ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná správa ZS 2010 Němečková, Strnadová, Zedníková
Advertisements

poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
Moc výkonná I Prezident VY_32_INOVACE_ 07 - Moc výkonná I.
Modely dělby moci a jejich fungování
Veřejná moc a veřejná správa
Občanská výchova 9. ročník
VY_32_INOVACE_51_11 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
I.6. Horizontální a vertikální dělba moci
Parlament České republiky
15. Moc soudní a výklad práva
VY_32_INOVACE_02_SVP_075_Zrn
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
Legislativní proces J.Kožiak.
Mgr. Michal Oblouk LEGISLATIVA. -dvoukomorový zákonodárný sbor České republiky -je tvořen Poslaneckou sněmovnou (dolní komora) a Senátem (horní komora)
Moc zákonodárná VY_32_INOVACE_ 06 - Moc zákonodárná.
Legislativní proces.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Parlament a legislativní proces v ČR
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Kontrola veřejné správy
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
Senát České republiky.
Dělba moci.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná
Moc zákonodárná Pavel Šuranský. Přáli byste si v naší zemi něco změnit? Jakým způsobem by to bylo možné?
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
Schvalování zákonů v ČR
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ PREZIDENT ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
Kontrola veřejné správy I.
VY_32_INOVACE_51_12 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ III.14 Vláda a jiné orgány výkonné moci
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR III.12 Moc zákonodárná a tvorba práva Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Parlament České republiky.
Legislativní moc v ČR s důrazem na Poslaneckou sněmovnu Robert Zbíral 5. října 2010.
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluZákonodárný.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, zkr. PSP ČR, PS PČR, v Ústavě České republiky označovaná jen jako Poslanecká.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
JÁ JAKO OBČAN ČESKÉ REPUBLIKY ZS1BP_PIV4, jaro 2015 Mgr. Kateřina Mrázková, Ph.D.
PREZIDENT. Prezident České republiky  je hlava České republiky  od roku 2013 volen přímo občany ČR  skládá slib do rukou předsedy Senátu
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Politický systém České republiky
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Veterinární a potravinářská legislativa
Výchova k občanství Moc výkonná
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Výchova k občanství Moc zákonodárná
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Legislativní proces v Parlamentu ČR
Ústavní systém České republiky
Transkript prezentace:

ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná Mgr. Petr Čechák, Ph.D. Petr.Cechak@mail.vsfs.cz

13. Moc zákonodárná a tvorba práva Hlava druhá Ústavy (čl. 15 – 53) „lid je zdrojem veškeré moci ve státě, kterou vykonává prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní“ Parlament ČR (dvě komory) Poslanecká sněmovna Senát Počet členů Volební systém Volební období Aktivní volební právo Pasivní volební právo 200 81 poměrný většinový 4 roky 6let od 18 let od 21 let od 40 let Mgr. Petr Čechák, Ph.D., petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Pravomoci Parlamentu ČR: Moc zákonodárná Pravomoci Parlamentu ČR: a) moc zákonodárná (zahrnuje i moc ústavodárnou) povinnosti mohou být nepodřízeným os. ukládány pouze zákonem úprava některých otázek vyhrazena pouze zákonu b) vyjadřování souhlasu s ratifikací mezinárodních smluv souhlas musí dát obě komory c) pravomoc vyjadřovat se k připravovaným rozhod. EU d) pravomoc přijímat státní rozpočet e) kontrolní a kreační pravomoci Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Vztah (nástroje) parlamentu vůči vládě Moc zákonodárná Vztah (nástroje) parlamentu vůči vládě Nástroje, jež má Poslanecká sněmovna a) vyslovuje důvěru a nedůvěru b) právo interpelace c) možnost usnést se, že člen vlády je povinen se dostavit d) oprávnění zřídit vyšetřovací komisi 2) Nástroje, jež má jak PS tak vůči Senát a) právo poslanců na informace od členů vlády a jiných vedoucích správních úřadů b) povinnost vlády informovat PS o rozhodnutích připravovaných EU a právo PS se k nim vyjádřit Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Vztah (nástroje) parlamentu vůči prezidentovi Moc zákonodárná Vztah (nástroje) parlamentu vůči prezidentovi Nástroje obou komor a) volba Prezidenta b) přijetí usnesení podle čl. 66 Úst. („nezpůsobilý“ prezident) 2) Nástroje Senátu a) žaloba Senátu na prezidenta republiky podle čl. 65 Ústavy Vztah vůči moci soudní souhlas Senátu se jmenováním soudců Ústavního soudu Vztah vůči NKÚ PS dává souhlas se jmenováním prezidenta a viceprezidentů Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

200 poslanců volených na 4 roky Moc zákonodárná Komory Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna 200 poslanců volených na 4 roky PS může být rozpuštěna a) PS nevyslovila třikrát po sobě důvěru nově jmenované vládě b) PS se neusnese do tří měsíců na vládním návrhu zákona, s nímž ta spojila otázku důvěry c) zasedání sněmovny přerušeno na více, než 120 dní v kalendářním roce d) PS nebyla po dobu delší, než 3 měsíce schopná se usnášet,ačkoli schůze nebyla přerušena Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Senát Moc zákonodárná 81 Senátorů volených vždy po 1/3 na 6 let Senát nelze rozpustit – může vydávat zákonná opatření Senátu Senát představuje slabší komoru - Poslanecká sněmovna jej může přehlasovat, - nepřijímá státní rozpočet - nemá kontrolní pravomoci vůči vládě Může přijmout tzv. zákonná opatření Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Orgány a funkcionáři komor Moc zákonodárná Orgány a funkcionáři komor předseda a místopředseda (u obou komor) výbory komise vyšetřovací komise – pouze PS (navrhuje 1/5 a schvaluje většina poslanců) Poslanecké či senátorské kluby – jednací řády mohou s jejich existencí spojovat určitá práva, určitá práva mohou být dána předsedům těchto klubů atd. Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Jednání komor zasedání PS Moc zákonodárná Jednací řády komor zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny zákon č. 107/1999 Sb., o jednacím řádu Senátu zasedání PS trvá po celé funkční období svolává je prezident možnost přerušit maximálně na 120 dní zasedání Senátu jediné nepřetržité zasedání od ustavení Senátu Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Schůze a způsoby jednání komor Moc zákonodárná Schůze a způsoby jednání komor schůze schvaluje program ustavující schůze – program určen zákonem mimořádná schůze kvórum – komory jsou usnášeníschopné za přítomnosti alespoň jedné třetiny svých členů Prostá většina – většina přítomných členů komory Absolutní většina – většina všech členů komory Kvalifikovaná většina – třípětinová většina všech poslanců a třípětinová většina přítomných senátorů Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Mandát poslance a senátora 1) vznik mandátu - zvolením Moc zákonodárná Mandát poslance a senátora 1) vznik mandátu - zvolením 2) zánik mandátu a) uplynutím volebního období b) vzdáním se mandátu c) ztrátou volitelnosti d) rozpuštěním PS e) vznikem neslučitelnosti jeho funkce a jinou Volný osobně vykonávaný mandát Poslanecká imunita 1) hmotněprávní exempce (projevy ve Sněmovně a hlasování) 2) procesněprávní exempce (s trestním stíháním musí vyslovit souhlas příslušná komora, popř. s ním musí sám souhlasit) se zadržením musí do 24 hodin vyslovit souhlas předseda komory Disciplinární odpovědnost za přestupek Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Zákonodárný proces Moc zákonodárná Zákonodárná iniciativa – povinnost parlamentu se daným návrhem zabývat a projednat jej Subjekty zákonodárné iniciativy 1) vláda ČR – po připomínkovém řízení je předložen oficiální vládní návrh PS k projednání 2) poslanec 3) skupina poslanců 4) Senát jako celek 5) zastupitelstvo kraje (VÚSC) Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Projednání zákona v Poslanecké sněmovně Moc zákonodárná Projednání zákona v Poslanecké sněmovně po doručení jej přezkoumá předseda PS, zda lze projednat První čtení 1) předkladatel přednese důvodovou zprávu 2) zpravodaj shrne postoj Poslanecké sněmovny 3) obecná rozprava – zda se PS hodlá návrhem zabývat Poslanecká sněmovna a) může návrh prozatímně vrátit navrhovateli b) postoupí příslušným výborům (ty mají lhůtu 60 dnů k projednání) Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Druhé čtení Třetí čtení Moc zákonodárná 1) navrhovatel – důvodovou zprávu 2) zpravodaj výboru – doporučí schválit či nikoli PS má možnost vrátit návrh výborům 3) Obecná rozprava 4) Podrobná rozprava – možnost pozměňovacích návrhů Třetí čtení jen legislativnětechnické pozměňovací návrhy možnost vrátit do druhého čtení 1) hlasování o pozměňovacích návrzích 2) hlasování návrhu zákona jako o celku Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

13. Moc zákonodárná a tvorba práva Projednávání zákona v Senátu 1) Senát projeví vůli se návrhem zákona nezabývat a postoupí jej přímo prezidentu republiky k podpisu 2) Vůbec se k návrhu nevyjádří - nevyjádří-li se do třiceti dnů, má se za to, že návrh přijat 3) Senát výslovně vysloví svůj souhlas 4) Návrh zamítne 5) Vrátí návrh zákona s pozměňovacími návrhy Reakce Poslanecké sněmovny na změny návrhu zákona a) souhlasí s pozměňovacími návrhy Senátu b) změny odhlasované v Senátu odmítne (min. 101 hlasy) PS nemá možnost souhlasit jen s částí pozměňovacích návrhů Senátu - musí je přijmout nebo odmítnout jako celek Mgr. Petr Čechák, Ph.D., 22662@vsfs.cz ::

Role prezidenta v legislativním procesu Moc zákonodárná Role prezidenta v legislativním procesu Prezident podepisuje schválené zákony (nekontrasignační pravomoc) Právo tzv. suspenzivního veta - do 15 dnů od postoupení mu návrhu Parlamentem ČR - nelze v případě ústavních zákonů Poslanecká sněmovna může suspenzivní veto prezidenta přehlasovat absolutní většinou (minimálně 101 hlasů) Uveřejnění Zákony se uveřejňují ve Sbírce zákonů Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::

Zvláštní typy projednávání některých návrhů Moc zákonodárná Zvláštní typy projednávání některých návrhů Projednání zákona ve stavu legislativní nouze (jen za mimořádných okolností – ve zkráceném jednání) Projednávání zákonného opatření senátu (návrh může pouze vláda, přijímá pouze Senát) Projednání zákona o státním rozpočtu (projednává pouze PS) Projednávání mezinárodních smluv (v PS pouze dvě čtení – nelze pozměňovací návrhy) Mgr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.Cechak@mail.vsfs.cz ::