FUNKČNÍ HODNOCENÍ V NEUROREHABILITACI Mgr. Lenka Petrušková, Mgr. Eva Mikulecká
OBSAH FUNKČNÍ TESTOVÁNÍ A JEHO VÝZNAM PRINCIPY FUNKČNÍHO HODNOCENÍ PODLE WHO ŠKÁLY- STATISTICKÉ VLASTNOSTI ŠKÁLY POUŽÍVANÉ U CMP ŠKÁLY POUŽÍVANÉ PRO HODNOCENÍ FUNKCE RUKY U PACIENTŮ PO CMP
Funkční hodnocení a jeho význam - vypovídá o míře funkčního postižení - umožňuje stanovit - funkční potenciál rehabilitanta - funkční prognózu - efektivitu terapie - objektivizuje stav pacienta - statistika - ukazuje skutečný rozsah postižení x diagnóze Postižení ruky u hemiparetických pacientů po CMP představuje závažný faktor limitující funkční stav nemocného a kvalitu jeho života. Stupeň postižení po CMP se u jednotlivých pacientů liší, proto je nutné stanovit míru postižení daného jedince pomocí funkčního testování. Syndromologická a nosologická diagnóza je z funkčního hlediska neadekvátní, protože nevypovídá o skutečném funkčním deficitu a jeho změnách (Gulánová 1993, 2003). Pro hodnocení funkce ruky u pacientů po CMP se používá řada testů, mezi něž patří: v
PRINCIPY HODNOCENÍ PODLE WHO STARÉ X NOVÉ 1980 Impairment (porucha) Disabilita (postižení) Handicap (znevýhodnění) 2001 Impairment Aktivita Participace Faktory prostředí facilitující bariérové
Vlastnosti testů:. - validita (platnost). - reliabilita - přesnost Vlastnosti testů: - validita (platnost) - reliabilita - přesnost - spolehlivost - objektivita - senzitivita - proporcionalita
ŠKÁLY U CMP Barthelův index Katzův index - CMP časté postižení mozku - zdravotnický, společensko-sociální problém - testování u CMP komplikované - škály: Barthelův index Katzův index Test funkční soběstačnosti (FIM) NIH škála Skandinávská škála
FIM (sebeobsluha,sfinktery, mobilita,lokomoce,komunikace, sociální adaptabilita) VÝHODY minimum vyšetřovacích aktivit ADL+lokomoce+kog. fce jednoduchý standard pro vyšetření objektivizace stavu predikce (prognóza) NEVÝHODY standardizace podmínek subjektivní chyba motivace kvantitativní hodnocení
NIH ŠKÁLA (stav vědomí, orientace, pochopení příkazu, pohled, zrakové pole, pohyby tváře, motorická funkce paže i nohy (p i z), citlivost, ataxie, vyjadřování, dysartrie, neglekt) VÝHODY časově nenáročné predikce validní reliabilní NEVÝHODY komplexní nestálé výsledky položky s nízkou reliabilitou
SKANDINÁVSKÁ ŠKÁLA (stav vědomí, pohyby očí, sílu postižené paže, ruky a nohy, orientace a řeč) NEVÝHODY obtížná predikce výsledného stavu nevýhodné z hlediska rehabilitačního hodnocení VÝHODY časově nenáročné validní reliabilní
Ruka u pacientů po CMP postižení jednotlivých pacientů se liší pro hodnocení ruky se používá řada testů
TESTY HODNOTÍCÍ FUNKCI RUKY HODNOTÍCÍ KRITÉRIUM JE ČAS Jebsen-Taylorův test Devítikolíkový test The Pardue Pegboard test Spiral test
HODNOTÍCÍ KRITÉRIUM JE POČET DOSAŽENÝCH BODŮ Úchopový funkční test podle Hadraby Test funkčních schopností ruky Frenchay Arm test
JEBSEN-TAYLORŮV TEST napsat větu otočit pět karet přemístit šest předmětů do plechovky přemístit pět fazolí do plechovky přenést pět plných plechovek přenést a otočit pět prázdných plechovek postavit věž ze čtyř figurek
DEVÍTIKOLÍKOVÝ TEST HODNOTÍ ČAS 9 KOLÍKŮ DŘEVĚNÝ APARÁT
The PARDUE PEGBOARD TEST HODNOTÍ ČAS VYTÁHNOUT,PŘEMÍSTIT A ZATLAČIT KOLÍČKY I BIMANUÁLNÍ AKTIVITY
SPIRAL TEST HODNOTÍ ČAS NAKRESLIT SPIRÁLKU (+ 3 s dotkne) (+ 5 s přetáhne)
ÚCHOPOVÝ FUNKČNÍ TEST PODLE HADRABY Hodnocení testu: 3 – úplné provedení 2 – provede v dlouhém časovém období, velké obtíže 1 – částečně 0 – neprovede
TEST FUNKČNÍCH SCHOPNOSTÍ Hodnocení 0 – neprovede 1 – provede neúplně 2 – provede dobře Štipec Háček Stříška Pěst Opozice Úchop válce Úchop koule Dynamometrie
FRENCHAY ARM TEST NARÝSOVAT ČÁRU UCHOPIT A ZVEDNOUT VÁLEC UCHOPIT SKLENICI S VODOU A NAPÍT SE PŘEMÍSTIT KOLÍČEK NA PRÁDLO UČESAT SE HODNOCENÍ 0 – NEPROVEDE 1 - PROVEDE
VÝHODY – objektivizují stav NEVÝHODY ČAS kvantitativní nárůst spasticity asociované reakce BODY záleží na šířce hodnotící škály
Škála Skóre vizuálního hodnocení funkčního úkolu ruky (SVH) kvalita manipulační a úchopové funkce ruky Provedení testu 1. – Dosahování (0-5) 2. - Příprava úchopu a úchop (0-5) 3. – Manipulace (0-5) 4.- Uvolnění úchopu (0-5) Zaslepené hodnocení z pořízeného videozáznamu http://www.ftk.upol.cz/dokumenty/kfa/terapie.doc
VÝHODY ŠKÁLY SVH HODNOTÍ KVALITU POHYBOVÉHO VZORCE PACIENT MÁ NA ÚKOL DOSTATEK ČASU VYPOVÍDÁ O MÍŘE POSTIŽENÍ V ADL SENZITIVNÍ (0-5) ZASLEPENÉ HODNOCENÍ
DĚKUJI ZA POZORNOST.