Tramtrain Vozidlo pro kombinaci městskou a příměstskou dopravy při využití vozidel uzpůsobených pro jízdu na železničních i městských kolejových tratích Základní provozní požadavky: délka trati do 60 km, doba pohybu cestujících ve vozidle 1 hod., maximální rychlost mezi 80120 km/h, cestovní rychlost cca 40 km/h, použití nově konstruovaných vozidel a jejich specifického režimu.
Základní požadavky na vozidlo: jednomužná obsluha vozidla s možností jízdy oběma směry, umožnění spojení více vozidel stejného druhu, šířka vozidla větší než 2,5 m, počet sedadel 7080, vhodný nástup z nástupišť o výšce 0,38 m, jízdní vlastnosti minimálně jako tramvaj, a to na dobře i středně udržované trati, rozjezdové zrychlení 0,81,0 m/s2 až do rychlosti 50 km/h, brzdné zpoždění 1,11,2 m/s2 a v případě nebezpečí až 2,53,0 m/s2, maximální rychlost vozidla minimálně 80100 km/h. hmotnost na nápravu do 10 t
Obr. 2.2.1 GT 8-100 C/2S
Obr. 2.2.3 Tramvaj BOMBARDIER TramTrain
Bezpečnostní hlediska provozu vozidel Bezpečnost proti vykolejení Funkce brzdicího systému Dynamická pevnost a životnost Zabezpečovací zařízení Informační systém Zabezpečení cestujících z hlediska pasivní bezpečnosti Únikové cesty v případě nebezpečí
Aktivní a pasivní bezpečnost Prvky aktivní bezpečnosti úkol zabránit střetu vozidla s jiným vozidlem či překážkou na trati Nejdůležitějším prvkem aktivní bezpečnosti vozidla je systém brzdy (zpomalení při nouzovém brzdění až 3 m.s-2 ) systém akustické a světelné signalizace na vozidle
Prvky pasivní bezpečnosti ochránit cestující a obsluhující personál před následky střetu s překážkou a zmírnit následky střetu na samotném vozidle podélná pevnost skříně vozidla a deformační prvky na čele vozidla zamezit poranění cestujících a obsluhujícího personálu při střetu s překážkou
Kolizní scénáře pro městská vozidla: Ozn. Popis střetové situace Rychlost [km.h-1] Energie [kJ] Poznámka C1 Nouzové brzdění Minimálně 2,73 m.s-2 C2 Čelní srážka s identickým vozidlem 20 270 Každé vozidlo absorbuje 50% energie C3 Náraz do dodávkového automobilu 3 t pod úhlem 45° 25 66 Automobil je modelován stěnou C4 Čelní srážka s vozidlem typu tramtrain 55 t 10 83 Tramtrain je modelován stěnou
Kolizní scénáře pro rychlodrážní tramvaje (tramtrainy): Ozn. Popis střetové situace Rychlost [km.h-1] Energie [kJ] Poznámka P1 Čelní srážka s nákladním vozem 25 786 Nárazníky vozu se podílejí na absorbování energie P2 Čelní srážka s jednotkou pro regionální dopravu 22 722 Spřáhlo jednotky se podílí na absorbování energie P3 Čelní srážka s identickým vozidlem 36 1375 Každé vozidlo absorbuje 50% energie P4 Čelní srážka s nákladním automobilem 40 783 Nákladní automobil je modelován stěnou
nouzovém brzdění Vozidlo o hmotnosti 75 t (plně obsazený tramtrain) potřebuje přenést při nouzovém brzdění zpomalením 3 m.s-2 na trať sílu o velikosti 225 kN. Brzda elektrodynamická Brzda mechanická (čelisťová bubnová nebo kotoučová) Brzda elektromagnetická kolejnicová
Zabezpečení v železničním provozu Přítomnost zabezpečovacího zařízení na vozidle. Komunikace vozidla s traťovým zabezpečovacím zařízením. Možnosti ovlivnění činnosti TZZ vozidlem typu tramtrain.
Obrysy pro vozidla typu tramtrain Vozidla typu tramtrain musejí svými rozměry splňovat současně podmínky dvou norem, : která definuje obrysy železničních vozidel která definuje obrysy tramvajových vozidel
Nástup a výstup cestujících Existují v zásadě čtyři možnosti řešení této problematiky: Nízké či snížené nástupiště u železniční tratě (výška kolem 180 mm) Výřezy v místech dveří vozidla (lokální snížení výšky nástupiště na cca 350 mm) Splítka vedoucí k nástupišti o výšce shodné s výškou podlahy vozidel (cca 350 mm) Úprava konstrukce vozidla tak, aby bylo umožněno bezpečné odbavování cestujících
Obr. 4.4.1 Klasické a nově budované nástupiště
Obr. 4.4.2 Úprava nástupiště pro vozidla typu tramtrain
Obr. 4.4.3 Splítka a nové nástupiště pro vozidla typu tramtrain
Vliv šířky skříně vozidla Obr. 4.4.4 Nástup do vozidla o šířce skříně 2 650 mm Obr. 4.4.5 Nástup do vozidla o šířce skříně 2 500 mm
Nouzové spřahování se železničními vozidly Vozidla typu tramtrain proto musejí být uzpůsobena pro odtažení železničním hnacím vozidlem, tedy lokomotivou. Na rozdíl od železničních vozidel jsou tramtrainy vybaveny samočinnými spřáhly, která přenášejí tahové i tlakové síly. Existují dvě možnosti řešení tohoto problému: Vybavení vozidla tažným hákem a nouzovými nárazníky Použití mezikusu, nasazeného na automatické spřáhlo vozidla