FUNKČNÍ HODNOCENÍ V NEUROREHABILITACI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Advertisements

Posouzení nepříznivé sociální situace
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Klinická aplikace akcelerometrů v neurorehabilitaci
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Hypotézy ve výzkumu.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Komplexní geriatrické hodnocení Velké geriatrické syndromy
Pojetí lidského kapitálu a jeho formování
Hodnocení činností v Tv a sportu 1.Testováním a měřením. 2.Posuzováním. Motorický test je standardizovaný postup (zkouška), jehož obsahem je pohybová činnost.
Vlastnosti motorických testů a baterií
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
VLASTNOSTI MOTORICKÝCH TESTŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS.
Principy konstrukce norem a základní statistické pojmy
Podporované zaměstnávání pro lidi se zrakovým postižením.
MARKETINGOVÝ MIX.
MOTORICKÉ TESTY A TESTOVÉ SESTAVY
Některé aspekty predikce úspěšnosti jedinců ve sportovních hrách s míčem Katedra kinantropologie a základů humanitních věd FTVS UK Praha Šárka Honsová.
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Péče o osoby s afázií.
Sociální anamnéza MUDr. Ivan Foltýn, Ph.D..
Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže - Košumberk
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Data pro posuzování environmentálních rizik Hustopeče, Petr Trávníček Luboš Kotek Petr Junga.
DMO Olga Bürgerová.
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící. - Posílit integraci neslyšících do světa slyšících - Zlepšit dostupnost a kvalitu sociálních služeb pro neslyšící a.
PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Model lidského zraku pro hodnocení kvality obrazu
Veronika Kristková1,3 Barbora Paráková1,3 Marcela Míková2,3
Základní principy geriatrie
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Péče o těžce zdravotně postižené Právní úprava zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením prováděcí vyhláška.
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Modely mentální retardace
XX. celostátní foniatrické dny E. Sedláčkové, , 2009, Liberec ČESKÁ VERZE DOTAZNÍKU VOICE HANDICAP INDEX pro kvantitativní hodnocení hlasových.
Příspěvek na péči MUDr. Jarmila Lamková MUDr. Jarmila Lamková Ministerstvo práce a sociálních věci, Ministerstvo práce a sociálních věci, odbor posudkové.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Testování biometrického systému založeného na dynamice podpisu
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Pedagogická diagnostika
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Důležitost propojování zdravotního a sociálního systému
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Pedagogicko–psychologická diagnostika
Motorické testy TEST Vědecky podložená zkouška, jejímž cílem je dosáhnutí kvantifikovatelného výsledku TESTOVÁNÍ provedení zkoušky ve smyslu procedury.
Péče o osoby s afázií.
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící
Metody pedagogiky.
Co je naším cílem? Cílem ergoterapie je podpořit zdraví a celkový pocit pohody jedince prostřednictvím smysluplného zaměstnávání. Ergoterapeuti jsou přesvědčeni.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

FUNKČNÍ HODNOCENÍ V NEUROREHABILITACI Mgr. Lenka Petrušková, Mgr. Eva Mikulecká

OBSAH FUNKČNÍ TESTOVÁNÍ A JEHO VÝZNAM PRINCIPY FUNKČNÍHO HODNOCENÍ PODLE WHO ŠKÁLY- STATISTICKÉ VLASTNOSTI ŠKÁLY POUŽÍVANÉ U CMP ŠKÁLY POUŽÍVANÉ PRO HODNOCENÍ FUNKCE RUKY U PACIENTŮ PO CMP

Funkční hodnocení a jeho význam - vypovídá o míře funkčního postižení - umožňuje stanovit - funkční potenciál rehabilitanta - funkční prognózu - efektivitu terapie - objektivizuje stav pacienta - statistika - ukazuje skutečný rozsah postižení x diagnóze Postižení ruky u hemiparetických pacientů po CMP představuje závažný faktor limitující funkční stav nemocného a kvalitu jeho života. Stupeň postižení po CMP se u jednotlivých pacientů liší, proto je nutné stanovit míru postižení daného jedince pomocí funkčního testování. Syndromologická a nosologická diagnóza je z funkčního hlediska neadekvátní, protože nevypovídá o skutečném funkčním deficitu a jeho změnách (Gulánová 1993, 2003). Pro hodnocení funkce ruky u pacientů po CMP se používá řada testů, mezi něž patří: v

PRINCIPY HODNOCENÍ PODLE WHO STARÉ X NOVÉ 1980 Impairment (porucha) Disabilita (postižení) Handicap (znevýhodnění) 2001 Impairment Aktivita Participace Faktory prostředí facilitující bariérové

Vlastnosti testů:. - validita (platnost). - reliabilita - přesnost Vlastnosti testů: - validita (platnost) - reliabilita - přesnost - spolehlivost - objektivita - senzitivita - proporcionalita

ŠKÁLY U CMP Barthelův index Katzův index - CMP časté postižení mozku - zdravotnický, společensko-sociální problém - testování u CMP komplikované - škály: Barthelův index Katzův index Test funkční soběstačnosti (FIM) NIH škála Skandinávská škála

FIM (sebeobsluha,sfinktery, mobilita,lokomoce,komunikace, sociální adaptabilita) VÝHODY minimum vyšetřovacích aktivit ADL+lokomoce+kog. fce jednoduchý standard pro vyšetření objektivizace stavu predikce (prognóza) NEVÝHODY standardizace podmínek subjektivní chyba motivace kvantitativní hodnocení

NIH ŠKÁLA (stav vědomí, orientace, pochopení příkazu, pohled, zrakové pole, pohyby tváře, motorická funkce paže i nohy (p i z), citlivost, ataxie, vyjadřování, dysartrie, neglekt) VÝHODY časově nenáročné predikce validní reliabilní NEVÝHODY komplexní nestálé výsledky položky s nízkou reliabilitou

SKANDINÁVSKÁ ŠKÁLA (stav vědomí, pohyby očí, sílu postižené paže, ruky a nohy, orientace a řeč) NEVÝHODY obtížná predikce výsledného stavu nevýhodné z hlediska rehabilitačního hodnocení VÝHODY časově nenáročné validní reliabilní

Ruka u pacientů po CMP postižení jednotlivých pacientů se liší pro hodnocení ruky se používá řada testů

TESTY HODNOTÍCÍ FUNKCI RUKY HODNOTÍCÍ KRITÉRIUM JE ČAS Jebsen-Taylorův test Devítikolíkový test The Pardue Pegboard test Spiral test

HODNOTÍCÍ KRITÉRIUM JE POČET DOSAŽENÝCH BODŮ Úchopový funkční test podle Hadraby Test funkčních schopností ruky Frenchay Arm test

JEBSEN-TAYLORŮV TEST napsat větu otočit pět karet přemístit šest předmětů do plechovky přemístit pět fazolí do plechovky přenést pět plných plechovek přenést a otočit pět prázdných plechovek postavit věž ze čtyř figurek

DEVÍTIKOLÍKOVÝ TEST HODNOTÍ ČAS 9 KOLÍKŮ DŘEVĚNÝ APARÁT

The PARDUE PEGBOARD TEST HODNOTÍ ČAS VYTÁHNOUT,PŘEMÍSTIT A ZATLAČIT KOLÍČKY I BIMANUÁLNÍ AKTIVITY

SPIRAL TEST HODNOTÍ ČAS NAKRESLIT SPIRÁLKU (+ 3 s dotkne) (+ 5 s přetáhne)

ÚCHOPOVÝ FUNKČNÍ TEST PODLE HADRABY Hodnocení testu: 3 – úplné provedení 2 – provede v dlouhém časovém období, velké obtíže 1 – částečně 0 – neprovede

TEST FUNKČNÍCH SCHOPNOSTÍ Hodnocení 0 – neprovede 1 – provede neúplně 2 – provede dobře Štipec Háček Stříška Pěst Opozice Úchop válce Úchop koule Dynamometrie

FRENCHAY ARM TEST NARÝSOVAT ČÁRU UCHOPIT A ZVEDNOUT VÁLEC UCHOPIT SKLENICI S VODOU A NAPÍT SE PŘEMÍSTIT KOLÍČEK NA PRÁDLO UČESAT SE HODNOCENÍ 0 – NEPROVEDE 1 - PROVEDE

VÝHODY – objektivizují stav NEVÝHODY ČAS kvantitativní nárůst spasticity asociované reakce BODY záleží na šířce hodnotící škály

Škála Skóre vizuálního hodnocení funkčního úkolu ruky (SVH) kvalita manipulační a úchopové funkce ruky Provedení testu 1. – Dosahování (0-5) 2. - Příprava úchopu a úchop (0-5) 3. – Manipulace (0-5) 4.- Uvolnění úchopu (0-5) Zaslepené hodnocení z pořízeného videozáznamu http://www.ftk.upol.cz/dokumenty/kfa/terapie.doc

VÝHODY ŠKÁLY SVH HODNOTÍ KVALITU POHYBOVÉHO VZORCE PACIENT MÁ NA ÚKOL DOSTATEK ČASU VYPOVÍDÁ O MÍŘE POSTIŽENÍ V ADL SENZITIVNÍ (0-5) ZASLEPENÉ HODNOCENÍ

DĚKUJI ZA POZORNOST.