Aneb „Shit in, shit out“ (J. Herzmann: Konference ČMS 2008) „Opakování - matka moudrosti“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Marketingový výzkum.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Zpracování ročníkových prací – letní semestr ROPR4 a KROP4 Ing. Martina Juříková, Ph.D.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obsah statistiky Jana Zvárová
Analýza dat.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
P5 MARKETINGOVÝ INF. SYSTEM A VÝZKUM TRHU MIS - je cesta, jak se firma dovídá o vlivech působící na její okolí, o měnících se požadavcích zákazníků, nových.
Výzkum bývá intenzivnější než průzkum.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Aneb „Shit in, shit out“ (J. Herzmann: Konference ČMS 2008) „Opakování - matka moudrosti“
Biostatistika 10. přednáška
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
Marketingový výzkum Vítězslav Malý TF smad 2007/08.
Zpracování ročníkových prací
Spotřebitelský výzkum
Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. PhD.
Základy pedagogické metodologie
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_11.
LETNÍ semestr a MAVY2 Úvod, požadavky 1. přednáška.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_12.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Biostatistika 7. přednáška
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
P LÁN ( PROJEKT ) MARKETINGOVÉHO PRŮZKUMU = seminární práce do MAVY1 Odevzdání SP v termíny zápočtu před zkouškou, tj do 11:30 h nebo 8.
Zpracování ročníkových prací – letní semestr ROPR4 a KROP4 Ing. Martina Juříková, Ph.D.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Název ročníkové práce Vaše Jméno Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. Jméno Příjmení, PhD., CSc.
Praktikum elementární analýzy dat Třídění 2. a 3. stupně UK FHS Řízení a supervize (LS 2012) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
B.
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
....aneb začneme na zelené louce…
Základy pedagogické metodologie
Co už znáte? Typologii dnes užívaných výzkumů Náležitosti Research Brief Rozdíly mezi kvalitativními a kvantitativními metodami Výhody a nevýhody těchto.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Ing. Jitka Nesnídalová, Ph.D. SVŠES, s.r.o. Praha
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Předmět Marketing BP522 Kontaktní údaje: Ing. Šárka Dvořáková, Ph.D. Středa.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
MARKETING Přednáška P
Metodologie pro ISK 2 Úvod do práce s daty
Metodologie pro ISK 2 Kontrola dat Popis kategorizovaných dat
Analýza kardinálních proměnných
MARKETING Přednáška P
Základy statistiky.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Aneb „Shit in, shit out“ (J. Herzmann: Konference ČMS 2008) „Opakování - matka moudrosti“

Co už znáte? Typologii dnes užívaných výzkumů Náležitosti Research Brief Rozdíly mezi kvalitativními a kvantitativními metodami Výhody a nevýhody těchto metod – umíte vybrat vhodnou variantu, kombinaci (DEBRIEF) Znáte zásady pro formulaci otázek, konstrukci dotazníků, scénářů A CO S TÍM?

Ing. Martina Juříková, Ph.D. Tel Konzultaci je dobré dohodnout em předem. LETNÍ semestr (MAVY2) tj. aplikace

Obsah LS DNES: Zhodnocení Briefu/Debriefu/nástrojů ze SP Vyvození rad, zásad, doporučení pro realizaci Vyhodnocení kvantitativních šetření – deskriptivní analýza PŘÍŠTĚ: Využití metod výzkumu při vývoji i u zavedeného produktu, komunikace apod. Výzkum obalu, image, značky, ceny Propagační a mediální výzkum v ČR 8. března: Workshop: Datamining

Literatura ke studiu Poznatky z konzultací Kozel, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. Grada 2010 Foret, M. Marketingový výzkum, Grada 2003 Vysekalová J. a kol. Chování zákazníka. Grada 2011 Zbořil, K.: Marketingový výzkum - metodologie a aplikace, VŠE 1998 Dále doporučuji: Hague, P: Průzkum trhu. Computer Press, Brno 2003 Bártová, H., Koudelka: Kapitoly k chování spotřebitele a výzkumu trhu, VŠE

Požadavky závěrečný test (teoreticko-aplikační)

Příklady dobré praxe Cíl (co chci zjistit, analyzovat, měřit): Musí to být zjistitelné, analyzovatelné, měřitelné, ani obecný („zjistit stav interní komunikace“) ani příliš podrobný („cílem je analyzovat, jak vnímají reklamní působení na děti …… a zjistit, jaká je kupní síla…., a to jak v otázce finančních prostředků, tak i vlivu na nákupní chování...“ Účel – k čemu budou výsledky Nastavení měření spokojenosti zákazníků pro komunikační stratégy x pro manažery kvality x pro personalisty Objekt – u koho budete měřit, analyzovat, zjišťovat a jak jej vyberete??? (náhodný, nahodilý výběr, „snow ball“ technika, samovýběr atd.)

Debrief – tj. polemika s jasným závěrem, nastavení hypotéz u kvantitativních šetření, výzkumných otázek u kvalitativních Scénář – zásady Dotazník: Líbí se vám sexismus v reklamě? Jaké komunikační nástroje preferujete? Víte co je product placement? Konstrukce: motivační úvod, zahřívací, hlavní, identifikační otázky Zvážit: techniku sběru, délku, grafiku, odbornost jazyka v dotazníku atd.

Podrobnější SAMOSTUDIUM ANALÝZA A INTERPRETACE DAT

KVALITATIVNÍCH ŠETŘENÍ KVANTITATIVNÍCH ŠETŘENÍ Kap. 8 a 11 v knize Hendl J Kvalitativní výzkum. Portál. ISBN příště Zpracování údajů  Třídění dotazníků  Kódování dat  Sestavení tabulek a grafů Analýza  Deskriptivní  Induktivní Interpretace  Ústní x písemná  Pro koho? ANALÝZA

dotazníků Vyhodnocování kvantitativních šetření

Postup vyhodnocování Vytřiďte dotazníky Očíslujte dotazníky Zakódujte odpovědi Vytvořte záhlaví tabulky Pro jednotlivé otázky/odpovědi pořadíOt č. 1Ot. Č. 2Ot. Č. 3Atd.

1.3. Kódování Každá otázka má své číslo Každá odpověď má svou číselnou hodnotu Rozlišovat neví/neodpověděl/nic z uvedeného

1.3. Kódování otázek s více odpověďmi A. dichotomizace proměnných: ano/ne B. problém 1, problém 2, problém 3 Které z následujících finančních produktů Vy osobně využíváte? - 1. spořící účet - 2. běžný účet - 3. stavební spoření - 4. životní pojištění

1.3. A co otevřené otázky? Minimalizovat počet otevřených otázek Maximálně konkretizovat / specifikovat otevřenou otázku Dostatek prostoru pro tazatele Přesný přepis x kategorizace tazatele?

1.2. a 1.3. Kategorizace otevřených otázek Přečíst prvních cca 30 odpovědí Vytvořit kategorie a ty očíslovat Seřadit odpovědi dle abecedy Přiřazovat kódy k odpovědím

2. Analýza údajů Znaky : Kvalitativní (nominální) – slovní vyjádření, nelze seřadit (pohlaví, barvy, kraje, média …..) Dichotomické (vzájemně si odporují, ano x ne, muž x žena) Polytomické – mají více variant Kvantitativní – jsou vyjádřeny číslem nebo určitou úrovní Ordinální – vyjadřují úroveň, kterou lze seřadit (vzdělání) + škály např. spokojenosti (1= velmi spokojen …… 5 = velmi nespokojen) Kardinální –číselné – věk mzda, IQ

2. Analýza údajů analýza jednotlivých otázek četnosti absolutní a relativní u kvantitativních znaků zjišťujeme: variabilitu - vyjádřenou mírou variace (variační rozpětí, směrodatná odchylka) úroveň znaku - střední hodnoty (průměry, medián, modus) – box plot zkoumání závislostí mezi kvantitativními, popř. kvalitativními znaky: regresní a korelační analýzy, faktorové analýzy, shlukové analýzy multidimensionální škálování testy hypotéz

2 druhy statistických procedur: Deskriptivní statistika Statistická indukce

Interpretace výsledků by měla: dodržovat objektivitu zobecňovat výsledky výzkumu jen velmi opatrně věnovat pozornost i zdánlivě méně významným souvislostem rozlišovat mezi míněním a fakty hledat příčiny a nezaměňovat je s následky specifikovat, pro jaké období a za jakých podmínek závěry výzkumu platí. Závěry - zobecnění analytických a interpretačních výsledků, stručné a jasné konstatování zjištěných skutečností. Bývají často převáděny na doporučení nejvhodnějšího řešení zkoumaného problému.

Úkol v Excellu Zjistěte, jak v průměru vnímají respondenti důležitost a spokojenost s příležitostí postupu a s finanční odměnou za práci přesčas. Tyto hodnoty zaneste do tabulky a zpracujte do patřičného grafu.

1. Přednáška LS....aneb začneme na zelené louce… Výzkum trhu

Vychází z DEFINOVÁNÍ trhu Spočívá v DESKRIPCIrysů dosavadního a současného trhu Následuje PROGNÓZOVÁNÍ budoucího vývoje

DEFINOVÁNÍ TRHU Úkolem je → vymezení trhu z několika hledisek Pojmy (tržní potenciál x tržní kapacita x tržní podíl) Segmentační výzkum Cíl: zjistit odlišný faktor chování, citlivost na mktový mix Fáze Hlediska segmentace B2C x B2B trhů

Předpokládanýsegment Cílovýsegment ?  Pozor na chybné předpoklady!

1. Krok – vytvoření segmentů pomocí faktorové analýzy 2. Krok – vytvoření clustrů hodnot 3. Krok – Zobrazení postojového profilu segmentu 4. Krok – charakterizace nejvýraznější vnitřní dimenze uvnitř jednotlivých segmentů Segmentace provedená psyma Praha 2001

DESKRIPCE TRHU Analýzy: Prostředí: STEP, SLEPT apod., SWOT, kauzální SWOT, matice Portfólia: BCG a GE Konkurence: Porterova analýza 5ti sil Aj.

PROGNÓZOVÁNÍ VÝVOJE Účel Východiska prognóz Volba metody, přístupu k prognózování 1. Kvalitativní metody Expertní odhady Delfská metoda Metoda historické analogie 2. Extrapolace časových řad 3. Kauzální modely ! Každá prognóza musí být periodicky přezkoumána!!!

Nové přístupy k analýze trhu Etnografie Consumer insights Jak se dělá etnografie Geomarketing Geodata Využití geomarketingu

Skupinové diskuse, miniskupiny Individuální hloubkové rozhovory -„diády“ Expertní rozhovory Asistované nákupy Domácí návštěvy, etnografické rozhovory Den s ….. Metody consumer insights

Jak se dělá etnografie Nejčastěji používané metody „TICHÝ SPOLEČNÍK“ „NEZÚČASTNĚNÝ POZOROVATEL“ „ZÚČASTNĚNÝ POZOROVATEL“ „TAJNÝ AGENT“ Kombinace výzkumných metod: IDIs, FGDs, deníčky, workshopy, sekundární analýza: domácí archiv, rodinné video, účtenky, apod. Video Audio Fotodokumentace Poznámky ZDROJ: Synovate