PÉČE O NEJMENŠÍ: BOŘENÍ MÝTŮ H ANA H AŠKOVÁ S TEVEN S AXONBERG J IŘÍ M UDRÁK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Projekt č. CZ /5.1.01/ Nové formy péče o děti v České republice.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Proměny rodiny II. Ohrožující dítě, ohrožující rodina.
1. ČEŠI A ČEŠKY JESLE (NE) CHTĚJÍ? PhDr. Hana Hašková, PhD. Vědecká pracovnice Sociologického ústavu AV ČR.
Potřeby rodin dětí a mládeže s onkologickým onemocněním Studentská vědecká konference České Budějovice Mgr. Hana Burkertová.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Rodina.
O.s.MOSTY vás vítá na závěrečné konferenci k projektu RADDAR naše téma: Alternativní způsoby podpory rodiny jako prevence institucionalizace.
Kurz: Asistentka v předškolní péči … reflexe aneb jak bylo a co bude Zdravotnické zařízení MČ Praha 4, Kotorská 1590/40, Praha 4, IČO:
Vliv náhradních forem péče na vývoj a život dítěte
Zdravotnický asistent, první ročník Sociální vyloučení Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná.
Vývoj člověka Ontogeneze.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Podpora částečných úvazků?
Sociální práce s rodinou 3
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Imigranti na trzích práce v EU
P. SHRNUTÍ DOBRÉ PRAXE ZE ZAHRANIČÍ Lenka Hrkľová Odborný garant mezinárodního projektu Péče o děti jako mezigenerační most Nikola Křístek odborný expert.
Segmentace občanského chování občanů v ČR jako nástroj pro přesnější zacílení občanského vzdělávání.
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Střídavá péče je prostředek racionální správy společnosti
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1 Hledisko OECD na rodičovskou péči Prezentace pro „Konferenci o rodičovské péči o děti a politice zaměstnanosti: Kolize nebo komplementarita?" Praha,
Logopedická třída MOTÝLCI
Výzvy a další cesta pro dětské služby v Maďarsku Rodičovská péče o děti a politika zaměstnanosti „Kolize nebo komplementarita?" Praha, 5. -
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
Fyzický vývoj – vývoj mozku
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Konference SLAĎOVÁNÍ PRACOVNÍHO, RODINNÉHO A SOUKROMÉHO ŽIVOTA: VÝZVA SOUČASNOSTI 3. února 2015.
Prezentace služeb Komunitní plánování Litomyšl
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY A MÍRA OHROŽENÍ PŘÍJMOVOU CHUDOBOU ZAMĚSTNANCŮ V ČR Oddělení sociálních.
KONFERENCE Šance pro děti v ohrožení na Vysočině
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Gender a (sociální) bydlení Linda Sokačová Platforma pro sociální bydlení Alternativa 50+, o.p.s.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
Slaďování pracovního a rodinného života podle dat VŠPS
SOS dětské vesničky.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Ekonomická dimenze sociálního vyloučení
dívka, 8 let, porozvodová situace
Pedie Co mají společné?.
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Nepříznivé sociální situace spojené se stárnutím senior v domácí péči
Transkript prezentace:

PÉČE O NEJMENŠÍ: BOŘENÍ MÝTŮ H ANA H AŠKOVÁ S TEVEN S AXONBERG J IŘÍ M UDRÁK

Hlavní mýty Pro děti je přirozené, aby se svou matkou zůstávaly doma do věku tří let. Každý přece ví, že zařízení denní péče jsou pro děti do tří let škodlivá. Čeští odborníci prokázali, že jesle jsou pro děti nebezpečné. Jesle jsou vynálezem komunistů. Česká republika si investice do kvalitních center péče o děti nemůže dovolit. Češi a Češky kvalitní centra péče o děti do tří let nechtějí. Česká rodinná politika se opírá o vědecké poznatky.

Podíl dětí mladších 3 let v centrech denní péče o děti (2008) Zdroj: OECD Family Database (2012).

České děti ve věku 2 roky a 364 dní

České děti o den později

Seznam mezinárodních výzkumů, které ukazují, že děti by děti měly zůstat první tři roky doma:

Čeští psychologové v médiích Dítě do tří let Nutný trvalý kontakt s primární pečovatelskou osobou (matkou) Základ pro vybudování bazální důvěry, rozvoj řeči, schopností, … Jesle to narušují „Pokud se toto období naruší jeslovým či jiným zmatkem, člověk později prožívá nejistotu ve vztazích, nedůvěru, těžké vztahy a různé životní problémy v osobních vztazích s lidmi, tedy místo harmonie disharmonii. U citlivých povah může docházet při nepřítomnosti rodiny k rozvoji agrese nebo naopak k pasivitě a neschopnosti vést svůj život.“ Tradiční rodina = jediný správný model „Ví se dnes také o tom, že když z nějaké falešné emancipace z druhé strany její místo nahrazuje otec, že je v této situaci jako nerozehraný náhradník. Nemá smysl, aby chtěl být matkou, bylo by to kontraproduktivní, stejně jako kdyby matka chtěla konkurovat otci a chtěla ho nahradit.“ Jesle = celospolečenský problém „Poruch chování v české společnosti je až dost, nedělejme další.“

Argumenty proti jeslím Teorie vazby studie dětí v sirotčincích či dlouhodobě odloučených od rodičů v důsledku válečných konfliktů, dětí dlouhodobě hospitalizovaných Zdeněk Matějček „…na podkladě dosavadních studií můžeme právem soudit, že vývoj dětí v denních jeslích se podstatně neliší od vývoje dětí vyrůstajících v rodinách.“ (Langmeier a Matějček, 1974, str. 125) Výzkumy ukazují „To je podloženo psychologickými výzkumy. Svěření dítěte mladšího tří let do institucionální péče cizích lidí je krajním řešením.“ Individuální zodpovědnost „Rozhodnutí, kdy bude dítě svěřeno do péče mimo rodinu, je z mého hlediska především na zodpovědnosti rodičů. Chtějí-li institucionální výchovu, měli by si ji zaplatit a prostě se chovat zodpovědně. Nést následky i režii svých rozhodnutí.“

Závěry výzkumů Záleží na kvalitě: Děti mají méně problémů, pokud navštěvují kvalitní jesle, s malým poměrem dětí/dospělých, vzdělanými pečovatelkami, a malými skupinami. Záleží na rodinném prostředí: U rodin s velkým rizikem výskytu problémů může být pobyt v kvalitních jeslích přínosný už od věku 6 měsíců. Jesle podporují školní výkon: Když děti mladší než jeden rok navštěvovaly jesle, tak později vykazovaly lepší školní výsledky. Také byly hodnoceny jako neposlušnější, ale tento efekt byl poměrně slabý.

Některé konkrétní výzkumy: Pobyt v jeslích sám o sobě nenarušuje bezpečnou vazbu s matkou Lieselotte, Ahnert, Megan Gunnar, Michael Lamb, and Martina Barthel (2004) „Transition to Child Care: Associations With Infant–Mother Attachment, Infant Negative Emotion, and Cortisol Elevations.“ Child Development 75 (3): NICHD Early Child Care Research Network (1997) „The Effects of Infant Child Care on Infant-Mother Attachment Security: Results of the NICHD Study of Early CHild Care.“ Child Development 68 (5): Pobyt v kvalitních jeslích nenarušuje sociální, kognitivní či emoční vývoj Bengt-Erik Andersson (1989) „Effect of Public Day-Care: A Longitudinal Study.“ Child Development 60 (4): Deborah Vandell, Jay Belsky et al. (2010) „Do Effects of Early Child Care Extend to Age 15 Years? Results From the NICHD Study of Early Child Care and Youth Development.“ Child Development 81 (3): Anders Broberg, Holger Wessels, Michael Lamb, and Philip Hwang (1997) „Effects of Day Care on the Development of Cognitive Abilities in 8-Year-Olds: A Longitudinal Study.“ Developmental Psychology 33 (1): Margaret Caughy, Janet DiPietro, and Dona Strobino (1994) „Day-Care Participation as a Protective Factor in the Cognitive Development of Low-Income Children.“ Child Development 65 (2):

Jakou cenu za nedostupnost zařízení denní péče o děti a za malou účast mužů na péči platíme? - Jedna z nejnižších zaměstnaností matek dětí mladších 15 let v Evropě + vysoké riziko nezaměstnanosti a krátkodobých pracovních smluv - Nejsilnější negativní efekt mateřství na zaměstnanost žen v Evropě. - Diskriminace žen na trhu práce. - Vysoká míra chudoby rodin samoživitelek.

Zaměstnanosti žen ve věku let bez a s dětmi mladšími 15 let (2009) Zdroj: OECD Family Database (2012).

DĚKUJEME ZA POZORNOST!