ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Liberec, Křížanská 80, p. o. Vypracoval:. Mgr
Advertisements

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
VLASTNOSTI NEROSTŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Halogenidy.
Drahokamy Označení pro vzácně se vyskytující nerosty
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Zástupci halogenidů Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Sírany a fosforečnany.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
ŠKOLA:Gymnázium Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Mineralogický systém Dusičnany
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Názvosloví halogenidů
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VY_52_INOVACE_02/1/28_Chemie
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
CH_105_ Halogenidy_Halogenidy
Systematická mineralogie Halogenidy
Základní škola Rosice, okres Chrudim
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Mineralogický systém Halogenidy (halovce)
Uhličitany Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU :Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Mineralogický systém Uhličitany
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Halogenidy Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
HALOGENIDY. Halogenidy jsou dvouprvkové sloučeniny halogenů s jinými kovy, kde halogen má oxidační číslo -I Jejich název je dvouslovný: - podstatné jméno.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
VY_32_INOVACE_P9-003 MINERALOGIE 3 – HALOGENIDY A UHLIČITANY
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Halogenidy.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1
Mineralogický systém II. Halogenidy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
HALOGENIDY MINERÁLY.
MINERÁLY SULFIDY.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Mineralogický systém Dusičnany
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Kateřina Bendová TEMATICKÁ OBLAST: Biologie, kvarta NÁZEV DUMu: Halogenidy POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 03 KÓD DUMu: KB_MINERALOGIE_03 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace je určena pro žáky 9. ročníku ZŠ nebo kvarty víceletých gymnázií. Seznamuje se základními vlastnostmi, výskytem a použitím vybraných druhů minerálů. Může sloužit i jako zápis do sešitu. Obsahuje úkol,jehož cílem je seznámit žáky s léčivými účinky soli. METODICKÝ POKYN:

2. Halogenidy sloučeniny halogenů (F,Cl,Br,I) s kovy ložiska halogenidů jsou zdrojem surovin pro chemický, potravinářský, metalurgický a sklářský průmysl.

Sůl kamenná(halit) NaCl; t=2; ρ=2,2g/cm 3 ● soustava krychlová ● bezbarvý nerost, různě zbarvený vlivem příměsí (bílá-příměs jílu,rezavá-příměs oxidů železa) ● vryp bílý ● lesk skelný ● štěpnost dokonalá ● rozpustný ve vodě

Výskyt: Slovensko (Prešov), Polsko(Wieliczka), Rakousko(Hallstatt,Hallein), Německo (Stassfurt), USA (Kalifornie) a další U nás: některé doly na Ostravsku – solné krápníky Použití: surovina potravinářského (konzervace potravin) a chemického průmyslu (výroba chloru,kyseliny chlorovodíkové,sody,hydroxidu sodného), posyp vozovek

Fluorit (kazivec) CaF 2 ; t=4; ρ=3,2g/cm 3 ● soustava krychlová ● různě zbarvený(bílá,žlutá, růžová,zelená,modrá,fialová, hnědá...) ● vryp bílý ● lesk skelný ● průhledný až průsvitný ● štěpnost dokonalá podle oktaedru ● nerozpustný ve vodě

Německo Výskyt: Pákistán,Velká Británie,Rusko, Peru,Německo,Španělsko,Švýcarsko, Francie,USA (Tennessee,Kentucky) U nás: u Teplic,u Kadaně,Horní Slavkov, Harrachov Použití: hutnictví (přísada při výrobě hliníku a oceli,snižuje teplotu tání),sklářský průmysl (speciální optika),chemický průmysl (výroba HF a plastů) Pozn.:barva státu=barva krystalu

ÚKOL V současné době se stalo módou navštěvovat uměle vytvořené solné jeskyně. Zjistěte, v čem spočívá jejich pozitivní účinek na lidský organismus.

ŘEŠENÍ Existují 2 typy umělých jeskyní. Buď jsou vytvořeny z různých druhů soli, převažuje sůl kamenná, nebo jsou stoprocentně tvořeny solí z Mrtvého moře. Při pravidelných návštěvách je možné pocítit výrazné zlepšení zdravotního stavu i psychiky. Procedury se doporučují osobám se sníženou imunitou, dýchacími obtížemi (astma), cévními, trávicími a kožními problémy. Sportovci si zde mohou po intenzivním tréninku doplnit minerály.

ZDROJE Učebnice Fraus Přírodopis 9 pro základní školy a víceletá gymnázia Učebnice SPN Přírodopis 4 pro 9. ročník ZŠ - MINERALOGIE A GEOLOGIE Atlas Drahé kameny kolem nás;V. Bouška,J. Kouřimský Encyklopedie Minerály;P. Korbel,M. Novák DESCOUENS. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. RUNNINGBLADER. commons.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: douglass95.jpg?uselang=cs douglass95.jpg?uselang=cs