s bělí, jádrem a vyzrálým dřevem Jehličnany: ---- Listnaté tvrdé: JS, JL Listnaté měkké: VR JL VR JS

Dřeviny bělové Nemají jádro ani vyzrálé dřevo Jehličnaté dřeviny nejsou bělové Listnaté tvrdé: Bř, Jv, Hb, HR Listnaté měkké: OL, Lp OL Hb HR Jv Bř

Dřeviny s vyzrálým dřevem Mají běl a vyzrálé dřevo Jehličnaté: Sm, Jd Listnaté tvrdé: Bk Listnaté měkké: LP, Os Bk Jd Sm Os LP

DŘEŇOVÉ PAPRSKY, PÓRY, KŮRA

Dřeňové paprsky Jsou příčné řady buněk, vedou živiny (produkty fotosyntézy) z lýka do dřeva a dřeně Lesklé, světlé čáry viditelné na příčném řezu Na radiálním řezu – lesklé pruhy- zrcadélka Na transverzálním řezu – kratší nebo delší čáry Probíhají od dřeně ke kůře Vyskytují se ve dřevu všech dřevin Rozdělení: primární: začínají u dřeně, jdou až po kůru sekundární: začínají v různé vzdálenosti od dřeně, vždy dosahují ke kůře

- viditelné pouhým okem – buk - úzké, okem stěží viditelné – javor dle šířky: - viditelné pouhým okem – buk - úzké, okem stěží viditelné – javor - velmi úzké, pouhým okem neviditelné - osika Příčný řez dřevem modřínu opadavého Jarní dřevo Hranice letokruhu Letní dřevo Pryskyřičný kanálek Dřeňový paprsek

Dřeňový paprsek

Póry Vyskytují se pouze v listnatém dřevě Jsou příčné řezy širokých cév Na podélném řezu jako rýhy, kanálky Mohou být v kruhovém pásu (dub, jasan, jilm, kaštan, akát) – kruhovitě pórovité dřeviny Mohou být roztroušeny po celém letokruhu (buk, javor, habr, lípa) – roztroušeně pórovité dřeviny Někde nejsou vidět pouhým okem (topol, bříza, jsou menší než 0,02 mm)

Kruhovitě pórovité dřevo dubu letního Roztroušeně pórovité dřevo buku lesního Roztroušeně pórovité dřevo

Kůra Vnější část stromu Obaluje dřevo Na příčném řezu má tvar prstence Skládá se ze tří vrstev: Borka – vnější, chrání dřevo před prudkými změnami teploty, před vypařováním vody, před mechanickým poškozením Zelená kůra – obsahuje chlorofyl Lýko – vnitřní kůra, vede organické látky z listů Kůra smrku Kůra břízy

mladé stromky mají hladkou kůru U starších stromů se tvoří praskliny Mezi dřevem a kůrou je tenká vrstva zvaná kambium, která umožňuje přírůstek dřeva a kůry Kambium můžeme vidět pokud na jaře odstraníme kůru z kmene (povrch dřeva bude pokryt slizem) mladé stromky mají hladkou kůru U starších stromů se tvoří praskliny Dle barvy: bílá, světlešedá, zelenošedá, tmavošedá, tmavohnědá Dle vzhledu povrchu – hladká, rozbrázděná, šupinovitá, vláknitá, bradavkovitá Kůra borovice Kůra třešně

SUKY, PRYSKYŘIČNÉ KANÁLKY

Suky Zbytky větví, které tvořily korunu stromů Na příčném řezu mají oválný tvar, protažený ve směru poloměru Na tangenciálním řezu má suk okrouhlý nebo oválný tvar Na radiálním řezu má tvar tmavého pruhu, který se ke dřeni zužuje Letokruhy mění na styku se suky svůj směr a přecházejí do letokruhů suků Dřeň suků se spojuje s dření kmene Pokud větev odumře, nepřecházejí letokruhy do suku, ale jej obrůstají Odumřelý suk postupně zarůstá Dřevo suku není v tomto případě spojeno se dřevem kmene a při řezání může suk někdy vypadnout Je to vada dřeva (zhoršuje mechanické vlastnosti)

Pryskyřičné kanálky Tenké, pryskyřicí naplněné kanálky Probíhají v kmeni vodorovně i svisle. Vodorovné přecházejí dřeňovými paprsky, svislé hlavně v letním dřevě Na příčném řezu jako tmavé tečky Výskyt v jehličnatém dřevu (borovice, smrk) Listnaté dřeviny pryskyřici nemají Příčný řez dřevem borovice černé Letní dřevo Pryskyřičný kanálek Jarní dřevo Dřeňový paprsek

Opakování Které jsou hlavní řezy kmenem? Co je v kmeni jádro a čím se liší od běli? Vyjmenujte jádrové dřeviny Co je vyzrálé dřevo a čím se liší od běli? Ze kterých částí se skládá letokruh a jakou má funkci? Jakou funkci mají dřeňové paprsky a jak je vidíme na základních řezech? Vysvětlete pojem dřevo kruhovitě pórovité a roztroušeně pórovité Jakou má funkci kambium ve dřevě? Jaký má význam kůra a ze kterých částí se skládá?