MINERÁLY 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
MINERÁL = NEROST = pevná, neústrojná (anorganická) a stejnorodá látka z chemického hlediska (jeden) prvek nebo sloučenina → tzn. složení můžeme vyjádřit chemickou značkou nebo vzorcem mineralogie = věda zabývající se výzkumem minerálů Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
VZNIK MINERÁLŮ přirozenými přírodními pochody krystalizace z: taveniny (magmatu) roztoků (např. NaCl) par Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
VZNIK MINERÁLŮ přeměna = metamorfóza jílové minerály → slídy chemické zvětrávání měď → malachit činnost organismů schránky měkkýšů Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
VÝSKYT v přírodě jako součást hornin (např. křemen v žule) samostatně → v puklinách nebo v dutinách zemské kůry Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
žíly = protáhlé pukliny vyplněné krystalovanými minerály rudné žíly = nacházejí se v nich minerály obsahující kov rudy = nerostné suroviny s obsahem kovů ložiska = tvoří nahromaděné nerostné suroviny v zemské kůře Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
KRYSTAL krystal rubínu v biotitu naleziště na Madagaskaru 2 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
KRYSTAL geometrické těleso omezeno plochami, hranami a vrcholy pevná vnitřní stavba základní stavební části = atomy, ionty, molekuly tvoří uvnitř krystalu krystalovou mřížku Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Krystalová mřížka NaCl 3 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
KRYSTALY v přírodě se vyskytují v podobě shluků = agregátů – např. drúza Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
SOUMĚRNOST KRYSTALŮ střed souměrnosti = bod ležící uprostřed krystalu rovina souměrnosti = dělí krystal na dvě zrcadlově stejné poloviny osa souměrnosti = přímka procházející středem krystalu Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
SOUMĚRNOST KRYSTALŮ osní kříž tři pomyslné přímky procházející středem krystalu každá z nich určuje jeden směr v prostoru předozadní pravolevý vertikální Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Trojklonná soustava nejméně souměrné krystaly osní kříž tvořen 3 různě dlouhými osami mezi osami jsou různé úhly např.: modrá skalice, kaolinit Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Trojklonná soustava 4 5 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Jednoklonná soustava osní kříž tvořen 3 různě dlouhými osami osy a, b a b, c svírají pravý úhel např.: amfibol, biotit Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Jednoklonná soustava 6 7 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Kosočtverečná soustava osní kříž tvořen 3 různě dlouhými osami mezi všemi osami jsou pravé úhly např.: aragonit, olivín, síra Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Kosočtverečná soustava 8 9 10 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Čtverečná soustava osní kříž tvoří 3 osy – a1 , a2 , c osa a1 a a2 jsou stejně dlouhé mezi všemi osami jsou pravé úhly např.: chalkopyrit, rutil Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Čtverečná soustava 11 12 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Šesterečná soustava osní kříž tvoří 4 osy –a1 , a2 , a3 , c osy a1 , a2 , a3 stejně dlouhé, leží v horizontální rovině, svírají úhel 60 º a s osou c svírají pravý úhel např.: grafit, křemen, kalcit Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Šesterečná soustava 13 14 15 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Klencová soustava osní kříž tvoří 4 osy –a1 , a2 , a3 , c osy a1 , a2 , a3 stejně dlouhé, leží v horizontální rovině, svírají úhel 120 º a s osou c svírají pravý úhel např.: korund (safír, rubín, smirek) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Klencová soustava 16 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Krychlová soustava nejvíce souměrné krystaly osní kříž tvoří 3 osy –a1 , a2 , a3 osy a1 , a2 , a3 stejně dlouhé a svírají mezi sebou pravé úhly např.: diamant, halit (sůl kamenná), zlato Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Krychlová soustava 17 18 19 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použité obrázky: obr. č. 1 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Diamant_tropfen.jpg GNU Free Documentation License, Version 1.2 obr. č. 2 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rubin,_biotyt,_Ihosy,_Madagaskar.JPG obr. č. 3 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ionlattice-fcc.svg GNU Free Documentation License, Version 1.2) obr. č. 4 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cupri_sulfas_pentahydricus_-001-.jpg Volně šiřitelné Obr.č. 5 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zinkenite-Kaolinite-224940.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license Obr.č. 6 - vlastní archiv autorky Obr.č. 7 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fergusonit.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Germany license obr. č. 8 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1aragonit,_Hiszpania.jpg obr. č. 9 – vlastní archiv autorky obr. č. 10 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Forsterite-49932.jpg Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použité obrázky: obr. č. 11 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chalkopyrit_1.jpg Volně šiřitelné obr. č. 12 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rutile-20702.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license obr. č. 13 – vlastní archiv autorky obr. č. 14 – vlastní archiv autorky obr. č. 15 – vlastní archiv autorky obr. č. 16 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Korund_synthetisch_-_Schmelzbirnen.jpg GNU Free Documentation License, Version 1.2 obr. č. 17 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Diamant_la_luz_de_dia.jpg obr. č. 18 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mineraly.sk_-_halit.jpg obr. č. 19 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zlato_2.jpg Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použitá literatura: ŠVECOVÁ, MILADA. MATĚJKA, DOBROSLAV. Přírodopis 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání Plzeň: Nakladatelství FRAUS, 2007. ISBN 9788072385874. Str. 12 – 15. ZAPLETAL, JAN. JANOŠKA, MARTIN. BIČÍKOVÁ, LUDMILA. TOMANČÁKOVÁ, MARIE. Přírodopis 9. Olomouc: nakladatelství PRODOS, 2005. ISBN 8072300695. Str. 9 – 10. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.