Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Advertisements

Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
Druhý – učebního oboru „Karosář“
Spalování a jeho produkty. Emise a jejich snižování
NÁZVOSLOVÍ UHLOVODÍKŮ TYPY REAKCÍ V ORGANICKÉ CHEMII
Spalovací motory zážehové
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motory vznětové
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
MOTORY Ondřej Hornig 2006.
Pístové spalovací motory
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
BENZÍN Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.2/13
Automobily a výfukové plyny
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý zážehový motor
PÍSEMNÉ OPAKOVÁNÍ ? pondělí pondělí ALKANY.
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Tepelné motory.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Benzín Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
UHLÍ.
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Zdroje organických sloučenin
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Molární hmotnost, molární objem
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň Třetí úroveň –Čtvrtá úroveň »Pátá úroveň 1 Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá.
Otázky na opakování Aromatické uhlovodíky VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Sondy Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-003 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Spalovací Motory Benzínové
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_05_Významné alkany II Téma.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Ochrana ovzduší IV (pp+ad-blue)
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Spalovací motory Témata cvičení
RISK Chemie 9 I. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
ORGANOKOVOVÉ SLOUČENINY
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Název: Rychlost chemické reakce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
„Svět se skládá z atomů“
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Transkript prezentace:

Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo

Oktanové číslo oktanové číslo je jedna z hlavních vlastností paliva do zážehového motoru. vyjadřuje odolnost proti samozápalu při kompresi ve válci, které se projevuje jako tzv. „klepání moptoru“ udává procentuální obsah izo-oktanu, může však být i vyšší než 100%, což znamená, že je proti samozápalu ještě odolnější než izo-oktan U nás je nejpoužívanější benzín s oktanovým číslem 95

Antidetonační přísady Čistý benzín má velmi malé oktanové číslo a tyto přísady ho zvyšují. Dříve se používaly sloučeniny jedovatého olova (tetraethyl olova a tetramethyl olova), jenže potom na jeden litr benzínu připadlo i několik desetin gramu toxického olova. Dnes již jsou příměsi na bázi olova zakázány. Dnes se používají převážně organokovové sloučeniny manganu, aromatické aminy či halogenidy přechodných kovů.

Oktanová čísla některých paliv Automobilový benzín: 87 – 100 (u nás nejčastěji minimálně 95, v USA min. 87) Letecký benzín: 87 – 107 Závodní benzín: 95 – 130 Benzín používaný v F1: 95 – 102 (pravidla)

Cetanové číslo Veličina označována značkou CN, udává kvalitu nafty po vznětové stránce. Je paralelou oktanového čísla u zážehových motorů. Udává množství n-hexadekanu (cetanu) v objemových procentech ve směsi s aromatickým uhlovodíkem 1-metylnaftalenem která má stejnou vznětovou charakteristiku jako srovnávaný vzorek skutečné pohonné látky (nafty). Cetanové číslo 0 odpovídá motorové naftě, která má stejné charakteristiky jako čistý metylnaftalen; cetanové číslo 100 odpovídá čistému cetanu (hexadekanu). Jako u oktanového čísla, čím větší je cetanové číslo, tím má motor hladší chod, lépe startuje, lépe jede a díky vyšší účinnosti má i nižší spotřebu. U nafty se běžně cetanové číslo neudává, avšak dnešním standardem je hodnota 50-60. Cetanové číslo lze podobně jako oktanové číslo u benzínu zvyšovat přídavkem speciálních přísad, např. alkylnitrátů nebo di-terc.-butylperoxidu.

Katalyzátory Na rozdíl od oxidačního katalyzátoru mohou v třícestném katalyzátoru probíhat oxidační i redukční reakce a třícestný katalyzátor tedy dokáže měnit i oxidy dusíku na plynný dusík a kyslík a přeměňovat uhlovodíky a kysličník uhelnatý. Kombinovaný průběh těchto opačných chemických reakcí potřebuje stálé řízení, neboť spaliny smí obsahovat jen tolik kyslíku, kolik je potřebné pro oxidační procesy (jinak je bráněno průběhu redukčních procesů). V moderních vozidlech se proto používají výhradně řízené třícestné katalyzátory. Na rozdíl od neřízených katalyzátorů mají lambda sondu, která měří obsah zbytkového kyslíku ve spalinách. Na bázi této základní veličiny reguluje elektronika motoru poměr palivo-vzduch a zajišťuje tak optimální čištění spalin. Výfukové plyny naftových motorů nelze čistit pomocí třícestného katalyzátoru, neboť pracují s přebytkem vzduchu. Použití lambda sondy je zde technicky vyloučeno. Pro redukci uhlovodíku (HC) a oxidu uhelnatého (CO) na kysličník uhličitý (CO2) se využívá oxidační katalyzátor. Není však vhodný pro odbourávání oxidů dusíku.

Benzín Nafta