Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem kladkostroj a znají, kde se používá v praxi. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Fyzika, kladkostroj. Druh učebního materiálu Procvičování Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina let Celková velikost 10283kB/ prosinec IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Popiš pevnou kladku, výhody, užití? Obr. 1 a-d
Popiš volnou kladku, výhody, využití? Obr. 2 Obr. 3
Jednoduchý kladkostroj: Vznikne spojením pevné a volné kladky. Používá se v autodílnách, jeřábech, napínacích zařízeních…………. Obr. 4Obr. 5
Jednoduchý kladkostroj: Výhoda: působíme poloviční silou prostřednictvím lana směrem dolů. Obr. 6Obr. 7
Jak velkou silou musím působit na volný konec lana, má-li být kladkostroj v rovnovážné poloze a hmotnost zvedaného závaží je 100 g? Na volný konec lana působíme silou 0,5 N. F 2 Obr. 8
Kladkostroj se čtyřmi kladkami: F 2 =F 1 /4 Na volný konec lana působíme 4x menší silou směrem dolů např. autodílny Obr. 9
Hmotnost jednoho závaží na kladkostroji je 45 g. Jak velkou silou působíme na volný konec lana? F 2 ? Na volný konec lana působíme 4x menší silou o velikosti 0,45 N. Obr. 10
Využití otáčivých účinků v praxi – pojmenuj správně zařízení na obrázku? kleštěvrtačkaPákové nůžky Kotoučová pilabruska Obr. 11 a-e
Pojmenuj kladky na obrázku? pevná volná kladkostroj Obr. 12 a,b,c
Popiš výhody a nevýhody zařízení na obrázku? Obr. 13 a,b,c
Zdroje: Text: KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 7. ročník základní školy. 2. vyd. Praha: Prometheus, c2003, 203s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7. ročník základní školy: studijní část. 2. vyd. Praha: SPN, Učebnice pro základní školy(SPN).ISBN BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7. ročník základní školy: pracovní část. 2.vyd. Praha: SPN, Učebnice pro základní školy(SPN).ISBN Vlastní text z archivu autora Obrázky: Obr. 1 – 13 - autor Michal Gruber, prosinec 2011
Metodický pokyn: Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Jednotlivé obrázky a schémata je možné doplnit vhodnými pokusy. Žáci řeší zadané otázky a úlohy nejprve samostatně. Potom společně s pedagogem doplní a ověří správné odpovědi a tím procvičí dané téma.