Nauka o podniku Seminář.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

Vyskytuje se ve třech rovinách:
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Nauka o podniku Seminář 6..
Lean Six Sigma MÚ Kopřivnice.
11 Udržovatelnost a servisní logistika
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
managementu znalostí podle
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Personální managament
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Dynamické rozvozní úlohy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Elektronická učebnice - I
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Věda v Olomouci III. Agentura CzechInvest Lenka Gondová Olomouc
Výrobní činnost.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Autor:Ing. Libuše Sušická Předmět/vzdělávací oblast: Ekonomika Tematická oblast:Zaměstnanci Téma:Plánování pracovníků Ročník:3. Datum vytvoření:prosinec.
Únorové počítání.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Celá čísla Dělení.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Dlouhodobý majetek - kapacita Vypracoval : Ing. Jana Šustrová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Úkoly nejen pro holky.
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
Koncepce marketingového řízení
Přednost početních operací
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Nauka o podniku Seminář.
MARKETING.
VÝROBNÍ KAPACITA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN:  ,
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
BSC - Metoda Balanced Scorecard
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Hospodaření s DM Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1300 Ročník: 2. a 3. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Výpočty o majetku Téma: Koeficienty DLM, výrobní.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
Ekonomika malých a středních podniků
Podniková ekonomika Výrobní činnost.
Transkript prezentace:

Nauka o podniku Seminář

? Strategie podniku je určující pro následnou formulaci poslání je cesta, jak dosáhnout poslání a cílů je základní linií rozpracovanou do cílů

? Zformulujte misi (poslání) a strategie ekologické daňové reformy. Zformulujte strategické, taktické a operativní cíle.

? Taktické řízení je záležitostí nižšího managementu vrcholového managementu středního managementu 4

? Dejte příklady aktivit v rámci stavby Kampusu UJEP, které patří do: strategického řízení, taktického řízení, operativního řízení. Kdo by měl tyto funkce vykonávat?

? Mezi nástroje operativního řízení nepatří limity a normy kalkulace roční rozpočet zdrojů podnikatelský plán 6

? K vlivům mikrookolí podniku nepatří vývoj daní chování zákazníků konkurenti dodavatelé 7

Malý slovníček managementu

? Bariéry vstupu na trh/do odvětví 9

? Bariéry vstupu – znemožňují/komplikují příchod nových firem na trh Jaké jsou bariéry na trhu: vysokoškolského vzdělávání, elektroniky, atomových elektráren? 10

? B2B 11

? B2B (Business to Business) Obchodování mezi firmami, zaměření se na mezipodnikové vztahy, operace a transakce. Uveďte vlastní příklady. 12

? B2C 13

? B2C (Business to Customer / Consumer) Prodej koncovému zákazníku (spotřebiteli), zaměření se na vztahy mezi firmou a koncovým zákazníkem. Uveďte vlastní příklady. 14

? CRM (Customer Relationship Management) Řízení vztahů se zákazníky 15

? CRM (Customer Relationship Management) Aktivní řízení vztahů se zákazníky ve všech kontaktních bodech, s účelem navázání oboustranně výhodného dlouhodobého vztahu. CRM má za cíl poznání zákazníka, tedy jeho chování a potřeby a následné vyhodnocování těchto údajů pro udržení stávajících a získání nových zákazníků. Uveďte příklady CRM nástrojů používaných vaší bankou. 16

? KM (Knowledge Management - Management znalostí). 17

? KM (Knowledge Management) - Management znalostí. Nástroje umožňující sdružit znalosti a odkazy na ně podle různých úhlů pohledu. KM se rovněž zabývá plánováním změn - provádí se v něm přehodnocování pracovních činností a realizují se změny ve způsobu vykonávání práce tak, jak se změní i definice úlohy pracovníků. 18

? Proces 19

? Proces - soubor dílčích činností měnících vstupy na výstupy za spotřeby určitých zdrojů v regulovaných podmínkách. Popište proces přijímacích zkoušek regulované podmínky Proces příprava pizzy výstupy vstupy zdroje 20

? Logistika 21

? Logistika Organizace, plánování, řízení a výkon toků zboží vývojem a nákupem počínaje, výrobou a distribucí podle objednávky finálního zákazníka konče tak, aby byly splněny všechny požadavky trhu při minimálních nákladech a minimálních kapitálových výdajích. Zahrnuje v sobě celý složitý systém celních, přepravních a spedičních úkonů. 22

? JIT (Just-In-Time) 23

? JIT (Just-In-Time) Filosofie zefektivnění dodavatelsko -odběratelského řetězce pomocí odstranění skladových zásob dynamickým propojením dodavatelů komponent a materiálu a výrobců finálních výrobků. Díky tomu opouštějí hotové výrobky firmu ihned po dokončení, aniž by se hromadily na skladě. 24

? Kaizen 25

? Kaizen (z jap. KAI = změna, ZEN = zboží) - systematické zkoumání procesu tvorby hodnot zaměřené na trvalé zlepšovaní produktů, postupů a pracovních podmínek. 26

? Outsourcing 27

? Outsourcing Přenos nebo převod úkolů nebo projektů na externího poskytovatele služeb s průběžným každodenním sledováním daného obchodního procesu. Zákazníkovi je poskytnuta služba přímo na míru podle jeho potřeb. Uveďte příklady. 28

? Meziprodukt 29

? Meziprodukt Zboží, které se používá jako vstup do dalšího výrobního procesu. Uveďte příklady meziproduktů: stavební firmy, poradenské firmy. 30

? Benchmark 31

? Benchmark Měřítko pro porovnání výkonnosti. Uveďte příklady činností, kde by bylo vhodné použít benchmarking. 32

? CSR – Corporate Social Responsibility (Společenská odpovědnost firem) 33

? CSR – Corporate Social Responsibility (Společenská odpovědnost firem) dobrovolný závazek firem chovat se v rámci svého fungování odpovědně k prostředí i společnosti, ve které podnikají. V praxi to znamená, že firmy, si dobrovolně stanovují vysoké etické standardy, snaží se minimalizovat negativní dopady na životní prostředí, pěstují dobré vztahy se svými zaměstnanci a podporují region, ve kterém působí. Takové firmy odlišují se od konkurence, stávají se žádaným partnerem podobně smýšlejících firem a organizací a atraktivním zaměstnavatelem. Aktivity firem jsou čistě dobrovolné a jdou nad rámec povinností daných zákonem. 34

? Stakeholders (Zainteresované strany) 35

? Stakeholders (Zainteresované strany) všechny osoby, instituce či organizace, které mají vliv na chod firmy nebo jsou jejím fungováním ovlivněni. Skupina stakeholders v nejširším pojetí zahrnuje zákazníky, akcionáře, zaměstnance, obchodní partnery, dodavatele, zástupce státní správy a samosprávy, zájmové skupiny, média, odbory a mezinárodní organizace. Právě ve spolupráci s nimi firmy realizují své CSR programy nebo definují svou CSR strategii. Vyjmenujte zainteresované strany: UJEP. 36

? Akcionář majoritní 37

? Akcionář majoritní Akcionář, který vlastní největší počet akcií společnosti nebo který jedná ve shodě s jiným akcionářem / jinými akcionáři, přičemž součet jejich akcií zajišťuje nejvyšší procento na základním jmění společnosti. opak - akcionář minoritní 38

? ex ante 39

? ex ante Činnost, která se provádí před zkoumanou událostí např. ex-ante ekologický audit 40

? ex post Činnost, která se provádí po zkoumané událostí např. ex-post ekologický audit 41

? Balanced Scorecard 42

? Balanced Scorecard Jde o systém sledování výsledků podniku ve čtyřech oblastech: finanční hodnoty, procesní hodnoty, ukazatele lidských zdrojů a ukazatele inovace. Použití této techniky leží zejména v oblasti prezentace výsledků podniku vrcholovému vedení, či pro účely porovnávání dosaženého zlepšení v podnikovém procesu. 43

? Klastr 45

? Klastr Výsledek statistického třídění velkých objemů informací na skupinky (klastry), které mají nějaké společné prvky. 46

? Rozpočtový (fiskální) rok 47

? rozpočtový (fiskální) rok Období, na které je sestavován pravidelný rozpočet, účetní období, k němuž se vztahují položky příjmů a výdajů, a období, za které se předkládá závěrečný účet. Austrálie začátek 1.7. konec 30.06 Kanada, UK, NZ, Indie začátek 1.4. konec 31.3. Česká republika začátek 1.1. konec 31.12. 48

? Franchising 49

Franchising systém distribuce zboží, služeb nebo technologie, který je založen na spolupráci mezi franchisorem a jeho jednotlivými franchisanty. Franchisor zaručuje svým franchisantům právo a povinnost provozovat činnost v souladu s jeho koncepcí. Toto právo franchisanty opravňuje a zavazuje užívat za finanční úplatu obchodní jméno, ochrannou známku nebo značku služeb, know-how, obchodní a technické metody, systém postupů a další práva z, doplněné o poskytování prodejní a technické pomoci po dobu trvání smlouvy. 50

? Direct marketing 51

? Direct marketing Přímý marketing, propagace produktu a uskutečnění prodeje pomocí přímých médií. Uveďte vlastní příklady. 52

? Goodwill 53

? Goodwill Nehmotné aktivum, soubor faktorů, které se vyvíjejí v podnikání např. loajalita zákazníků, reputace, zvláštní zkušenosti. 54

? Synergie 55

Synergie Komplementární aktivity dvou nebo více stran, které mohou vést k silné společné schopnosti, podaří-li se zorganizovat vzájemně prospěšnou spolupráci. 56

? Kalendářní časový fond je počet dnů v roce počet kalendářních dnů bez sobot a nedělí počet pracovních dní v roce 57

? Využitelný časový fond je totéž, co nominální časový fond kalendářní časový fond bez sobot, nedělí a svátků nominální časový fond bez prostojů 58

? Koeficient integrálního využití měří využití výkonu využití kapacity využití času 59

? Výkon výrobního zařízení udává maximální počet výrobků vyrobených za jednotku času průměrný počet výrobků vyrobených za jednotku času dobu, za kterou se průměrně vyrobí 1 výrobek 60

? Využití časového fondu nazýváme extenzivním využitím intenzivním využitím integrálním využitím celkovým využitím 61

Co je to? Kapacita – schopnost určitého zařízení (stroje, dílny) za optimálních podmínek vyrobit určité množství výrobků za určitou dobu. (V nejjednodušším vyjádření je to součin výkonu zařízení a doby činnosti) Výkon výrobního zařízení – maximální množství výrobků vyrobených za jednotku času Norma pracnosti výrobku – čas potřebný k výrobě jednoho výrobku

? Časový fond využitelný k práci je 1 000 hodin, norma pracnosti 0,05 nh, celkové využití kapacity 0,81 při intenzivním využití 0,9. Zjistěte: skutečný počet vyrobených výrobků (QS) skutečně odpracovaný čas (TS) kolik výrobků bude skutečně vyrobeno za 1 hodinu (VS) 63

Kalendářní časový fond (365 dní * 24 hod) Nominální časový fond ((kalendářní časový fond ve dnech – nepracovní dny) * počet směn * délka směny v hod) Nepracovní dny (soboty, neděle, svátky) Využitelný časový fond Plánované prostoje

? Jestliže známe využitelný časový fond a normu pracnosti, můžeme zjistit výrobní kapacitu QP QP = TP / t = 1000 / 0,05 = 20 000 ks QP – výrobní kapacita v naturálních jednotkách, TP – využitelný ČF v hodinách, tk – kapacitní norma pracnosti, 65

? Tato kapacita je využita na 81 % a skutečný počet vyrobených výrobků je tedy QS = 20 000  0,81 = 16 200 ks kc - využití výrobní kapacity QS - skutečný objem výroby QP - výrobní kapacita 66

Známe-li vztah mezi koeficienty celkového, časového a výkonového využití kapacity kc = ke  ki, pak ke = kc / ki = 0,81 / 0,9 = 0,9 jestliže byl celkový využitelný čas využit na 90 %, pak z celkových 1 000 hodin bylo skutečně odpracováno 900 hodin. VS – skutečný výkon daného zařízení, TS – skutečná doba provozu daného zařízení ke – koeficient časového (extenzivního) využití, ki – koeficient výkonového (intenzivního) využití 67

? Jestliže je norma pracnosti 0,05 nh, pak za hodinu mělo být vyrobeno maximálně 1 / 0,05 = 20 ks / h. Tento výkon byl využit z 90 % a tedy za hodinu se skutečně vyrobilo 18 ks. 68

Děkuji za pozornost!