Imaginace. Řízené představy a hudba je široce uznávaný muzikoterapeutický přístup. Je zcela v souladu s prověřenými postupy léčitelských rituálů mnoha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
do procesu nástupu a zajištění tvorby mléka zasahuje:
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Řeč, jazyk, mluva.
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
Sylabus pro prezentační dovednosti I.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Co by rodiče měli udělat před podáním žádosti o vyšetření v poradně. Několik rad rodičům.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
Pozornost - koncentrace pozornosti
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Zásady pozorování a vyjednávání
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Imaginace.
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Komunikace.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Regulace úzkosti ve sportu
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Obrazotvornost či představivost
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
KRIZOVÁ INTERVENCE.
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Motivování klientů k změně ve vazební věznici Lidija Pilat Sdružení Podané ruce,o.s.Brno.
Komunikace s rodiči.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Význam Základ vztahu mezi advokátem a klientem
Poradenství v obecném řízení
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
knowledge management, řízení znalostí, management znalostí
osob s mentálním postižením
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.
Základní techniky muzikoterapie. Základní techniky MT Improvizace, individuální i skupinová, je významnou projektivní technikou sebevyjádření.. Hudba.
Úvod do estetiky estetika.
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
9. Heterogenní a homogenní skupiny
ARTETERAPIE.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MEDITACE HC /P. KONCENTRACE → MEDITACE Koncentrace – DHARANA – soustředění mysli na vnější, nebo vnitřní objekt Umění se úplně ponořit do toho, co právě.
Kameny Příroda kolem nás.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Sebepoznání a sebepojetí
2. Jak si snadno vytvořit nový vzor pomocí bloků.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Kompozice a poslech.
Pokročilé metody speciální pedagogiky
Kompozice a poslech.
Musíme… a nebo „Musíme“?
Transkript prezentace:

Imaginace

Řízené představy a hudba je široce uznávaný muzikoterapeutický přístup. Je zcela v souladu s prověřenými postupy léčitelských rituálů mnoha tradičních kultur. Jde o naslouchání hudbě v uvolněném stavu s cílem povzbudit představivost, vnímání symbolů a pocitů. Má podpořit kreativitu, zprostředkovat uzdravující zážitky a zvýšit porozumění vlastní osobě. S představami je možné pracovat v tichu, ale s hudbou se tato práce mnohonásobně usnadní.

Relaxace před imaginací Práce s hudbou a představivostí vyžaduje přípravu, která začíná progresivní relaxací. Ležíme na zádech se zavřenýma očima. Soustředíme se na svůj dech a postupné uvolňování svalového napětí. Terapeut přitom může slovně vést klienty k postupnému uvolňování jednotlivých částí těla. Schopnost klientů zcela se při relaxaci uvolnit je třeba postupně trénovat. K relaxaci je vhodná klasická instrumentální hudba, která svým charakterem není příliš dramatická. Vhodná délka trvání je deset až dvacet minut. Důležitý je také terapeutův klidný a příjemný hlasový projev, v ideálním případě sladěný s hudbou.

Slovní vodítko při imaginaci Slovní vodítko by se mělo odvíjet od příjemného, bezpečného místa. „Představte si, že jste v krásném, teplém, zeleném údolí. Svítí slunce a zpívají ptáci…“ Druhá projektivní fáze řízené představivosti by měla být otevřenější a nabídnout každému účastníkovi několik možností. „Stezka v lese se větví různými směry, člun na jezeře pluje do neznáma, necháváme se vést dítětem…“ Tyto návrhy by měly každému umožnit vytvořit si vlastní jedinečné představy, jež vycházejí více z jeho nitra než z vnějšího rámce. Slovní pokyny mohou obsahovat další prvky, které umožní účastníkům vyrovnávat se s dalšími projektivními úkoly. „Jakmile člun přepluje jezero, je třeba z něj vystoupit a prozkoumat okolí, na konci stezky lesem mne někdo čeká, dítě mne vede a chce mi něco ukázat…“ Slovní pokyny by měly být co nejjednodušší, nejjasnější a co nejméně direktivní. Měly by poskytnout promítací plátno, na které si může účastník promítnout svůj vnitřní svět. Charakter slovního projevu by měl korespondovat s charakterem hudby.

Slovní vodítko Při vedení skupiny nemluvte příliš rychle. Modulujte zvuk vaší řeči přiměřeně ke zvuku hudby. Nebuďte příliš direktivní. Nevytvářejte scénáře, které mohou být těžké nebo bolestné pro představy některých účastníků. (Např: představte si šťastné okamžiky dětství…)

Výběr hudby k imaginaci Vhodná je spíše instrumentální než vokální hudba, vokální hudba mívá specifický kontext a je příliš určující. Uklidňující hudba je v zásadě vhodnější k vyvolání a k podpoře zkoumání vlastního nitra a představ než hudba povzbuzující, zvláště pak než hudba výslovně rytmická. Představy člověka mnohem více souvisejí s jeho vnitřním naladěním než s konkrétním hudebním podnětem. Hudba podněcující představivost slouží jako katalyzátor a pomůže ujasnit si pocity spojené s aktuálními problémy. Je důležité si uvědomit, že samotná hudba nemůže vyvolat úzkost nebo smutek, ale rozboří ochranné valy, které brání, abychom si jej uvědomovali.

Možné obtíže při imaginaci Jsou lidé, kteří se jen těžko dokáží uvolnit, zavřít oči a představit si bezpečné místo. Možná proto, že nikdy nebylo součástí jejich zkušenosti. S takovými je třeba delší dobu nacvičovat pouze uvolňovací fázi – postupný autogenní trénink. Jiní bez potíží vstoupí do první fáze, ale nedokážou postoupit dále, opustit bezpečné místo, jít do neznáma a podstoupit riziko, které se někomu může zdát až příliš hrozivé. Rozpoznáme-li významné zablokování v této fázi, mělo by se stát součástí individuální terapie. Někdy se mohou objevit představy, které jsou příliš naléhavé a vyvolávají úzkost. Klient by měl být upozorněn, že je v takovém případě možné otevřít oči a působení představ zmírnit.

Reflexe imaginace Všechny zážitky a výzvy z hudby a představ se začínají sdělovat až po doznění hudby v zpracovávají se spolu se zkušenostmi skupiny. Je třeba získat reakce od všech členů skupiny, nejen od těch, kteří se hlásí. Je možné zkoušet rozvíjet myšlenky účastníků vyplývající ze zážitků při imaginaci a pomáhat jim lépe rozumět pocitům. Někdy je možné identifikovat společné problémy a témata, která účastníci prožívají. Terapeut musí být otevřený a nepředpojatý k pocitům, které mohou být vyjadřovány a sdíleny. Je třeba ujistit účastníky, že se jejich zážitky a pocity budete nadále zabývat a že budou řešeny (v dalších lekcích či v terapii). Pokud někdo ze skupiny vyjadřuje, že měl mimořádně významný zážitek při hudbě a představách, kvůli kterému je neklidný a potřeboval by čas k plnějšímu vyjádření zážitků, může pokračovat v práci s terapeutem v pozdějším čase, za použití stejné hudby.