Historie a současnost distančního vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Advertisements

Uplatnění eLearningu na českých univerzitách - desetiletá historie
Hodnocení kurzů celoživotního vzdělávání na vysokých školách
IBM … creating the future of learning Konference ISSS 2005, Hradec Králové Omyly při přípravě i realizaci distančního vzdělávání dospělých RNDr. Jana Pradlová,
VOICE of European TeacherS (VOICES) je partnerská síť, která spojuje akademické pracovníky, učitele z praxe, studenty učitelských oborů a instituce, které.
ON-LINE TESTY PRO DOKTORANDY NA UK FF PRAHA
Zkušenosti s CMS Moodle na OPF SU František Koliba prezentace: Petr Korviny.
Bibliotheca academica, Cíle a perspektivy vysokoškolských knihoven 2010 Fakulta sociálních studií MU, Brno, 2.–3. listopad 2010 Výsledky průzkumu informačního.
Virtuální vzdělávací prostředí na FaME UTB ve Zlíně Virtuální vzdělávací prostředí na FaME UTB ve Zlíně E-learn 2002 Žilina 5. – 6. února 2002 E-learn.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. vedoucí katedry
VIK42A02 E-learning E-learning v celoživotním a distančním vzdělávání Bc. Jana Habustová UČO
E-learning v DiV Mgr. David Nocar Centrum distančního vzdělávání UP Biskupské nám Olomouc
Informační a komunikační technologie ve vzdělávání II. E-learning II. Ročník studentské vědecké konference Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů.
Hodnocení prací posílaných tutorovi k opravě PhDr. Miroslava Dvořáková 2008.
1 Počítačové sítě Úvodní přednáška Cíl předmětu –seznámit se s principy datové komunikace –seznámit se s principy distribučních systémů –seznámit se s.
Vznik Regionálního centra celoživotního technického vzdělávání při VŠB – TUO Česká republika, VŠB-Technická univerzita Ostrava Regionální centrum celoživotního.
1 Projekt Akademie distančního vzdělávání Monika Všetulová, Miroslava Dvořáková Olomouc 2007.
1 ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR Úloha transferu technologií v inovačním procesu Pavel Švejda CTT UTB ve Zlíně, 27. března 2014.
Informace o studiu na KITTV 2011/2012
ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR Jan Kofroň Seminář Galerie inovací FOR INDUSTRY,
Zkušenosti ze studijního pobytu v univerzitní knihovně University College of Borås Bibliotheca Academica – CPVŠK Plzeň, 5. listopadu 2008 Lucie Vyčítalová.
LETNÍ ŠKOLA PRO TUTORY Monika Všetulová Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci akademie distančního vzdělávání.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
E-learning na vysokých školách ? Jaroslava Mikulecká Petra Poulová Fakulta informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové.
Možnosti celoživotního vzdělávání pro knihovníky
Studijní opory pro distanční vzdělávání z hlediska pedagoga Jitka Komárková Ústav systémového inženýrství a informatiky Fakulta ekonomicko-správní Univerzita.
E-Learning Strategie společnosti Microsoft pro podporu vzdělávání
EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Distanční vzdělávání: základní principy Efektivní studium – tipy pro úspěšné (distanční) učení seminář CDV UP lektor: Mgr. Irena Hoblíková datum konání:
European Computer Driving Licence Informační a poradenské centrum PEF.
© 2012 Tieto Corporation Pracovní fórum Konkurenceschopnost města Ostravy Tieto Petr Lukasik Generální ředitel Tieto Czech.
Základní principy distančního vzdělávání
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
ošetřovatelství a porodní asistence
e-learning Lucie Rohlíková
Národní konference eTwinning 28. – 30. dubna 2011 Praha Petr Chaluš.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace Operační program Rozvoj lidských zdrojů Opatření 3.2.
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
Centrum pro studium vysokého školství
Příprava VŠB-TU Ostrava na práci v e-learningu Jan Kopečný, Adrian Jankovský.
Historie a současnost distančního vzdělávání DISTANČNÍ MINIMUM DISTANČNÍ MINIMUM (kurz) Úvod do DiV Modul č. 1: Úvod do DiV Příloha č. 2 © Centrum distančního.
ICT ve výuce chemie pro posluchače Studia k výkonu specializovaných činností (ICV) Mgr. Martin Dojiva.
ELearning na FIM UHK Fakulta informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Inovace vzdělávání v regionu Morava a Slezsko. Představení projektu VIRTUNIV. Konference SCO´ – BRNO Danuše BAUEROVÁ
Multiplatformní, řídící systém elektronického vzdělávání pro školy eDoceo Multiplatformní, řídící systém elektronického vzdělávání pro školy Tomáš Hrdonka.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
Distanční vzdělávání v ČR, současnost a budoucnost II. národní konference Jindřichův Hradec
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
Brno International Business School Britské vysokoškolské programy Ing. Zdeněk Urban, MBA Britské vysokoškolské programy Ing. Zdeněk Urban, MBA.
dotazníkové šetření na vysokých školách
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
Junior Achievement je mezinárodní vzdělávací nezisková organizace. Česká kancelář Junior Achievement byla založena panem Tomášem Baťou v roce Jejím.
ČESKÉ CENTRUM PRO MOBILITU STŘEDISKO SPOLEČNÝCH ČINNOSTÍ AKADEMIE VĚD ČESKÉ REPUBLIKY v.v.i. Robert HrubýJindra Emmerová Kateřina Hošková.
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Gymnázium Františka Živného Informační centrum 015 Rozvojový projekt č.160R 2004 Informační centrum jako garant rozvoje dovedností v oblasti IT a schopností.
AKREDITACE: strategie institucí (škol) DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého v Olomouci 11. leden.
Technologické Inovační Centrum Akční plán RIS ZK – aktivity TIC Lenka Kostelníková Seminář „Inovace a technologie v rozvoji regionů“, Brno
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
Projekt „Příprava národního registru vysokoškolských kvalifikačních prací“, Jan Mach Říjen 2006, Olomouc Celostátní porada vysokoškolských knihoven Projekt.
1 Příprava předmětu Manažerská informatika pomocí programu Zoner Context pro distanční formu studia Ing. Markéta Kubálková katedra managementu Fakulta.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
1 Společnost vědeckotechnických parků ČR Projekt SPINNET CZ.1.07/2.4.00/ Pavel Švejda Praha, INOVACE 2011, Týden výzkumu, vývoje a inovací.
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Úvodní konference projektu Kreativní a kompetentní učitel CZ.1.07/1.3.06/ Třeboň, 7. září 2010.
E-learningový kurz e-learningu
Transkript prezentace:

Historie a současnost distančního vzdělávání DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého v Olomouci 19. listopad 2004

Tři generace distančního vzdělávání Třetí generace Distanční vzdělávání na Internetu (e-learning) Druhá generace Multimediální distanční vzdělávání Audio, video a počítačové technologie První generace Distanční vzdělávání na dálku, poštou Korespondenční kurzy (Košč, 2003)

Na začátku DiV stojí poštovní známka (pol. 19. století) Rozvoj samostudia na dálku je úzce spjat s rostoucí potřebou dalšího vzdělávání (všeobecná informovanost, kulturní osvěta, cizí jazyky, ….), zavedením poštovních služeb. 1837 ISSAC PITTMAN, korespondenční kurz těsnopisu 1856 vznik institutů pro korespondenční výuku jazyků, Toussaint a Langenescheidt (Berlín) 1881 L´école chez soi (Škola doma), Francie

Rádio, rozhlas Rádio (1895) je první médium vstupujícím do vzdělávání. Má možnost oslovit velké množství lidí ve stejném čase, nezávisle na místech a vzdálenostech. Populárně naučné pořady. Licence pro vzdělávací stanice (1921) při univerzitách v Salt Like City, Wisconsin, Minnestotě Francie: Rádio Sorbonne (1937) Velká Británie: BBC

Televize, video Vedle zvukového záznamu také obraz, pohyb, názornost – vizualizace vzdělávacího procesu. První TV kurzy na Univerzitě Iowa (1937) Další rozvoj v 70. letech (video / kabel / satelit) Francie: Univerzitní televizní vysílání Sorbonne La Cinquieme – televize znalostí a vědění Velká Británie: Open University BBC http://www.open2.net/home.html

Open University, Velká Británie 1969 založil britský premiér Harold Wilson s podporou královny (Royal Charter). Celonárodní poskytovatel vzdělávání pro dospělé. Distanční forma: multimediální vzdělávání na dálku. Otevřená univerzita: bez ohledu na věk, pohlaví, vzdělání / není nutný doklad o dosažení vzdělání / druhá vzdělávací příležitost pro každého. Od založení zde studovalo více než 2 000 000 lidí. Doporučuji: http://www.open.ac.uk/

Počítač, Internet 70. / 80. léta : vzdělávaní podporované osobním počítačem (PC) 90. léta: vznik Internetu, e-mail 21. století: e-learning

Česká republika 2004 Národní centrum distančního vzdělávání http://www.csvs.cz/struktura/ncdiv/ncdiv.html ČADUV /Česká asociace distančního univerzitního vzdělávání http://www.mujweb.cz/skolstvi/caduv/ Open Business School http://www.openuniv.cz/ Vysoké školy / univerzity

Konference Belcom, ČVUT Praha Fenomén e-learningu v současném vzdělávání, Praha E-learning ve vysokoškolském vzdělávání, UTB Zlín Národní konference k DIV, NCDIV Information and Communication Technologies in Education, VIRTUNIV Rožnov p./R. E-learning (soutěž, seminář), Hradec Králové European Distance Learning Forum, Plzeň

Univerzita Karlova v Praze Laboratoř distančního vzdělávání Aplikace online formy vzdělávání v praxi vysokých škol od roku 1994. Výzkum, vývoj, praktické ověřování, příprava učitelů, autorů, manažerů, testování technologických řešení (EDEN). Více než 140 vyvinutých kurzů, 800 studujících. Vzdělávací portál TELMAE http://telmae.karlov.mff.cuni.cz/

Vysoká škola ekonomická v Praze Fakulta podnikohospodářská Akreditace magisterského navazujícího programu v distanční formě. Středisko distančního vzdělávání Elektornické publikace / Zoner Context Tvorba a řízení kurzů /eDoceo Internetový portál DiV: http://distancni.fph.vse.cz/default.asp

Univerzita Hradec Králové Institut dalšího vzdělávání E-learningová podpora všech forem výuky od r. 2000/2001 v prostředí WebCT. Zvýšení počítačové gramotnosti → využívání ICT v pedagogické praxi: ECDL, OLIVA http://www.uhk.cz/fim/ Šetření postoje studentů k e-learningu.

Motivační nástroje UHK Každý zaměstnanec, který je držitelem ECDL certifikátu, získá nárok na zvýšení osobního příplatku ve výši 200 Kč/měs. Učitel, který připraví e-learningový studijní materiál nahrazující 2 hodiny přímé výuky týdně za semestr, může nárokovat odměnu (až 20 000 Kč). Výši stanoví komise, před kterou musí být materiál úspěšně obhájen.

VIRTuální UNIVerzita Ostravská univerzita, Technická univerzita Ostrava, Slezská univerzita Projekt od 1999/2000, s cílem vytvořit základ virtuální univerzity. Původním záměrem bylo vytvoření vlastního virtuálního prostředí pro vzdělávání. V průběhu realizace od záměru ustoupili a zvolili cestu komparace a testování různých LMS z hlediska jejich pedagogických funkcí (Tutor 2000, ToolBook, Learning Space, Barborka, Moodle). Cyklus seminářů a školení.

Jakou má distanční vzdělávání budoucnost ?

Zdroje: Zlámalová, H.: Úvod do distančního vzdělávání. Olomouc 2002 Průcha, J.: Akreditace v distančním vzdělávání. Olomouc 2003 Nocar, D., Hoblíková, I., Snášelová, L., Všetulová, M.: E-learning v distančním vzdělávání. Olomouc 2004 Pirtonová, S.: Distanční vzdělávání ve Francii. Olomouc 2003 Huba, M., Orbánová, I.: Pružné vzdělávanie. Bratislava 2001 © Mgr. Irena Hoblíková