Mechanismus hospodářské koordinace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Ekonomická gramotnost
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Formování trhu
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Tržní hospodářství I. Petr Machala.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Formování trhu Základní elementy trhu.
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
3 EFEKTIVNOST TRHU.
3 EFEKTIVNOST TRHU. Základy ekonomie Koordinace ekonomiky 1. příkaz – CPE: centrální plán, státní vlastnictví, vertikální struktura 2. trh – TE:
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Trh Pavel Šuranský.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Hospodářský mechanismus
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh a jeho fungování Milena Tichá
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.10 Ročník1. ročník.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ing. Veronika Dostálková MBA
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Mechanismus hospodářské koordinace Mikroekonomie pro VS Mechanismus hospodářské koordinace

Hospodářský mechanismus Uvádí jednotlivé části hospodářství do souladu. Dává odpovědi na otázky: co vyrábět, jak vyrábět, pro koho vyrábět.

Kvalita hospodářského mechanismu Hospodářský mechanismus musí splňovat požadavky: uspokojovat lidské potřeby dle naléhavosti (produkovat takové statky a služby, aby byly potřeby uspokojovány v pořadí), být efektivní (z omezených zdrojů uspokojení maxima potřeb).

Hospodářský mechanismus zdroje statky potřeby - omezené - neomezené - efektivnost - produkce nejnaléhavějších statků

Typy hospodářské koordinace Tradiční Příkazový Cenový

Vývoj systému koordinace v ČR 1918 – 1938 tržní ekonomika 1939 – 1945 válečná ekonomika (specifický příkazový) 1945 – 1948 přechod od trhu k CPE (příkaz) 1948 – 1989 CPE (příkaz) od 1989 tržní ekonomika

Způsob koordinace Trh: CPE: zpětná koordinace, firmy se zpětně přizpůsobují neuspokojené poptávce CPE: koordinace dopředu prostřednictvím plánu se dopředu plánují potřeby lidí

CPE Fungování CPE vyžaduje naplnění určitých podmínek: vertikální struktura (vztahy nadřazenosti a podřízenosti) státní vlastnictví.

Příčiny neefektivnosti CPE plánování budoucích potřeb mnoho mezistupňů absence majitelů firem způsob odměňování státní vlastnictví ...

Tržní mechanismus Tržní mechanismus je procesem vzájemného ovlivňování nabídky, poptávky a ceny.

Dokonalost tržního mechanismu Tržní mechanismus je nejdokonalejším ze známých způsobů, jak zabezpečit, aby z omezených zdrojů bylo vyráběno právě to, co lidé chtějí. (Naléhavost potřeb.) Tržní mechanismus zabezpečuje, že s pomocí omezených zdrojů bude uspokojeno maximum možných potřeb. (Efektivnost.) To, že je nejdokonalejší ze známých způsobů neznamená, že nemá nedokonalosti.

Nabídka S S je souhrn zamýšlených prodejů. S je ochota prodávajících nabídnout své produkty za určitou cenu. Zákon rostoucí nabídky:  P   Q

Nabídka S Individuální – nabídka jedné firmy – s Tržní – nabídka všech výrobců jednoho výrobku – S Agregátní – nabídka všeho v ekonomice - AS

Poptávka D D je souhrn zamýšlených koupí. D je ochota kupujících si něco koupit za určitou cenu. Zákon klesající poptávky:  P   Q

Poptávka D Individuální – poptávka jednoho kupujícího – d Tržní – poptávka všech kupujících jednoho výrobku – D Agregátní – poptávka všeho v ekonomice - AD

Předpoklady působení tržního mechanismu Cenová liberalizace: změna vztahu mezi D a S se odrazí v ceně. Vlastnická suverenita tržních subjektů je umožněno, aby se změna ceny odrazila ve změně poptávaného nebo nabízeného množství.

Subjekty na trhu Domácnosti: Firmy: Stát. S na trhu VF, D na trhu statků a služeb. Firmy: D na trhu VF, S na trhu statků a služeb. Stát.

Základní schéma tržní koordinace

Členění trhu Dle regionálního hlediska: Dle předmětu směny: místní, národní, světový. Dle předmětu směny: výrobků a služeb, peněz, kapitálu, půdy, práce, informací, atd. Dle rozmanitosti směňovaného zboží: dílčí, agregátní.

Rovnovážná cena E = místo střetu D a S = rovnováha

Tvorba ceny a rovnovážného množství D > S  cena roste (příklad aukce) S > D  cena klesá (příklad výprodeje)