Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu Orbis pictus 21. století
OB21-OP-STROJ-STR-MAR-U-1-008 Lepené spoje OB21-OP-STROJ-STR-MAR-U-1-008 Ing. Josef Martinák
Slouží ke spojení konstrukčních dílů Zajišťují polohu spojů Utěsnění spojovaných ploch Použití – v automobilovém, leteckém průmyslu
Vlastnosti lepených spojů Přednosti: Nemění strukturu spojovaných materiálů Rovnoměrný přenos sil mezi materiály Možnost spojování různých materiálů Těsné spojení Malá pracnost při montáži Nedostatky: Potřeba velké styčné plochy Malá únavová pevnost spoje Malá tepelná odolnost V některých případech složité vytvrzování
Soudržnost lepeného spoje Závisí na: Adhezních silách mezi lepidlem a lepenými materiály Kohezních silách (soudržných ve vrstvě lepidla) Lepený povrch musí být čistý, suchý, mírně zdrsněný Tekuté lepidlo se vytvrdí na pevnou látku
Provedení lepených spojů Lepené spoje musí mít velkou plochu Přesah lepených ploch má být přibližně 5krát až 20krát větší než tloušťka plechu Volit vhodné přeplátování
Namáhání lep. spojů Namáhání spojů tahem, odlupováním není přípustné Proti takovému namáhání spojení plechů zajistíme snýtováním nebo lemováním
Druhy lepidel Tavná lepidla tuhnou čistě fyzikálním ochlazením Rozpustná lepidla tuhnou odpařením rozpouštědla Reaktivní lepidla používaná k lepení kovů a jiných látek ke kovům se vytvrzují chemickými reakcemi
Lepení Příprava lepidla: Dvousložkové lepidlo je třeba podle návodu namíchat v potřebném poměru obou složek. Nutno dodržet předepsanou dobu a teplotu. Pravidla pro lepení: Lepené plochy musí být suché, čisté, odmaštěné a lehce zdrsněné Během vytvrzování lepidla musí být díly zajištěny proti vzájemnému posunutí Lepidlo se musí nanést hned po přípravném ošetření lepených ploch Lepidlo by nemělo přijít v nevytvrzeném stavu do styku s pokožkou Vrstva lepidla by měla být tlustá 0,1 mm až 0,3 mm Zdraví škodlivé výpary z lepidla musí být při vytvrzování odvětrávány
Lisované spoje Lisovaný spoj vznikne slisováním dílů lisovaných s přesahem Lisované spoje za studena Lisované spoje smrštěním Pravidla pro nalisování za tepla: Je potřeba přesně dodržet předepsanou teplotu ohřevu. Vyšší teplota může změnit strukturu materiálu a tím jeho pevnost a tvrdost Veliké rozměrné díly je třeba rozehřívat rovnoměrně, aby nezměnily svůj tvar Z ohřívaného dílu musí být odstraněny části, které by se mohly ohřevem poškodit, např. těsnění.
Nalisování spoje za studena Lis. spoj smrštěním ohřátého vnějšího dílu
Spoje lisované při podchlazení vnitřního dílu Vnější díl kvůli velikosti, tvaru – nelze s ním vhodně manipulovat Podchladí se vnitřní díl (hřídel) K ochlazení používáme suchý led (pevný CO2 do -79°C) Kapalný dusík (do -190°C) Po opětovném ohřátí vnitřního dílu má spoj požadované vlastnosti Dodržovat bezpečnostní předpisy
Západkové spoje Využívá se při montáži a demontáži pružnosti materiálů (plasty, pružinové oceli) Kulička, prstenec Západka dílu se zachytí v dutině, vytvoří spoj Nerozebíratelný spoj (západkový) Rozebíratelný spoj (západkový)
Kontrolní otázky Proč musí být lepené plochy co největší? Jak musí být před lepením ošetřeny lepené plochy? Kdy se montuje vnější díl na podchlazený vnitřní díl? Čím se liší rozebíratelné a nerozebíratelné západkové spoje?
Použitá literatura Technologie zpracování kovů + příklady, Frischner, Skop, Knourek Moderní strojírenství, Josef Dilinger a kolektiv Strojnictví I, J. Doleček, Z. Holoubek Strojnictví II, J. Doleček, Z. Holoubek Příklady, Frischner, Piegler, Pragač Strojní montáže, K. Mička, P. Kolář Strojnické tabulky, J. Leinveber, J. Řasa, P. Vávra Obrazová dokumentace: Stroje a zařízení I, J. Doleček, P. Gajdoš, V. Novák