Ekonomické přežití nových médií Ekonomický a politický kontext fungování médií ve světě a v ČR Tomáš Prouza, Peníze.CZ
Téma rozdělení trhu zdroje příjmů internetových serverů reklamní příjmy budoucnost zkušenosti ředitel finančního serveru Peníze.CZ (červen 2000) místopředseda SVIT při UVDT
Velikost trhu uživatelů (10/2003) 16 připojení uživatele za měsíc 150 serverů a sekcí tisíce "soukromých médií" příjmoví lídři – 10 serverů střední skupina – 30 serverů
Typy e-médií online noviny (iDnes, iHNed, České noviny) (časopisové) archivy portály a jejich zpravodajské části (Tiscali, Atlas) prolínání s online novinami (Seznam – Právo, Centrum – LN) online média (Neviditelný pes, Česká média, Peníze, Patria, Mobil)
Online noviny noví čtenáři (Blesk, České noviny) služba stávajícím rozložení nákladů na tvorbu obsahu marketing reklamní balíčky prodejní kanál
(Časopisové) archivy volně přístupné – služba čtenářům placené – zdroj příjmů / marketing minimální reklamní příjmy
Portály šířka služeb – přivlastnění uživatele kompletní nabídka reakce na potřebu rychlé informace různé přístupy vlastní zdroje – Tiscali kumulace více zdrojů – Atlas koalice – Seznam, Centrum
Online média "novinové" formáty zanikají – Neviditelný pes rozvoj specializovaných médií jeden segment rychlost a specializace levné budování komunity odbornost a důvěryhodnost – online obsah nejde prodávat! přidaná hodnota – interaktivita, služby
Druhy příjmů klasická reklama speciální projekty katalogové služby placené služby internetové připojení zprostředkování prodeje
Internet = zábava? výdaje do reklamy (odhady 2003) TV7,64 mld. Kč tisk 5,84 mld. Kč outdoor1,13 mld. Kč rádio 1,12 mld. Kč ostatní235 mil. Kč internet235 mil. Kč 385 mil. Kč (SVIT) zdroj: ARBOmedia, netto bez mediálních barterů a autopromotion, po odečtení slev
Zanedbatelný podíl reklamní výdaje do médií 2003 zdroj: ARBOmedia, netto bez mediálních barterů a autopromotion, po odečtení slev
Světlá budoucnost? rychlý meziroční růst vznik interaktivních divizí mediálních agentur speciální reklamní projekty rostoucí další zdroje příjmů celkový odhad příjmů e-médií 2003: 850 mil. Kč
Dělení kořisti (časopisové) archivy mimo hru portály vs. online noviny strategie vyhladovění portály vedou v hledání nereklamních příjmů specializovaná média
Obsahové servery vedou podíl reklamních investic do sektorů obsahově zaměřené servery 57,4 % 11,0% 0,9% 1,2% 2,1% 3,2% 9,2% 10,1% 12,0% 18,7% 31,6% Ostatní Vzdělání Ženy Bydlení Auto-Moto Zábava Techno+IT Finance Zpravodajství Portály zdroj: ARBOmedia
Hlavní segmenty
Další vývoj "archivy" zůstanou dotovány boj portály vs. noviny rozvoj specialistů
Podmínky přežití portály a online noviny rozvoj nereklamních příjmů návrat do reality a výrazné omezení nákladů dohoda o koexistenci noviny – lepší provázání s mateřskými vydavateli
Podmínky přežití specializované odborné servery udržování kvality naslouchání uživatelům budování komunity doplňkové placené služby nové nereklamní příjmy koalice s "velkými médii"
Závěr trh je velký a rychle roste počet médií stále ještě roste, ale jen bude samofinancovatelných reklamní příjmy pro internet jen zlomkem celkových výdajů samotná reklama nemůže zůstat jediným zdrojem příjmů