Psychologie a komunikace Základní pojmy v psychologii PÉČE O NEMOCNÉ Psychologie a komunikace Základní pojmy v psychologii Mgr. Magdaléna Nevařilová www.zlinskedumy.cz
Anotace Materiál seznamuje žáky s vybranými pojmy z teorie psychologie. Vyžaduje doplnění výkladem. Autor Mgr. Magdaléna Nevařilová (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 53–41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Psychologie, psychika, prožívání, chování, osobnost Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinovaná Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Další materiály z tematického celku psychologie a komunikace
Úvod do psychologie základní pojmy
PSYCHOLOGIE Věda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění, včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí Věda o psychice, tedy o prožívání, chování a psychické regulaci chování Vydělila se z filosofie ve druhé polovině 19. stol Neustále ji provází spor, zda má přírodovědeckou nebo duchovní podstatu Je současně vědou i uměním
Cíle psychologie Popsat rozmanité projevy chování a duševního dění Jak lidé myslí, cítí a jednají v různých situacích Vysvětlit význam získaných údajů Vytváření teorií, hypotéz, myšlenek a názorů, které umožňují získané údaje smysluplně objasnit Předvídat lidské chování a prožívání Zvyšovat lidskou spokojenost a zdraví
Základní psychologické pojmy Psychika Prožívání Chování Osobnost
PSYCHIKA (mysl) souhrn duševních dějů během celého lidského života Je tvořen prožíváním, chováním a nevědomím Mnozí psychologové zastávají názor, že si uvědomujeme pouze část svých duševních dějů. Existuje tedy vědomá a nevědomá část psychiky. Nevědomí – myšlenky, strachy a touhy, které si člověk neuvědomuje, ale které působí na jeho chování Nevědomí – obsah mysli, který ovlivňuje naše chování, aniž o něm víme
PROŽÍVÁNÍ Nepřetržitý tok psychických zážitků (obsahů) (Plháková, 2000) To, co si člověk sám uvědomuje ze svého duševního života Vnitřní svět člověka (Štefanovič, Greisinger, 1985) Každý psychický zážitek má tři složky: Poznávací Citovou Motivační (volní) V různých situacích může některá z nich více vystupovat do popředí
PROŽÍVÁNÍ Předmětem prožívání může být Vnější svět Stav vlastního těla Stav mysli (sebereflexe) Prožívání má rozměr: Vztahový (člověk si uvědomuje citové vazby, začleněnost do sociálních skupin) Časový (v každém okamžiku má člověk na zřeteli svou minulost i budoucnost)
CHOVÁNÍ Jakákoliv tělesná aktivita, kterou lze pozorovat, zaznamenávat nebo měřit Souhrn všech vnějších projevů, činností, jednání a reakcí organismu (Hartl, Hartlová, 2009) Volní chování (úmyslné, záměrné) – aktivita, která směřuje k určitému cíli a je řízena vědomou intencí, záměrem Mimovolní chování – vrozené formy chování (např. nepodmíněné reflexy, instinkty)
CHOVÁNÍ Expresivní chování – spontánní, upřímné, vyjadřuje skutečné prožívání, vlastní názory a postoje, bezprostřední výraz prožívání Adaptivní chování (utilitární, konvenční, konformní) – účelné přizpůsobení se dané situaci (předstírání, zastírání, stylizace)
Obsahem prožívání jsou psychické jevy: Psychické procesy Psychické obsahy Psychické stavy Psychické vlastnosti Specifické získané dispozice
Psychické procesy Vedou ke vzniku psychických obsahů Jsou rychlé a proměnlivé Mnohé probíhají mimo vědomí
Psychické procesy Poznávací (kognitivní) Paměťové Laicky označované „rozum“ Slouží k získávání informací z vnějšího a vnitřního prostředí Umožňují rozhodování, usuzování, plánování, řešení problémů Vnímání, představy, fantazie, myšlení, řeč Paměťové Zapamatování, uchování, vybavení Motivační Citové (vedou ke vzniku emocí) a volní (aktivizují a usměrňují chování)
Psychické obsahy Jsou výsledkem psychických procesů Nacházejí se buď ve vědomí, nebo si je můžeme do vědomí vybavit (Např. z dlouhodobé paměti si vybavujeme znalosti a dovednosti, které potřebujeme v každodenním životě.) Vjemy, představy, sny, vzpomínky, vědomosti, myšlenky,přání, pocity,…
Psychické stavy Jsou relativně stabilní Jejich existenci potvrzuje introspekce Lze je chápat jako podmínky či pozadí, na kterém probíhají psychické procesy a vytvářejí se duševní obsahy Dočasné ( dobrá či špatná nálada, stav podrážděnosti, únavy) Trvalé – relativně stálé podmínky psychického dění Psychické stavy pozornosti Citové stavy (nálady, neklid, tréma,…)
Psychické vlastnosti Schopnosti Rysy osobnosti Temperament Charakter
Specifické získané dispozice Vědomosti Dovednosti Návyky Zájmy Postoje
Mentální reprezentace Lidská mysl nezachycuje vnější realitu („věc o sobě“) takovou, jaká je, ale znázorňuje ji („reprezentuje“) s pomocí poznávacích prostředků, kterými disponuje Nejdůležitějšími prostředky znázornění je obraz a slovo Vytváříme mentální reprezentace vnějšího světa, vlastního psychického dění, psychického života druhých lidí, ale i mezilidských vztahů
ZDROJE NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-1290-7. KOPECKÁ, Ilona. Psychologie 1. díl: Učebnice pro obor sociální činnost. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3875-8. PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6. KELNAROVÁ, Jarmila a Eva MATĚJKOVÁ. Psychologie 1. díl. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3270-1. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie: Příručka pro studenty. Praha: Portál,s.r.o., 2005. ISBN 80-7178-923-2.