Hyperaktivní dítě ve škole

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

pro společnost Chodura
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Základy sportovního tréninku mládeže
Organizace táborů a soustředění pro žactvo
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Proč je důležité studovat Principy
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Různé role zástupce ředitele školy
Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec Králové 2 1www.centrumandragogiky.cz Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Individuální výchovný plán
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Andrea Brožová Doubková
Rodičovská svépomocná skupina: jedna z možností pomoci neklidným dětem
Lenka Lacinová – Petra Škrdlíková
Od bestselleru k výzkumu
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Příjemce podpory: TRIALOG
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
MOTIVACE Zora Syslová.
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Andrea Brožová Doubková
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Hyperaktivní dítě ve škole Lenka Lacinová a Petra Škrdlíková Brno 11. 11.2011

Něco málo o syndromu ADHD Dítě s ADHD – symptomy: Impulzivita Nesoustředěnost Tělesný neklid (příčiny: LMD, psycho-sociální, metabolické, jiné skryté onemocnění, strukturální onemocnění mozku, chyby ve výchově, ale i varianta chování v rámci normy…)

Dítě s ADHD ve škole Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání a příslušné vyhlášky MŠMT

Dítě s ADHD ve škole dítě MÁ PRÁVO na úpravu podmínek po celou dobu vzdělávání individuální plán asistent pedagoga

Jak se cítí dítě s ADHD? Zaplaveno podněty - cvičení 1 2 rodiče a 1 dítě

Zaplaveno podněty Co se děje: v místnosti vzniká chaos, boj o moc, neklid koho poslechlo dítě? Toho, kdo je silnější nebo toho, kdo je slabší a k tomu se připojí. Nebo se bezmyšlenkovitě chová „autisticky“ – útěk do sebe

Jak ještě se cítí dítě s ADHD? Nevnímané - cvičení 2.: 2 rodiče a 1 dítě

Nevnímané Co se děje: Rodičovské a dětské zájmy spolu navzájem kolidují Dítě se vzteká, používá stejné rituály k upoutání pozornosti Co je předpokladem k tomu, aby dítě mohlo vnímat?

Nevnímané Jestliže chci po někom, aby mi něco dal, třeba pozornost, musím mu ji nejprve sám dát Pravá autorita dbá na etickém přístupu – dbá důstojnosti druhého Přihlíží k podmínkám a opravdovým potřebám druhého

Jak ještě se může cítit? V napětí: cvičení 3 Každý sám

V napětí Co se děje: Nepříjemné tělesné pocity Nesoustředěnost Snaha o změnu polohy Neklid

Neschopné najít hranice Hra na ochozu majáku video – nezralost „mláďat“

Nebo (a často k tomu všemu) se také cítí: Nemilované a nepřijímané: Sebereflexe Jak jste poznali jako děti, že vás vaši rodiče mají opravdu rádi?

Nemilované a nepřijímané- Koncept účinnějšího „nasycení“ dítěte pozitivní zpětnou vazbou 5 jazyků lásky Slova ujištění Pozornost Přijímání darů Skutky služby Fyzický kontakt

A jak to vypadá v životě? video – soustředěná pozornost video – fyzický kontakt video – síla slova

Další těžkosti (nejen) hyperaktivních dětí Nejistá a nezdravá role: Cvičení 4 Dvojice

V nejisté nebo nezdravé roli Rodič dítě – dítě rodič (velký rodič, malé dítě) Partnerská pozice Malý tyran

Vyjadřování emocí Jak si s emocemi vlastními i emocemi druhých lidí poradit? Umíme vyjadřovat pozitivní a negativní emoce? Mohou to umět naše děti vlastní i ty svěřené?

Žebříček zvládání hněvu dle Rosse Campbella (z knihy Hledám svou cestu) 1. Laskavé jednání 2. Hledání řešení 3. Zaměření hněvu pouze na jeho zdroj 4. Zaměření na základ problému 5. Logické a konstruktivní myšlení 6. Nepříjemné a hlučné jednání 7. Klení

Žebříček zvládání hněvu dle Rosse Campbella (z knihy Hledám svou cestu) 8. Namíření hněvu i proti těm, kdo s tím nemají nic společného 9. S problémem nesouvisející stížnosti 10. Házení předmětů 11. Ničení věcí 12. Slova napadání 13. Citové destruktivní jednání 14. Fyzické napadání 15. Potlačená agrese

Co s ním? Postupný trénink Vyjadřování negativních emocí zásadně za sebe (tj. v první os. jednotného čísla): „Mně vadí…mrzí mne…zlobí mne…štve mne, když…“ Někteří dospělí však i toto chápou jako drzost!

Další doporučení Pravidla přesné vymezení rámce chování ve skupině základní uspořádání  času a prostoru čas a místo pro práci pro hru pro jídlo pro relaxaci

Další doporučení Uspořádání místnosti přehlednost a řád v místnosti vytváří klid nepřehlednost, přemíra podnětů vyvolává u disponovaných jedinců neklid

Další doporučení Vztah k dítěti produktivní přístup k neklidnému dítěti by se neměl vyznačovat odstupem, ale naopak projevy náklonnosti jak tuto náklonnost dítěti vyjadřovat? neklid jako bariéra ve vnímání pozitivní zpětné vazby co to je bezpodmínečné přijetí ?

Další doporučení Běžný režim Neklidné dítě by mělo být neustále „zaměstnáváno“ (jak při výuce, tak i o přestávkách ) – ideální stav – neustále pod dohledem dospělé osoby… Neklidné dítě neumí odpočívat (zakomponovat do výuky vhodné techniky – např.“zvedněte hlavu, pokud...)

Běžný režim Je třeba ostatním dětem ve třídě vysvětlit přijatelným způsobem, co je to „hyperaktivita“ (např. problém, který způsobuje horší ovládání dětí...) a poučit je, jak se mají k sobě chovat navzájem i zvlášť k tzv. „příliš živým dětem“. Dbát na dodržování pravidel chování. Adekvátní časové možnosti (video Deadline)

Další doporučení Trénink pro život Doporučené aktivity pro rozvoj nácviku udržení pozornosti, soustředění, přiměřené uplatnění síly, schopnosti přizpůsobení se druhému: sporty typu: jízda na koni, judo, párový tanec, šerm, lukostřelba, plachtění, dále všechny sporty vyžadující udržování rovnováhy a nácviku koordinace pohybů, např. žonglování činnosti typu: nalévání tekutin, aniž by se něco rozlilo; donášení plných táců ke stolu, skákání přes ostatní děti nebo raději předměty .

Další doporučení Trénink pro život 2 Doporučované hry pro rozvoj dovednosti „snášet prohru“: všechny hry, při kterých se hraje na vítěze a poražené (nutná facilitace učitelem, vychovatelem či rodiči): např. člověče, nezlob se; kloboučku, hop... všechny aktivity zaměřené na šikovnost

Další typy pro práci pedagoga Pozitivní posilování – pochvaly směřované k projevům žádoucího chování Instrukce a pokyny: stručné, jasné, splnitelné Trénink sebekontroly a sebehodnocení Princip spolupráce Vyšší frustrační tolerance lektorů + pozitivní přístup k dětem Vztahy (rodina, spolužáci) V rámci práce skupiny neklást důraz „na výkon“

úkol pro dospělé vytvořit dětem bezpečné prostředí a poskytnout jim „záchranný pás“ (video)

Děkujeme za pozornost petra.skrdlikova@crsp.cz