Gonosomální dědičnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gonozomální dědičnost
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Genetika.
Dědičnost krevních skupin
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Genetika člověka.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
4 Pravděpodobnost a genetické prognózování
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost kvantitativních znaků
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Kolik gamet tvoří monohybrid?
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Gonosomální dědičnost
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Dědičnost monogenní znaků
Klíčová slova: Mendelistická genetika
Dědičnost základní zákonitosti.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
GONOSOMÁLNÍ DĚDIČNOST
PRAKTIKUM č.16 GENEALOGIE AUTOSOMÁLNÍ DĚDIČNOST
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výpočty rizik monogenních chorob
54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin?
Monogenní a polygenní dědičnost
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Dědičnost a pohlaví.
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
gonozomální dědičnost
Monogenní znaky a choroby Marie Černá
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Genetické poruchy - obecně
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY HETEROCHROMOZÓMY X A Y.
Krevní skupiny: Opakování Vyřešte příklady a nezapomeńte odpověď !
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
GENEALOGIE II I. ročník, 2. semestr, 3. týden
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Transkript prezentace:

Gonosomální dědičnost

Gonosomální dědičnost Dědičnost znaků, jejichž geny jsou umístěny na pohlavních chromozomech (v heterologní části chromozomu)

Pohlavní chromozomy Chromozom X Chromozom Y www.uni-heidelberg.de/presse/news05/2501genetisch.html Chromozom X Chromozom Y

Gonosomální dědičnost Fenotypový projev alel závisí na pohlaví U jedince s chromozomy XY – projeví se každá alela XX - projev záleží na vztahu obou alel

Př. - barva očí octomilky – gen umístěný na chromozomu X Dominantní alela X červená barva očí Recesivní alela x bílá barva http://www.mun.ca/biology/scarr/Drosophila_eyes.gif

♂ ♀ ♂ ♂ ♀ ♀ a) červenooká samička + bělooký sameček Rodiče: XX x xY gamety: X X x Y Potomci: Xx XY Xx XY ♂ ♂ ♀ ♀

♂ ♀ ♂ ♂ ♀ ♀ dědičnost křížem b) bělooká samička + červenooký sameček x Rodiče: xx x XY dědičnost křížem gamety: x x X Y Potomci: Xx xY Xx xY ♂ ♂ ♀ ♀

♂ ♀ ♀ ♀ ♂ ♂ Xx XY X x XX Xx X Y XY xY c) červenooká samička + červenooký sameček ♂ ♀ x Xx XY   gamety X x gamety ♀ ♀ XX Xx X ♂ ♂ Y XY xY

♂ ♀ ♀ ♀ ♂ ♂ d) červenooká samička + bělooký sameček Xx xY X x xX xx x   gamety X x gamety ♀ ♀ xX xx x ♂ ♂ Y XY xY

Geny umístěné na X CHROmozomu Hemofilie Daltonismus Chybění potních žlázek (anhydrotická ektodermální dyzplazie) svalová dystrofie

Otec dívky je postižen hemofilií, zatímco matka je zdráva a pochází z rodiny, ve které se tato choroba nikdy nevyskytla. Co můžeme očekávat v tomto směru u synů i dcer této dívky, jestliže se provdá za zdravého muže? ♂ ♀ xY XX ♂ ♀ xX XY ♂ ♂ ♀ xX nebo XX xY nebo XY 1 : 1

Tvůj strýc z matčiny strany je hemofilik Tvůj strýc z matčiny strany je hemofilik. Jakou pravděpodobnost vzniku hemofilie má tvůj syn? Ostatní příbuzní jsou zdraví. Ty = ♀ ♂ ♀ Xx XY ♂ ♂ xX XX ♀ XY xY ♂ ♀ ty XY XX Xx : 1 tj. 25 % ♂ ? XY xY 12,5 %

Ty = ♂ ♂ ♀ ♂ ♂ ♀ xY ♂ ♀ ty XY ♂ ? XY záleží na partnerce!

Testy genetika on-line http://www.gym-bohumin.cz/testy/index.php?id=3&okruh=1 http://is.muni.cz/elportal/estud/prif/js07/flynet/texty/foil07.html

Použité www stránky http://www.emunix.emich.edu/~rwinning/genetics http://www.mun.ca/biology/scarr/Drosophila_eyes.gif www.uni-heidelberg.de/presse/news05/2501genetisch.html