Systémové pojetí hospodářské organizace 1 ECM – Řízení podnikového obsahu (Zdroj: Gála, Pour, Toman: Podniková informatika. Praha: Grada 2006) řízení podnikového obsahu – ECM - Enterprise Content Management – základní charakteristiky, řízení a podpora spolupráce, správa dokumentů, správa dalších typů dat, správa obsahu - Content Management System (CMS), řízení pracovních postupů a procesů (workflow), řízení znalostí
Systémové pojetí hospodářské organizace 2 ECM – Řízení podnikového obsahu v podnikových procesech zpracovávány a uchovávány i značné objemy nestrukturovaných dat, textové dokumenty (smlouvy, nabídky, ale i výstupní sestavy, ové zprávy,...), grafická data (obrázky, fotografie, výstupy CAD systémů apod.), multimediální data (video, zvuk, animace), až 80% dat v organizaci je tohoto typu, ECM - Enterprise Content Management - technologie pro vytváření / sběr, správu / zabezpečení, ukládání / uchovávání / likvidaci, publikování / distribuci, prohledávání, personalizaci a prezentaci / prohlížení / tisk veškerého digitálního obsahu, „obsah“ v kontextu ECM - souhrnný termín pro všechny typy elektronických dat - strukturovaných i nestrukturovaných, koncept ECM - založen na množině nástrojů pro podporu správy dokumentů a obsahu, řízení pracovních postupů a procesů a řízení a podporu spolupráce.
Systémové pojetí hospodářské organizace 3 Koncept ECM
Systémové pojetí hospodářské organizace 4 Řízení a podpora spolupráce cílem je podpora spolupráce („collaboration“) a kooperace („cooperation“) osob spojených v pracovním týmu, spolupráce a kooperace se liší tím, jakým způsobem je úloha rozdělena: kooperace - úloha rozdělena hierarchicky do nezávislých podúloh, spolupráce - úlohy rozděleny do spleti různých vrstev, koordinace - řízení závislostí mezi aktivitami a podpora závislosti jednotlivých účastníků, komunikace - proces, ve kterém jsou vyměňovány informace mezi osobami, a to prostřednictvím společného systému symbolů, znaků nebo chování, groupware je aplikační programové vybavení, které integruje práci několika spolupracujících nebo kooperujících osob
Systémové pojetí hospodářské organizace 5 Zpracování dokumentu
Systémové pojetí hospodářské organizace 6 Správa dokumentů – funkcionalita podpora customizace: přizpůsobení dokumentačního prostředí dle požadavků uživatele (vytváření vlastních záložek,.. ), zajištění konkurenčního přístupu: přístup více uživatelů k témuž dokumentu, zpravidla na úrovni modifikace dokumentu v jednom časovém okamžiku, zajištění přístupu k dokumentům dle rolí: zabezpečení dat v dokumentech proti neoprávněným změnám, smazání, řízení přístupu k dokumentům v závislosti na definovaném klasifikačním stupni, podpora technologií digitálního podpisu a důvěrnosti dat, podpora integrace s dalšími aplikacemi: ERP, BI, CRM,.. pořízení elektronického dokumentu
Systémové pojetí hospodářské organizace 7 Správa obsahu - Content Management System, (CMS) nadstavba správy dokumentů, založena na : rozvoji internetu, především WWW, umožňuje jednoduše zpřístupňovat (publikovat) informace z různých databází, dokumentů přímo autory, bez znalosti technologií internetu, redakční systémy, publikační systémy, Web Content Management (WCM), zdokonalování prostředků uložení dat - umožňují propojovat a společně ukládat data různých formátů (v MS Word obsahující snímky prezentace nebo obrázky,..), dynamickém kompletování dat do požadovaných nových datových struktur – virtuálních dokumentů nebo složených dokumentů (např. ze sady již uložených dat vznikne nová nabídka na spolupráci), možnosti organizovat, shromažďovat a publikovat obsahové objekty jako jednu strukturu bez kopírování a přesouvání původních objektů.
Systémové pojetí hospodářské organizace 8 CMS
Systémové pojetí hospodářské organizace 9 Řízení pracovních postupů a procesů (workflow) workflow - automatizace celého nebo části podnikového procesu: dokumenty, informace nebo úkoly - předávány od jednoho účastníka procesu ke druhému podle sady procedurálních pravidel, softwarové aplikace – pro automatizaci workflow - „systémy řízení workfow“, resp. „systémy workflow“ systém řízení workflow definuje, vytváří a řídí průběh procesu - je schopen: interpretovat definici procesu, komunikovat s účastníky workflow, v případě potřeby spustit i další aplikace.
Systémové pojetí hospodářské organizace 10 Řízení znalostí - Knowledge Management (KM) systémy KM: existují samostatně, silné integrační vazby na ECM, jsou přímo součástí ECM, pracují: s konkrétní znalostí - v dokumentech organizace, nevyslovenou (tacit) znalostí - „v hlavách“ zaměstnanců, v rámci KM - definovány následující skupiny osob: znalostní zprostředkovatel („knowledge broker“) - zodpovědný za definování celkového rozsahu podnikové znalosti, zodpovědný za stanovení strategií objevení, za plánování vhodných cest přenosu znalostí mezi dodavateli znalostí a jejich uživateli, dodavatel znalosti („knowledge supplier“) – zodpovědný : za tvorbu obsahu a transformaci osobních znalostí uživatelů do podnikové znalosti, za řízení obsahu, řídící strukturu, tvorbu, údržbu, testování a doručení znalosti uživateli, uživatel znalostí („knowledge consumer“) - získává a užívá znalosti a poskytuje zpětnou vazbu, která vede ke zdokonalení nebo úpravě znalostí.