www.zlinskedumy.cz Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů 570 756 61 Rožnov pod Radhoštěm Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0441 Název projektu Využití ICT ve výuce Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Stupeň a typ vzdělávání Odborné vzdělávání Vzdělávací oblast Jazykové vzdělávání Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Název tematické oblasti (sady) Gramatika a větná skladba Název vzdělávacího materiálu Zájmena ukazovací, tázací, vztažná, neurčitá a záporná Druh učebního materiálu Výuková prezentace Anotace Prezentace slouží k zopakování a následnému procvičení druhů zájmen (kromě osobních). Může být použita jako pracovní list pro žáka ve všech ročnících. Rovněž obsahuje přehled druhů zájmen, skloňování vybraných zájmen, procvičování, úkoly a správná řešení. Klíčová slova Zájmena, skloňování, druhy zájmen – ukazovací, přivlastňovací, tázací, vztažná, neurčitá, záporná Ročník I. – IV. ročník SŠ Typická věková skupina 16 – 19 let Autor Mgr. Bronislava Zezulová Datum zhotovení 16. 10. 2013 www.zlinskedumy.cz
Slovní druhy Zájmena 2
Ukazovací zájmena Ukazujeme na určitou osobu, zvíře, věc nebo vlastnost. ten, tento, tenhle, onen, takový, týž, tentýž, sám Jaký tvar budou mít uvedená zájmena v rodě ženském a v rodě středním? rod ženský: ta, tato, tahle, ona, taková, táž, tatáž, sama rod střední: to, toto, tohle, ono, takové, totéž, samo (zájmeno týž tvar střední rodu nemá) VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
Ukazovací zájmena Skloňování zájmen týž, tentýž v jednotném čísle: pád mužský rod ženský rod střední rod 1. p. týž, tentýž táž, tatáž totéž 2. p. téhož téže 3. p. témuž 4. p. téhož (chlapce), týž, tentýž (stroj) touž, tutéž 6. p. témž, tomtéž 7. p. týmž, tímtéž touž, toutéž VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
Zájmena ukazovací Skloňování zájmen týž, tentýž v množném čísle: pád mužský rod ženský rod střední rod 1. p. tíž, titíž (chlapci), tytéž (stroje) tytéž táž, tatáž 2. p. týchž 3. p. týmž 4. p. tytéž (chlapce, stroje) 6. p. 7. p. týmiž VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
Zájmena ukazovací – procvičování Doplň správný tvar zájmena v příslušném pádě: Koupil jsem si (tatáž) knihu. S (tentýž) člověkem jsem se potkal i včera. O (totéž) dítěti si vykládali ve škole. Bez (tytéž) dívek nemůžeme vyhrát zápas. Koupil jsem si tutéž knihu. S tímtéž člověkem jsem se potkal i včera. O tomtéž dítěti si vykládali ve škole. Bez týchž dívek nemůžeme vyhrát zápas. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
Zájmena tázací Používají se v otázkách (tážeme se po osobě, věci, zvířeti nebo vlastnosti, abychom si doplnili svou znalost). Kdo, co, jaký, který, čí Například: Kdo to udělal? Která z vás tu byla první? Jaký program vás v televizi zajímá? Vymysli další věty, ve kterých se objeví tázací zájmeno. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
Zájmena vztažná Vyjadřují vztah vedlejší věty k některému členu věty hlavní. Kdo, co, jaký, který, čí, jenž Například: Udělal to ten, kdo přišel poslední. Milan byl první, který vypočítal celý příklad. Zajímá nás, jaký program bude odpoledne. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
Zájmena vztažná - cvičení Doplň vhodné vztažné zájmeno: Zajímalo nás, ___ se včera stalo. Petra je ta pravá, ___ nás může zachránit. Stále nevíme, ___ to přinesl. Řekni mi, ___ byl včera večírek. Zajímalo nás, co se včera stalo. Petra je ta pravá, jež, která nás může zachránit. Stále nevíme, kdo to přinesl. Řekni mi, jaký byl včera večírek. Skloňování vztažných zájmen si přečti v pravidlech českého pravopisu. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
Zájmena neurčitá Nenaznačují blíže o kom nebo o čem je řeč, jsou spíše obecná. Někdo, něco, ledaskdo, ledaco, nějaký, něčí, kdokoli, cokoli, kdosi, cosi, kterýsi, jakýsi, leckdo, leckterý, atd. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
Zájmena neurčitá – cvičení Doplň vhodné neurčité zájmeno: Pod oknem mohl stát ___. ____ z nás mohl vyhrát. ____ se stane, zůstaneme spolu. ____ chlapec se nás ptal na cestu. Povídalo se o tom ____. ____ jsme zaslechli už včera. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
Zájmena neurčitá – výsledek cvičení Výsledek cvičení – například: Pod oknem mohl stát kdokoli, ledaskdo, leckdo. Kdokoli, leckterý, kterýkoli z nás mohl vyhrát. Cokoli se stane, zůstaneme spolu. Kterýsi, jakýsi chlapec se nás ptal na cestu. Povídalo se o tom všelico, ledaco, cokoli. Cosi, něco, ledaco jsme zaslechli už včera. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
Zájmena záporná Popíráme existenci nějaké osoby, zvířete, věci, vlastnosti. Nikdo, nic, nijaký, ničí, žádný Doplň vhodná zájmena: Nemluvili o ___ jiném. Dnes na schůzku ____ nepřišel. V utkání jsme neviděli ____ branku. Nezbylo mu vůbec ____. Nemluvili o ničem, nikom jiném. Dnes na schůzku nikdo nepřišel. V utkání jsme neviděli žádnou branku. Nezbylo mu vůbec nic. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
Urči druh uvedených zájmen, jaký tvar bude mít v 1. pádě? zájmeno druh tvar v 1. pádě k ničemu o někom s tebou na svém bez něho jenž všichni u kterého téhož k žádné
Výsledek cvičení zájmeno druh tvar v 1. pádě k ničemu záporné nic o někom neurčité někdo s tebou osobní ty na svém přivlastňovací svůj bez něho on, ono jenž vztažné všichni u kterého tázací, vztažné který téhož ukazovací týž k žádné žádná
Doporučená literatura k opakování MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. ISBN 80-902-5715-1. HAVRÁNEK, Bohuslav a Alois JEDLIČKA. Stručná mluvnice česká. 26. vyd. Praha: Fortuna, 2002, 246 s. ISBN 80-716-8555-0. HAUSER, Přemysl. Čeština hravě. 1. vyd. Praha: Pansofia, 1998, 87 s. ISBN 80-858-0490-5. HLAVSA, Zdeněk. Český jazyk pro I.-IV. ročník středních škol: (mluvnická a stylistická část). 3. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, 279 s. ISBN 80-859-3786-7. MELICHAR, Jiří a Vlastimil STYBLÍK. Český jazyk: přehled učiva základní školy s cvičeními a klíčem. 14. vyd. Praha: Fortuna, 2004, 275 s. ISBN 80-716-8892-4. PAZDEROVÁ, Eva a Jana SKŘÍČILOVÁ. Nebojme se češtiny. Olomouc: Votobia, 1993, 101 s. ISBN 80-856-1952-0.
Děkuji za pozornost