Dějepis 1. ročník, studijní obory SOU Mgr. Lenka Brychová „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“
Přínos starověkých orientálních kultur Rozsah: 3 vyučovací hodiny
Přípravná část Při výuce předcházející hodině věnované orientálním despociím učitel zadá žákům úkoly, které budou plnit v následujících třech hodinách. Vytvoření skupin 4 skupiny: 4-6 členů Při jejich vytváření určen „kapitán“ – jednotliví kapitáni si postupně vybírají své „hráče“ Kapitáni si vylosují zemi, kterou bude jejich skupina zpracovávat. Kapitáni si vylosují zemi, kterou bude jejich skupina zpracovávat.
Úkoly pomůcky: arch balicího papíru, fixy, papíry, pastelky, nůžky, lepidlo, popř. knihy věnované tematice arch balicího papíru, fixy, papíry, pastelky, nůžky, lepidlo, popř. knihy věnované tematice připravený studijní materiál (text, obrázky) připravený studijní materiál (text, obrázky)
Úkoly témata k samostatnému studiu: Egypt, Mezopotámie, Čína, Indie Egypt, Mezopotámie, Čína, Indie a) poloha a) poloha b) písmo a literatura b) písmo a literatura c) výtvarné umění c) výtvarné umění
Úkoly d) přírodní vědy (lékařství, chemie, d) přírodní vědy (lékařství, chemie, astronomie, geometrie …) astronomie, geometrie …) e) náboženství e) náboženství f) zajímavosti f) zajímavosti
Metody: skupinová práce práce s textem vyhledávání informací na internetu práce s odbornou literaturou – orientace v textu v textu koordinace práce sebehodnocení
Metody - pokračování hodnocení řízený rozhovor brainstorming
Literatura V. Zamarovský: Za sedmi divy světa P. Augusta, J. Hozák: Jak to bylo ve starověku Enigma 1 – Tajemství starověku J. Souček: Dějiny pravěku a starověku Z. Beneš: Dějiny starověku a prvního století raného novověku
Práce s literaturou S. a D. Perringovi: Starověké stavby včera a dnes Atlas světových dějin, 1. díl
Práce s literaturou Orientace v obsahu Orientace v textu Orientace v rejstříku Orientace na mapě
1.-2. vyučovací hodina Vytváření koláže ve skupinách Skupiny si vytvoří pracovní plochu: seskupení 2-3 lavic, rozestavění židlí seskupení 2-3 lavic, rozestavění židlí kolem kolem
1.-2. vyučovací hodina Rozvržení práce ve skupině Učitel prochází kolem pracovních skupin a konzultuje s nimi jejich pojetí, popř. pomáhá doladit podstatné, co by koláž představující příslušnou říši neměla postrádat Rozpracované a posléze i vytvořené projekty jsou uloženy v kabinetě
3. vyučovací hodina - prezentace Každá skupina si předem promyslí svou prezentaci, rozdělí role jednotlivým členům a v hodině vystoupí se svým projektem a představí: svou říši podíl jednotlivců při skupinové práci, organizaci činnosti
3. vyučovací hodina - prezentace Ostatní členové skupiny mohou klást otázky, na které se jim zástupce skupiny pokusí odpovědět (při neznalosti nebo neúplnosti odpovědi doplní vyučující) pokusí odpovědět (při neznalosti nebo neúplnosti odpovědi doplní vyučující)
Hodnocení Každá skupina přidělí po společné poradě ostatním body samostatně za projekt (plakát) a za prezentaci – vždy body: 5 – 3 – 1 (nejvyšší hodnota nejlepší skupině) Učitel zhodnotí všechny skupiny stejným počtem bodů s tím, že může jedno bodové ohodnocení použít dvakrát. Své hodnocení slovně komentuje.
Hodnocení Vítězná skupina je ohodnocena známkou výborně, nejhorší skupina známkou dobře. Ostatní skupiny známkou chvalitebně, popř. tou, k jejíž hodnotě se svými body víc blíží. Ostatní skupiny známkou chvalitebně, popř. tou, k jejíž hodnotě se svými body víc blíží.
Brainstorming Skupiny samy vyvozují, proč byla tato metoda použita – poznání spolužáků (začátek školního roku), spolupráce, nutnost kompromisu, nutnost spolehnout se na druhého, estetický vkus, samostudium, komunikace ve skupině, vůdčí typy, příprava mluveného slova, tréma a práce s ní, snaha zaujmout, reakce na otázky, hodnocení vlastní činnosti, hodnocení druhého, pohotovost, slovní zásoba poznání spolužáků (začátek školního roku), spolupráce, nutnost kompromisu, nutnost spolehnout se na druhého, estetický vkus, samostudium, komunikace ve skupině, vůdčí typy, příprava mluveného slova, tréma a práce s ní, snaha zaujmout, reakce na otázky, hodnocení vlastní činnosti, hodnocení druhého, pohotovost, slovní zásoba
Závěr Plakáty jsou vystaveny ve třídě (nalepeny na zeď nebo uchyceny kolíčky na šňůru). Plakáty jsou využity při procvičování a opakování učiva v dějepise. Plakáty jsou využity v českém jazyce a literatuře při starověké literatuře.
Postřehy Většina žáků se neorientovala v obsahu literatury, v pojmovém rejstříku. Některé skupiny vzaly přípravu na prezentaci velice svědomitě - měly přípravu prezentace zpracovanou v bodech na kartičkách, rozdělené role. Někteří byli velice zruční při vytváření plakátu, výsledek pak neuměli „prodat.“
Postřehy U všech skupin byla patrná tréma, připravení členové ji zvládli snadněji, dokázali reagovat na rozmanité reakce ze strany ostatních.