14. července 2013VY_32_INOVACE_100306_Cenne_papiry_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Podstata  Šeky  Směnky  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha. Národní ústav odborného vzdělání, 2008.
SEMESTRÁLNÍ PROJEKT DO PŘEDMĚTU FINANČNÍ TRHY
SEMESTRÁLNÍ PROJEKT DO PŘEDMĚTU FINANČNÍ TRHY
Cenné papíry.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 – Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Cenné papíry kapitálového trhu.
Vkladové služby.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Ekonomika 3.ročník denní studium 2. ročník nástavbové studium
13. července 2013VY_32_INOVACE_100305_Cenne_papiry_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 26.srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Cenné papíry peněžního trhu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Vlasta Švachová Datum: Název: VY_32_INOVACE_9.3.6.
Směnky.
Struktura obchodní faktury a platební dokumenty
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_153.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Šeky.
6. července 2013VY_32_INOVACE_100302_Bankovnictvi_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
7 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO143 Název.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO141 Název.
OBCHODNÍ BANKY – ŠEKY Ing. Renata Slaná
Zúčtování s dodavateli a odběrateli „25“
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Směnky (Zák. směnečný a šekový č. 191/1950 Sb.)
Krátkodobý finanční majetek Bankovní účty Krátkodobé bankovní úvěry
SMĚNKA 2. cvičení LS.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO146 Název.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_94 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_93 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_Úč24.13 RočníkDruhý.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Cenné papíry na peněžním trhu Ekonomika podniku 2. ročník.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_22 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
BURZA CENNÝCH PAPÍRŮ PRAHA Prague stock exchange Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová. Slezské gymnázium,
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
OPAKOVÁNÍ MAJETKOVÝCH CENNÝCH PAPÍRŮ ÚVĚROVÉ CENNÉ PAPÍRY OBLIGACE/DLUHOPISY.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Akcie a jejich náležitosti Ročník / obor studia:
Kapitálový trh – charakteristika CP
Finanční trhY peněžní trhy kapitálové trhy.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh 2.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Zúčtování s dodavateli a odběrateli
Transkript prezentace:

14. července 2013VY_32_INOVACE_100306_Cenne_papiry_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

 šek je cenný papír, kterým výstavce šeku dává příkaz bance, aby osobě uvedené na šeku nebo doručiteli vyplatila částku, na kterou je šek vystavený  podstatou šeku je, že jeho předkladatel obdrží od banky určitou částku (v hotovosti nebo bezhotovostně)  pokud se šek vyplácí bezhotovostně, bývá označen „jen k zúčtování“  používání šeků se řídí směnečným a šekovým zákonem  používání šeků je dnes na ústupu

 aby byl šek platný, musí mít všechny podstatné náležitosti  šek může být vystaven na jméno toho, komu má být proplacen, nebo na doručitele  šek na doručitele je proplacen tomu, kdo ho předloží  šek je splatný na viděnou, tedy při jeho předložení k placení  používají se k výběru hotovosti a k placení za zboží a služby

 označení slovem šek  bezpodmínečný příkaz zaplatit určitou sumu peněz  jméno toho, kdo má platit (banka)  místo, kde se má platit  datum a místo vystavení šeku  podpis výstavce

 fyzická nebo právnická osoba, která má účet v bance, vystaví šek někomu jinému  šek se předkládá v pobočce banky, kde má účet výstavce šeku  banka prověří totožnost předkladatele a zjistí, zda je šek krytý (zda je na účtu dostatek peněz)  poté banka šek proplatí, buď v hotovosti, nebo převede příslušnou částku na účet příjemce

 tento druh šeku vystavuje banka pro jinou banku, se kterou má obchodní kontakty  tato banka předkladateli vyplatí danou částku, hotově nebo zúčtováním na účet

 směnka je cenný papír, který potvrzuje určitý dluh  směnka musí mít předepsané náležitosti  majitel směnky má právo požadovat zaplacení směnečné částky v určitém čase a na určitém místě  směnečně se může zavazovat každá svéprávná zletilá fyzická osoba a všechny osoby právnické  směnka obsahuje bezpodmínečný příkaz nebo závazek zaplatit majiteli směnky směnečnou částku

 slovo směnka  bezpodmínečný příkaz („zaplatím“ nebo „zaplaťte“)  údaj o splatnosti  místo, kde se má platit  jméno toho, kdo má platit  jméno toho, komu se má platit  datum a místo vystavení směnky  podpis výstavce směnky

směnka vlastí  směnku vystavuje dlužník a zavazuje se, že věřiteli zaplatí  v textu směnky je obsaženo slovo „zaplatím“ směnka cizí  výstavce směnky přikazuje jiné osobě směnku zaplatit  v textu směnky je obsaženo slovo „zaplaťte“  směnečník (ten, kdo směnku proplatí) s tím musí vyjádřit souhlas (musí směnku akceptovat)

směnky k úhradě  jsou to směnky, které máme platit  představují náš závazek (dluh) směnky k inkasu  tyto směnky mají být proplaceny nám  představují naše pohledávky Toto rozdělení je důležité především pro potřeby účetnictví.

 slouží jako platební prostředek a prostředek ručení  slouží jako prostředek získání hotovosti před lhůtou splatnosti  slouží jako prostředek získání eskontního bankovního úvěru  slouží jako prostředek získání obchodního úvěru

Akceptace směnky  provádí se proto, že směnku vystavuje věřitel a nikoliv dlužník. Je tedy nutné, aby dlužník svůj dluh uznal – akceptoval. K tomu stačí jeho podpis na líci směnky, tím dlužník vyjadřuje svůj souhlas s tím, že zaplatí. Eskont směnky  je prodej směnky před lhůtou splatnosti. Banka při odkupu směnky odečte z její hodnoty diskont (úrok ode dne eskontování směnky do dne splatnosti směnky). Banka také odečítá poplatky.

 tyto CP vydává centrální banka  slouží ke krytí deficitu státního rozpočtu  díky státní záruce jsou vysoce spolehlivé a na finančním trhu žádané  jejich nominální hodnota bývá vysoká (cca od 10 mil. Kč), nejsou tedy určeny pro široké vrstvy zájemců  jejich doba splatnosti bývá kratší než u státních dluhopisů, které rovněž slouží ke krytí deficitu státního rozpočtu

 tyto CP jsou vydávány podílovými fondy  fond je obvykle založen nějakou investiční společností nebo bankou  podílový list je cenný papír, který osvědčuje jeho majiteli podílnictví na společném investování do cenných papírů  fond shromáždí peníze od investorů formou prodeje svých podílových listů a s takto získaným kapitálem začne obchodovat na burze, nakupovat a prodávat cenné papíry  cílem je dosažení zisku, ze kterého pak vlastníkům podílových listů vyplácí podíly

 zájemci o podílové listy si nejprve vyberou vhodný podílový fond  poté vloží peníze na účet investiční společnosti  za to je jim připsán odpovídající počet podílových listů vybraného fondu  později tyto listy prodají (nejčastěji zpět investiční společnosti)  pokud se za tuto dobu kurs zvýší, dosáhnou zisku

 kurs podílového listu závisí na tom, jak byly vložené peníze prostřednictvím fondu investovány  kurs podílového listu tedy může růst, ale při neúspěšném hospodaření může i klesat  podílníci nemají právo zasahovat do hospodaření a řízení fondu, na jejich ochranu ovšem existuje zákon, který stanoví investičním společnostem určitá omezení, jak mohou investovat (slouží ke snížení rizika)  pro větší bezpečnost investorů se vyvinuly tzv. zajištěné fondy, které klientovi garantují minimální zhodnocení investice nebo maximální ztrátu (podmínkou je ponechání prostředků ve fondu určitou dobu)

 obligace představují dlouhodobý dlužnický závazek emitenta vůči vlastníkovi obligace  emitent obligace prodává a tím získává prostředky na svou činnost  zároveň se zavazuje po uplynutí doby splatnosti obligace koupit zpět  úrok z obligací je kupci vyplácen každoročně, kurz obligací se mění, ale proti akciím jen velmi mírně  obligace může vydávat podnik, stát nebo obec, často je vydávají i banky

 akcie je majetkový cenný papír a představuje podíl na základním kapitálu akciové společnosti  prostředky vložené do akcií jsou nevratné, akcie ale můžeme prodat na kapitálovém trhu  kurs akcie na tomto trhu kolísá prakticky denně podle stability společnosti a celkové ekonomické situace

Majitel akcií má právo:  podílet se na zisku akciové společnosti (formou dividend)  podílet se na řízení akciové společnosti (hlasováním na valné hromadě)  podílet se na likvidačním zůstatku (při zániku společnosti)

kmenové akcie  základní a nejrozšířenější druh  jejich majitel má hlasovací právo na valné hromadě (čím více má akcií, tím více hlasů může uplatnit) prioritní akcie  tyto akcie mají přednostní právo na dividendu  někdy s nimi ale není spojeno hlasovací právo

zaměstnanecké akcie  slouží k tomu, aby měli zaměstnanci zájem na úspěšném chodu podniku  jsou prodávány zaměstnancům společnosti obvykle za zvýhodněnou cenu, často bývají poskytnuty členům managementu  nejsou dědičné a při ukončení pracovního poměru musí být nabídnuty společnosti ke zpětnému odkupu  jsou vždy na jméno  jejich funkce je především motivační (zaměstnanec se s podnikem více ztotožňuje a má zájem na vysokém zisku společnosti)

 Kdo je to dlužník a věřitel?  Které cenné papíry jsou nejrizikovější?  Jaký je rozdíl mezi cennými papíry peněžního trhu a kapitálového trhu?

Děkuji za pozornost

KLÍNSKÝ, Petr. Ekonomika 3. Praha: EDUKO nakladatelství s.r.o., ISBN Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010