Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning
segmentace, targeting, positioning tržní segment např. trh potravin má různé segmenty: pečivo, mléčné výrobky, ovoce, zelenina, cukrovinky, tuky, masné výrobky, koření, polotovary, (ne)alkoholické nápoje, biovýrobky, podobně mediální trh jaká jsou kritéria (relevantní faktory) pro výběr segmentu? jaký je profil segmentu? (pomocí analytických technik) jaká je atraktivnost (např. kupní síla) segmentu? jaká je cílová skupina? jak by měli zákazníci produkt přijímat (jaká je žádoucí pozice ve vědomí cíl. skupiny ve vztahu ke konkurenci)
proměnné tržní segmentace segmentace=rozdělení zákazníků do homogenních skupin (shodné potřeby, přání, způsoby přijímání marketingových a komunikačních aktivit) proměnné tržní segmentace všeobecné geografické, demografické (objektivní) společenská třída, osobnost, životní styl (psychografické) specifické příležitost, status loajality, uživatelský status, míra užití (objektivní) přínos, připravenost kupujících (psychografické)
Všeobecné proměnné tržní segmentace
geografické proměnné segmentace podle: světadílů podnebí národů regionů sousedství
demografické proměnné segmentace podle: pohlaví věku a generační příslušnosti velikosti a životního cyklu rodin náboženství místa narození vzdělání, odbornosti rasy příjmu společenské třídy
psychografické proměnné životní styl=způsob organizace života a výdajů (kultura, sport, zábava, restaurace) osobnost=celkové zaměření (pohyb,klid) AIO=aktivity, zájmy, názory Aktivity (práce, odpočinek, nákupy) Zájmy (móda,domácnost, auta, jídlo, hudba) Názory (postoje, preference, ideje) Sem patří i mediální chování a preference
Podle chování Specifické proměnné pro tržní segmentaci
objektivní (měřitelné) Příležitost (kdy je produkt používán) Loajalita ke značce (k jedné, ke skupině) Uživatelský statut ((ne)uživatel, prvouživatel, stálý, pravidelný/bývalý, potenciální) Míra užití (podle objemu - významný, méně významný, nevýznamný)
Specifické psychografické proměnné = všechny přínosy (benefity) pro zákazníka, které má z produktu = nákupní připravenost protože jde o hůře měřitelné proměnné, je třeba tyto proměnné nejdříve definovat Zdroj: Pelsmacker, DeP.–Geuens, M.–Bergh, Van den J.: Marketingová komunikace. Grada 2003, ISBN 80-247-0254-1, kp.4., s.125 a násl.