Název dokumentu: Francká říše Autor: PhDr. Jana Burianová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zsv.
Advertisements

Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název dokumentu: Velkomoravská říše Autor: PhDr. Jana Burianová
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Opakování - elektrolýza
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.14.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Franská říše Úvodní tématický okruh do středověkých evropských dějin.
Název dokumentu: Opakování - Isomerie Autor: Mgr. Sylva Kalenská
Vzorce organických sloučenin
Opakování -Beketovova řada kovů
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Název dokumentu: Česká národní banka Autor: Mgr. Hana Šebková Zsv
Raný středověk 5. – 11. století
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.13.
Zsv.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Cyklické vzorce monosacharidů
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.20.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Číslo šablony: Číslo.
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.18.
Název dokumentu: Podbuněčné organismy Autor: Mgr. Michaela Míková
Ch. Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření:
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Ch.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Franská říše
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.09.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Francká říše Petr Procházka
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
"první významný stát ve středověku"
Franská říše opakování.
Transkript prezentace:

Název dokumentu: Francká říše Autor: PhDr. Jana Burianová Číslo šablony: III/2 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_DE.S9.06 Název dokumentu: Francká říše Autor: PhDr. Jana Burianová Ročník: 2. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Tematická oblast: Dějepis – V.-VIII. ročník osmiletého a 1.-4. ročník čtyřletého gymnázia Datum vytvoření: 10.9.2012 Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec

D Anotace: Žáci získají základní informace o dějinách francké říše. Seznámí se s okolnostmi jejího vzniku i zániku, nejvýznamnějšími panovníky této raně středověké říše i její kulturou. Získané znalosti jsou v závěru ověřeny formou otázek. Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do třídní knihy. Dávám souhlas, aby mé dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§ 30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno.

Francká říše pod vládou Merovejců Frankové - germánský kmen, sídlící na pravém břehu Rýna Král Chlodvík z rodu Merovejců vytvořil v 5. století základ říše. R. 496 se nechal pokřtít, to znamenalo spolupráci s papeži, V 5. -6. století se postavení panovníků oslabilo, rostla moc majordomů (vysokých úředníků ). Jeden z nich – Karel Martel (tj. Kladivo) v pol. 8. století říši ovládl. Proslavil se vítězstvím nad Araby v bitvě u Poitiers r. 732.

D Syn Pipin Krátký svrhl posledního Merovejce a stal se králem Franků. Tím se r. 731 moc dostala do rukou rodu Karlovců. Dědičnost koruny v linii Karlovců potvrdil papež, na oplátku mu Pipin předal část území na Apeninském poloostrově – nezávislý papežský stát (nynější Vatikán). F (1)

Karel Veliký D F Nejslavnější představitel rodu Karlovců (vládl v letech 768 – 814). Dobyvačnými válkami rozšířil území Francké říše (východní hranici tvořila řeka Labe, západní ř. Ebro). Roku 800 ho papež korunoval v Římě císařem – obnovil císařství na evropském Západě (druhý císař sídlil v Konstantinopoli). Karel veliký pobýval nejčastěji v Cáchách (Aachen v dneš. Německu), kde byl pochován.

D Korunovace Karla Velikého Autograf Karla Velikého F (2) (3)

Královský palác v Cáchách D Královský palác v Cáchách Kaple Panny Marie (oktagon) F (5) (4)

Karolínská renesance Kulturní rozmach za vlády Karla Velikého F Kulturní rozmach za vlády Karla Velikého Zjednodušení písma – tzv. karolínská minuskula (později se z ní vyvinula latinka) Zájem o antické dědictví, opisy prací významných autorů, vznik rukopisů Významní učenci a umělci té doby pobývají na dvoře Karla Velikého (např. Einhard , Vita Caroli Magni) Jméno panovníka se v mnoha jazycích stalo označením vládce (např. čes. král)

D Einhard – Život Karla Velikého Einhard F (6) (7)

Rozdělení říše D V r. 843 byla na základě verdunské smlouvy říše rozdělena mezi 3 Karlovy vnuky. Vznikly tři nové státní útvary: západofrancká říše (Karel Holý), východofrancká říše (Ludvík Němec) a Lotharingie (Lothar I.) F (8)

Vznik feudálního systému Základem panovníkovy moci byla vojenská družina, za jejich věrnost král uděloval významné úřady, půdu nebo peníze – tzv. léno. Členové družiny dělají totéž ve vztahu ke svým služebníkům. Postupně vzniká lenní soustava, vztahy vzájemné závislosti. Léno – latinsky feudum, tento systém je označován jako feudalismus Vznik feudálních vztahů byl významným vkladem germánských kmenů vývoji evropské společnosti.

Zjištění získaných znalostí D Zjištění získaných znalostí 1. Kde se rozkládala francká říše? 2. Jaký byl historický význam franckého krále Chlodvíka? 3. Jakým způsobem se k moci dostali Karlovci? 4. Co víš o Karlu Velikém? 5. Čemu říkáme karolínská renesance? 6. Jak byla roku 843 francká říše rozdělena? 7. Vysvětli podstatu lenní soustavy .

Zdroje použitých materiálů 1. Unknown, Frankish Domains at Time of Charles Martel.gif [online]. 1922(?) [cit. 2012-09-10]. Dostupné pod licencí Creative Commons: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frankish_Domains_at_Time_of_Charles_Martel.gif 2. Kjetil r, Karl den store krons av leo III.jpg [online]. 2005 [cit. 2012-09-10]. Dostupné pod licencí Creative Commons: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karl_den_store_krons_av_leo_III.jpg 3. Väsk, Autograf, Karl den store, Nordisk familjebok.png [online]. 2005 [cit. 2012-09-10]. Dostupné pod licencí Creative Commons: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Autograf,_Karl_den_store,_Nordisk_familjebok.png 4. Maxgreene, AachenDomInsideOktogon.jpg [online]. 2007 [cit. 2012-09-10]. Dostupné pod licencí Creative Commons: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AachenDomInsideOktogon.jpg 5. Geolina 163, Sonnenuntergang Dom.jpg [online]. 2008 [cit. 2012-09-10]. Dostupné pod licencí Creative Commons: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sonnenuntergang_Dom.jpg 6. Eginhard, Éginhard Vita Caroli magni imperatoris-Lettrine V historiée Charlemagne assis.jpg [online]. 2008 [cit. 2012-09-10]. Dostupné pod licencí Creative Commons: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C3%89ginhard_Vita_Caroli_magni_imperatoris-Lettrine_V_histori%C3%A9e_Charlemagne_assis.jpg 7. Urban, Eginhard1.jpg [online]. 2004 [cit. 2012-09-10]. Dostupné pod licencí Creative Commons: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eginhard1.jpg 8. bosquete, Lotharingie.jpg [online]. 2008 [cit. 2012-09-10]. Dostupné pod licencí Creative Commons: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lotharingie.jpg