MINERÁLY 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Plasty a syntetická vlákna
Advertisements

MINERÁLY A HORNINY ÚVOD.
Krystalové soustavy krystaly můžeme třídit podle středu souměrnosti, os souměrnosti a rovin souměrnosti do 7 krystalových soustav.
Elektrolýza Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vodík Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Horniny versus nerosty
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
DÝCHACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
RISK Minerály.
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Halogeny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
PŘÍRODOPIS - 9. ročník VNITŘNÍ STAVBA KRYSTALŮ.
Krystaly Jaroslav Beran.
ENERGIE 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kyslík Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PRVKY ALKALICKÝCH ZEMIN
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ
ORGANISMY JEDNOBUNĚČNÉ
PŘÍRODOPIS - 9. ročník NEROSTY A HORNINY
Mineralogie Nerost = anorganická homogenní přírodnina, složení můžeme vyjádřit vzorcem nebo značkou křemen SiO2 síra S Hornina = anorganická heterogenní.
TŘÍDĚNÍ PŘÍRODNIN 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
UHLIČITANY SÍRANY FOSFOREČNANY
Krystalová struktura minerálů
MINERALOGIE 2 * Krystal a jeho podoby * Krystalová mřížka
VÝROBA SKLA, PAPÍRU, PLASTU
Stensenův zákon - zákon o stálosti úhlů hran.
POLÁRNÍ PÁS 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
MAGNETICKÁ SÍLA A GRAVITAČNÍ SÍLA
TRÁVICÍ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Př_126_Mineralogie_Mineralogie Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Nerosty Filip Bordovský.
Krystalové mřížky.
Tvary nerostů Krystaly (dostatek místa) Drůzy (málo místa)
Vnější tvar krystalů - lze popsat pomocí os a rovin souměrnosti
Práce geologa v terénu.
NERVOVÁ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
nejdůležitější minerály
Mineralogie věda o nerostech
KRYSTALOVÉ SOUSTAVY Mgr. Helena Tlapáková
PRVKY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
OBĚHOVÁ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Periodická soustava chemických prvků, Periodický zákon
DÝCHACÍ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Krystalové soustavy Vladislava Zubrová.
Nerosty a horniny Mgr. Helena Tlapáková
Atom Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Př_136_Geologie_Petrologie
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Škola:. Základní škola Kladruby
H L Í S T I C E 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
S V A L Y 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Principy krystalografie
Krystalové soustavy Autor: Mgr. Marian Solčanský
Př_126_Mineralogie_Mineralogie Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (obecný úvod) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Horniny versus nerosty
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
Horniny versus nerosty
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Krystalové soustavy krystaly můžeme třídit podle středu souměrnosti, os souměrnosti a rovin souměrnosti do 7 krystalových soustav.
Mineralogie.
část pevná, část polotekutá
MINERALOGIE.
Nerosty.
FOTOSOUTĚŽ - HOUBY PŘED OBJEKTIVEM
Transkript prezentace:

MINERÁLY 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

MINERÁL = NEROST = pevná, neústrojná (anorganická) a stejnorodá látka z chemického hlediska (jeden) prvek nebo sloučenina → tzn. složení můžeme vyjádřit chemickou značkou nebo vzorcem mineralogie = věda zabývající se výzkumem minerálů Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

VZNIK MINERÁLŮ přirozenými přírodními pochody krystalizace z: taveniny (magmatu) roztoků (např. NaCl) par Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

VZNIK MINERÁLŮ přeměna = metamorfóza jílové minerály → slídy chemické zvětrávání měď → malachit činnost organismů schránky měkkýšů Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

VÝSKYT v přírodě jako součást hornin (např. křemen v žule) samostatně → v puklinách nebo v dutinách zemské kůry Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

žíly = protáhlé pukliny vyplněné krystalovanými minerály rudné žíly = nacházejí se v nich minerály obsahující kov rudy = nerostné suroviny s obsahem kovů ložiska = tvoří nahromaděné nerostné suroviny v zemské kůře Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

KRYSTAL krystal rubínu v biotitu naleziště na Madagaskaru 2 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

KRYSTAL geometrické těleso omezeno plochami, hranami a vrcholy pevná vnitřní stavba základní stavební části = atomy, ionty, molekuly tvoří uvnitř krystalu krystalovou mřížku Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Krystalová mřížka NaCl 3 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

KRYSTALY v přírodě se vyskytují v podobě shluků = agregátů – např. drúza Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

SOUMĚRNOST KRYSTALŮ střed souměrnosti = bod ležící uprostřed krystalu rovina souměrnosti = dělí krystal na dvě zrcadlově stejné poloviny osa souměrnosti = přímka procházející středem krystalu Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

SOUMĚRNOST KRYSTALŮ osní kříž tři pomyslné přímky procházející středem krystalu každá z nich určuje jeden směr v prostoru předozadní pravolevý vertikální Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Trojklonná soustava nejméně souměrné krystaly osní kříž tvořen 3 různě dlouhými osami mezi osami jsou různé úhly např.: modrá skalice, kaolinit Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Trojklonná soustava 4 5 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jednoklonná soustava osní kříž tvořen 3 různě dlouhými osami osy a, b a b, c svírají pravý úhel např.: amfibol, biotit Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jednoklonná soustava 6 7 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Kosočtverečná soustava osní kříž tvořen 3 různě dlouhými osami mezi všemi osami jsou pravé úhly např.: aragonit, olivín, síra Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Kosočtverečná soustava 8 9 10 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Čtverečná soustava osní kříž tvoří 3 osy – a1 , a2 , c osa a1 a a2 jsou stejně dlouhé mezi všemi osami jsou pravé úhly např.: chalkopyrit, rutil Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Čtverečná soustava 11 12 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Šesterečná soustava osní kříž tvoří 4 osy –a1 , a2 , a3 , c osy a1 , a2 , a3 stejně dlouhé, leží v horizontální rovině, svírají úhel 60 º a s osou c svírají pravý úhel např.: grafit, křemen, kalcit Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Šesterečná soustava 13 14 15 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Klencová soustava osní kříž tvoří 4 osy –a1 , a2 , a3 , c osy a1 , a2 , a3 stejně dlouhé, leží v horizontální rovině, svírají úhel 120 º a s osou c svírají pravý úhel např.: korund (safír, rubín, smirek) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Klencová soustava 16 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Krychlová soustava nejvíce souměrné krystaly osní kříž tvoří 3 osy –a1 , a2 , a3 osy a1 , a2 , a3 stejně dlouhé a svírají mezi sebou pravé úhly např.: diamant, halit (sůl kamenná), zlato Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Krychlová soustava 17 18 19 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Použité obrázky: obr. č. 1 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Diamant_tropfen.jpg GNU Free Documentation License, Version 1.2 obr. č. 2 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rubin,_biotyt,_Ihosy,_Madagaskar.JPG obr. č. 3 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ionlattice-fcc.svg GNU Free Documentation License, Version 1.2) obr. č. 4 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cupri_sulfas_pentahydricus_-001-.jpg Volně šiřitelné Obr.č. 5 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zinkenite-Kaolinite-224940.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license Obr.č. 6 - vlastní archiv autorky Obr.č. 7 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fergusonit.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Germany license obr. č. 8 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1aragonit,_Hiszpania.jpg obr. č. 9 – vlastní archiv autorky obr. č. 10 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Forsterite-49932.jpg Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Použité obrázky: obr. č. 11 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chalkopyrit_1.jpg Volně šiřitelné obr. č. 12 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rutile-20702.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license obr. č. 13 – vlastní archiv autorky obr. č. 14 – vlastní archiv autorky obr. č. 15 – vlastní archiv autorky obr. č. 16 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Korund_synthetisch_-_Schmelzbirnen.jpg GNU Free Documentation License, Version 1.2 obr. č. 17 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Diamant_la_luz_de_dia.jpg obr. č. 18 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mineraly.sk_-_halit.jpg obr. č. 19 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zlato_2.jpg Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Použitá literatura: ŠVECOVÁ, MILADA. MATĚJKA, DOBROSLAV. Přírodopis 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání Plzeň: Nakladatelství FRAUS, 2007. ISBN 9788072385874. Str. 12 – 15. ZAPLETAL, JAN. JANOŠKA, MARTIN. BIČÍKOVÁ, LUDMILA. TOMANČÁKOVÁ, MARIE. Přírodopis 9. Olomouc: nakladatelství PRODOS, 2005. ISBN 8072300695. Str. 9 – 10. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.