Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Tvarosloví na 2.st. ZŠ, Číslovky Anotace: Prezentace slouží k seznámení s číslovkami, jejich druhy, procvičuje určování druhů číslovek Autor: Mgr. Jana Vojtěchová Datum vytvoření DUM: Jazyk: čeština Ročník: VI., VII. Předmět: Český jazyk a literatura Očekávaný výstup: Žáci dokáží vyhledávat v textu číslovky a určovat jejich druh Klíčová slova: číslovky, druhy číslovek Druh učebního materiálu: PPT prezentace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Vojtěchová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Vojtěchová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Číslovky Tvarosloví 8
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Vojtěchová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Číslovky U číslovek určujeme mluvnické významy (pokud se skloňují) pád, číslo, jmenný rod (životnost) a dále vzor a druh.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Vojtěchová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Číslovky dělíme na: Určité (tři, třetí, troje..) Neurčité (několik, několikátý…) … podle toho, zda vyjadřují nebo nevyjadřují určitý, přesný počet, určité, přesné pořadí apod.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Vojtěchová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Podle významu dělíme číslovky na: Základní - vyjadřují počet (pět, několik) - odpovídají na otázku Kolik? - při psaní číslicemi je píšeme bez tečky (5 žáků) Řadové - označují místo v číselné řadě(pátý, několikátý) - odpovídají na otázku Kolikátý? - při psaní číslicemi za nimi píšeme tečku (5. žák)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Vojtěchová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Podle významu dělíme číslovky na: Druhové - označují počet druhů (dvojí, paterý, několikerý) - odpovídají na otázku Kolikerý? Násobné - vyjadřují, kolikrát se nějaká věc vyskytuje, kolikrát se něco opakovalo, znásobilo (5x, pětinásobný, několikrát, několikanásobný)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Vojtěchová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Při počítání skutečností označených podst. jmény pomnožnými a hromadnými se nepoužívají číslovky základní, ale číslovky ve tvaru dvoje, patery (nůžky, rostlinstva).
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Vojtěchová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Skloňování číslovek: Základní J eden jako ten (skloňování zájmenné) Dva, oba – mají duálové tvary 2. a 6. pád - dvou, obou 3. a 7. pád – dvěma, oběma Tři, čtyři podle vzoru kost a následujícími výjimkami: 7. pád – třemi 2. pád - čtyř Sto (město), tisíc (stroj), milion (hrad), miliarda (žena) Pět až devětadevadesát- mají jen dva tvary: pět, pěti
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Vojtěchová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Skloňování číslovek: Řadové Skloňují se jako přídavná jména podle vzoru jarní (první) nebo mladý (osmý) Druhové Skloňují se jako přídavná jména podle vzoru jarní (dvojí) nebo mladý (paterý) Násobné Zakončené na – krát se neskloňují (pětkrát) Zakončenéna – násobný se skloňují podle mladý (pětinásobný)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Vojtěchová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Pád počítaného předmětu Může se řídit poslední číslovkou : dvacet dva žáci Nemusí se řídit poslední číslovkou : dvacet dva žáků
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Vojtěchová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Ve větě: Jsou číslovky nejčastěji přívlastkem (dvě koruny, druhé vítězství, dvoje noviny, dvojnásobný počet), doplňkem (skončil druhý) nebo příslovečným určením (večeřel dvakrát), mohou být i podmětem (oba se zranili) a přísudkem (tři plus tři je šest)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Vojtěchová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Určete druh číslovek Karel IV. byl král český a císař římský. V hodině telesné výchovy jsme se řadili po dvou. Je mi patnáct. Eva si koupila doje šaty. Jedna plus tři jsou čtyři. Nebudu ti včechno opakovat desetkrát. Pan Vydra vyhrál milion. Šli jsme po jednom za sebou. Kubík snědl už třetinu svého narozeninového dortu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Vojtěchová. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Zdroje: Štěpán Blažek, Přehled učiva českého jazyka, nakladatelství Nová škola, Brno, 2002, ISBN